Växellåda i en -62:a?
Växellåda i en -62:a?
Har precis köpt en -62:a 2-dörrars med 3-vxl låda.. Fanns det att få original på den årsmodellen?
Ja, det gick att få sin bil med M30, M40 och M41 växellåda (3vxl, 4vxl, 4vxl + overdrive) 1962. Jag känner själv en kille vars far beställde en 121:a 1962 med M30 som de fortfarande har kvar inom släkten.
Jag tror(!) dock inte att någon bil levererades med M30 som standardutrustning 1962? Det var väl M40 och M41 som gällde från fabrik som \"standard\" ?
Hade det varit en 1961:a hade dock en M30 kunnat vara standard.
M40 el M41, B18(A/D) och en hel del annat trevligt var ju de stora nyheterna för 1962 års modell.
Vad har din bil för typnummer och chassinummer (se typplåt)? Samt när är den uthämtad (se regbevis/nybilskvittot)?
Jag tror(!) dock inte att någon bil levererades med M30 som standardutrustning 1962? Det var väl M40 och M41 som gällde från fabrik som \"standard\" ?
Hade det varit en 1961:a hade dock en M30 kunnat vara standard.
M40 el M41, B18(A/D) och en hel del annat trevligt var ju de stora nyheterna för 1962 års modell.
Vad har din bil för typnummer och chassinummer (se typplåt)? Samt när är den uthämtad (se regbevis/nybilskvittot)?
I mitt regbevis så står det att det är en VOLVO P 120-13134 HA, med chassinummer 15137, togs första gången i trafik 1962-10-19.
Går det att få fram om just den här bilen såldes med 3vxl låda med ovanstående uppgifter? Eller måste jag va å kolla på bilen?
Jag har köpt bilen av en kille vars morfar köpt bilen när den var två år gammal. Har rullat ända till 1998-06-15. Är väldigt rostig men inredningen är som ny.
Tanken är att jag först å främst ska starta upp pärlan och fixa bromsar å liknande. Sen kommer jag hugga i rosten..
Går det att få fram om just den här bilen såldes med 3vxl låda med ovanstående uppgifter? Eller måste jag va å kolla på bilen?
Jag har köpt bilen av en kille vars morfar köpt bilen när den var två år gammal. Har rullat ända till 1998-06-15. Är väldigt rostig men inredningen är som ny.
Tanken är att jag först å främst ska starta upp pärlan och fixa bromsar å liknande. Sen kommer jag hugga i rosten..
4:an i din typkod står för m40 dvs 4växlad manuell.
Titta här på den norska amazonklubbens sida
http://www.nvak.no/amazon/type/type.html
Titta här på den norska amazonklubbens sida
http://www.nvak.no/amazon/type/type.html
Re:
...jag kan bara instämma med Lars. M40 för hela slanten mao. 3-växlat kan ju vara kul men inte särskilt ekonomiskt eller komfortabelt.
Härligt. Alltid kul med nya objekt, men trist att laga rost om det är allt för mycket. Du får väl lägga upp lite bilder om du får tid så man får se vad du har framför dig...alpine91 wrote:Jag har köpt bilen av en kille vars morfar köpt bilen när den var två år gammal. Har rullat ända till 1998-06-15. Är väldigt rostig men inredningen är som ny.
Tanken är att jag först å främst ska starta upp pärlan och fixa bromsar å liknande. Sen kommer jag hugga i rosten..
Angående M30
Hej
Det är alltså jag som har en Amazon med M30 låda som Henrik pratade om. Det är en P 120-12134VE enligt bilregistret men i originalhandlingarna från Volvo står det P120-12132VE.
Den är alltså tre växlad från fabrik.
Men det var inte min far utan min farfar som köpte den
Min farfar var van vid en Cheva 38 som var tre växlad så han ville ha det likadant i Amazonen. Den har alltid varit i släkten och jag tog över den 891202.
Notera att detta på inget sätt var en Amazon \"Favorit\" dvs utan krom lister mm.
Jag har forskat lite med M30 lådor och du Henrik det fanns faktiskt att få som M31 dvd överväxel( Jag renoverade faktiskt en sådan på Svis)
Men dom var mer vanliga på tidigare Amazon B16 sport modeller.
Sedan vill jag faktiskt också meddela att utväxlingen är den samma som en vanlig M40 när man kör på högsta växeln och den hänger med utmärkt i trafikrytmen även om man gärna vill ha en OD.
Dessutom är första och andra växeln bra (långt) utväxlade.
Går att komma iväg rätt snabbt mao.
Den som är roligast är när den skall besiktigas då man får påtala att om man lägger i första växeln så ligger backen där.
Första växeln är alltså där tvåan nprmalt hittas.
Kan vara rätt så kul om man inte säger något men rätt så riskabelt (stå inte bakom bilen vid besiktning mao
/J
Det är alltså jag som har en Amazon med M30 låda som Henrik pratade om. Det är en P 120-12134VE enligt bilregistret men i originalhandlingarna från Volvo står det P120-12132VE.
Den är alltså tre växlad från fabrik.
Men det var inte min far utan min farfar som köpte den
Min farfar var van vid en Cheva 38 som var tre växlad så han ville ha det likadant i Amazonen. Den har alltid varit i släkten och jag tog över den 891202.
Notera att detta på inget sätt var en Amazon \"Favorit\" dvs utan krom lister mm.
Jag har forskat lite med M30 lådor och du Henrik det fanns faktiskt att få som M31 dvd överväxel( Jag renoverade faktiskt en sådan på Svis)
Men dom var mer vanliga på tidigare Amazon B16 sport modeller.
Sedan vill jag faktiskt också meddela att utväxlingen är den samma som en vanlig M40 när man kör på högsta växeln och den hänger med utmärkt i trafikrytmen även om man gärna vill ha en OD.
Dessutom är första och andra växeln bra (långt) utväxlade.
Går att komma iväg rätt snabbt mao.
Den som är roligast är när den skall besiktigas då man får påtala att om man lägger i första växeln så ligger backen där.
Första växeln är alltså där tvåan nprmalt hittas.
Kan vara rätt så kul om man inte säger något men rätt så riskabelt (stå inte bakom bilen vid besiktning mao
/J
Re: Angående M30
Jämför detta med favoritens typkod 12121 så ser man skillnaden på den treväxlade favoriten och en vanlig med m30 lådanRasmuss wrote:
originalhandlingarna från Volvo står det 12132VE. /J
Jag pratade med bilens andra ägare idag. Han köpte bilen -64. Bilen va tydligen utrustad med treväxlad låda från fabrik. Karln har kört sparsamt med bilen fram till -98 då han slutade köra bil. Bilen har mest rullat mellan Västerås och Nyköping på helgerna. Nån gång så har den varit på sverige-resa.
Alltid kul att veta en bils historia..
Alltid kul att veta en bils historia..