Färg på tanken

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Färg på tanken

Post by Kyten »

Hej!
Hade tänkt byta tank i min -66. Jag undrar vad den ska vara i för färg.
kan tänka mig att den ska vara mattsvart eller nått.
Någon som vet med säkerhet vilken kulör den ska vara i?
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag kan inte sätta kung och fosterland på det men jag är 99% säker på att den skall vara lackerad med volvos karosserifärg, dvs. svart halvblank ca. 40 glans.

Undersidan brukar ju fö. vara sprutad med underredesmassa efteråt. Dessutom var väl tanken monterad när motorrummet lackerades varvid ovansidan fick ett lager av bilens färg för att slutligen få en asfaltspappbit limmad över sig.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote: Dessutom var väl tanken monterad när motorrummet lackerades varvid ovansidan fick ett lager av bilens färg
Hmmm tanken sitter i bagageutrymmet så enda chansen att den skulle bli lackerad är när bagageutrymmet lackerades :lol: :lol:
Men den satt inte på plats när karossen lackerades utan den är nog svart runt om, jag har inte vad jag kan komma ihåg sett en tank i någon annan färg än svart.
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Visst finns det något som heter Sidensvart?
Eller är jag ute och cyklar. och vad precis är Sidensvart?
Ska slipa och lacka tanken i morgon hade jag tänkt. Är tacksam för snabba svar som tidigare. Det vore super.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tanken skall vara lackerad i svart. Mina utsvävningar om originalfärg baserades i svaga minnen om att tanken såg grafitgrå ut under asfaltspappen i skuffen, men det kan jag mycket väl ha drömt.

Vid närmare eftertanke borde inte tanken ha varit monterad när karossen lackerades i fabriken precis som Lars säger.

Du tänker nog på sidenmatt? De karosskomponenter på amazon som är svartlackerade målades med volvos svarta karosserifärg som har 40 glans. Det är altså en halvmatt färg. Halvblank som jag skrev tidigare är nog egentligen fel namn, halvmatt kallar man 40 glans för.

Samma nyans återfinns ex. på drivlinan, länkarmarna fram, bakvagnsdetaljer osv.

Svart halvmatt 40 glans altså. :)
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

D59471
Perfekt med snabba svar. Nog är detta forum bättre än det gamla.
Tusen tack för svaren alltså. Ska fara och blanda två burkar svart halvmatt 40 glans. Och så ska jag slipa och lacka tanken i helgen.
Det blir en helg ägnad åt amazonen. Ska byta alla bussningar i frmavagnen, lacka tanken och så ska jag försöka få dit filterlisterna i dörrgångarna. Och kanske så måste jag koppla in min grymma Astro Line radio.

Och om det finns tid så väntar ett komplett avgssystem i rostfritt att få komma på plats.
Vi får se vad jag hinner med.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

nu ska jag inte svara på på din fråga men jag måste bara säga en sak..och de e att bilen är skitsnygg.. den passar verkligen med de fälgarna..=)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:51 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo, precis. Men Kyten lät så allvarlig i sin fråga efter EXAKT rätt färg. Därmed det utförliga svaret. :-)
Post Reply