började riva motorn ikväll
började riva motorn ikväll
jo nu är toppen av iallfall...har lurat på om pakningen varit dålig länge för den ha dragit massa vatten och så var det också..ska nu ur med kammen allt är löst utom drevet måste man bort med det? och drevet till fördelarn fick ja inte upp bara en bit, gick inte å dra ur helt?.
Nederdelen av drevet har säkert en beläggning av olja och skit som tar stopp. Antingen tar du lös tråget och oljepumpen så bör du komma åt att rengöra \"drevet\" så den glider ur lätt eller så tar du i och \"skruvar\" upp den.
Kamdrevet måste lös. Först muttern sen bör du ha en avdragare för att får lös det lätt och helt. bakom sitter två 10-11mm skruvskallar, när dom skruvarna är borta kan du lyfta ur kammen.
kom ihåg viket håll bronsbrickan sitter. När du monterar igen så vänder du bronsbrickan. Kolla så den inte är sliten på båda sidor, den är då vänd en gång tidigare och bör bytas för att inte få \"glapp\" i kammen.
Kamdrevet måste lös. Först muttern sen bör du ha en avdragare för att får lös det lätt och helt. bakom sitter två 10-11mm skruvskallar, när dom skruvarna är borta kan du lyfta ur kammen.
kom ihåg viket håll bronsbrickan sitter. När du monterar igen så vänder du bronsbrickan. Kolla så den inte är sliten på båda sidor, den är då vänd en gång tidigare och bör bytas för att inte få \"glapp\" i kammen.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Bara byta till E-topp eller vad?
Tja, är det inte en B20 du har utan en B18 så kanske det blir knas med packningar, eller att ventilerna går väldigt nära sylinderväggen, men det vet jag inte hur det ligger till, har aldrigt kikat.
I Övrigt måste du plugga spridarhålen, och beroende på vad du kör för insug/avgasgrenrör kanske du måste ta bort styrpinnarna för E-grenröret som sticker ut från packningsytan till grenröret.
Tja, är det inte en B20 du har utan en B18 så kanske det blir knas med packningar, eller att ventilerna går väldigt nära sylinderväggen, men det vet jag inte hur det ligger till, har aldrigt kikat.
I Övrigt måste du plugga spridarhålen, och beroende på vad du kör för insug/avgasgrenrör kanske du måste ta bort styrpinnarna för E-grenröret som sticker ut från packningsytan till grenröret.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
muttern som håller kamdrevet är storlek 36!
det går att lägga en trasa eller nått mellan kuggarna på vevdrevet o kamdrevet, så kilar de fast sig utan att fördärvas..
drevet til oljepump/fördelare måste bort.. annars kommer du inte få ut kammen..
nytt kamdrev finnspå mekonomen, kostar dock runt 1000-1200:- = dyyyyrt!
det går att lägga en trasa eller nått mellan kuggarna på vevdrevet o kamdrevet, så kilar de fast sig utan att fördärvas..
drevet til oljepump/fördelare måste bort.. annars kommer du inte få ut kammen..
nytt kamdrev finnspå mekonomen, kostar dock runt 1000-1200:- = dyyyyrt!