började riva motorn ikväll

Moderatorer
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

började riva motorn ikväll

Post by Frenell »

jo nu är toppen av iallfall...har lurat på om pakningen varit dålig länge för den ha dragit massa vatten och så var det också..ska nu ur med kammen allt är löst utom drevet måste man bort med det? och drevet till fördelarn fick ja inte upp bara en bit, gick inte å dra ur helt?.
Amazon69E
Posts: 13
Joined: Tue Jan 04, 2005 8:55 pm

Post by Amazon69E »

Drevet till fördelaren måste vridas samtidigt som du lyfter den!!

drevet på kammaxel måste du dra bort en bit för å komma åt skruvarna den sitter med!! lättast att ta bort drevet helt!!
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

har provat och vridit också..kommer ju upp så pass att den är åvanför hålet men får inte bort den..okej..får skaffa en hylsa imorn då..vad är det för storlek? 36?
Amazon69E
Posts: 13
Joined: Tue Jan 04, 2005 8:55 pm

Post by Amazon69E »

kommer inte ihåg va de e för storlek, men de borde va nått sånt!!
de va ju konstigt me drevet, de har jag nog alldrig råkat ut för,
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

ne inte jag heller:P har ju tagit bort det på ett par andra motorer då hare inte varit några problem:S
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Nederdelen av drevet har säkert en beläggning av olja och skit som tar stopp. Antingen tar du lös tråget och oljepumpen så bör du komma åt att rengöra \"drevet\" så den glider ur lätt eller så tar du i och \"skruvar\" upp den.

Kamdrevet måste lös. Först muttern sen bör du ha en avdragare för att får lös det lätt och helt. bakom sitter två 10-11mm skruvskallar, när dom skruvarna är borta kan du lyfta ur kammen.

kom ihåg viket håll bronsbrickan sitter. När du monterar igen så vänder du bronsbrickan. Kolla så den inte är sliten på båda sidor, den är då vänd en gång tidigare och bör bytas för att inte få \"glapp\" i kammen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

okej! kam drevet måste nog bytas ändå..det glappa lite märkte jag.så lika bra å byta..spelar det nån roll om drevet sitter kvar till fördelarn då?
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

vart köper man nytt kam drev?
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

Veteranprodukters sida måste man ju ha exel eller nått sånt för å se priser:S..nån som vet vad ett kamdrev kostar ungefär?
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

har fått tag i en e-topp koplett med allt..är det jobbigt å bygga om till den?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Bara byta till E-topp eller vad?

Tja, är det inte en B20 du har utan en B18 så kanske det blir knas med packningar, eller att ventilerna går väldigt nära sylinderväggen, men det vet jag inte hur det ligger till, har aldrigt kikat.

I Övrigt måste du plugga spridarhålen, och beroende på vad du kör för insug/avgasgrenrör kanske du måste ta bort styrpinnarna för E-grenröret som sticker ut från packningsytan till grenröret.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

muttern som håller kamdrevet är storlek 36!

det går att lägga en trasa eller nått mellan kuggarna på vevdrevet o kamdrevet, så kilar de fast sig utan att fördärvas..

drevet til oljepump/fördelare måste bort.. annars kommer du inte få ut kammen..

nytt kamdrev finnspå mekonomen, kostar dock runt 1000-1200:- = dyyyyrt!
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

ne tänkte ta hela sprutet från den!
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

då blire å hitta ett bättre beg drev då!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jo, se bara till att drevets kuggar är fina, kan nog va ganska svårt å hitta (jag hade tur med mitt)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply