FörgasarTurbokonvertera B20

Moderatorer
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

FörgasarTurbokonvertera B20

Post by C Upp »

Hejsan. Jag tänkte lägga grunden till en turbodiskussion på det nya Amazonklubbenforumet.
Jag är på gång att Turbokonvertera min B20a. Jag har införskaffat en begengnad R-sport Förgasarturbosats till B21/B23. Inte samma grejer, det vet jag men lite får man väl modda själv tänkte jag.
Jag skulle gärna få hjälp med lite trix och så för att få sakerna att gå i smidigt. Jag har en Avgasgrenrörsböj, men så som den är svetsad så blåser den avgaserna direkt på Förgasaren. Jag ska sänka den lite grann och hoppas den inte tar i Generatorn bara. Förgasaren har ju gasreglaget på fel sida om man ser det från B20ns synpunkt. Men visst måsta jag bara kunna svetsa fast ett fäste på andra sidag Insugsgrenröret och förlänga gas\"stången\" dit? Det är även en fördelare med i satsen. Kan jag byta fästen på den rakt av för att få den på B20n? Eller behöver jag den ens? Det kanske fungerar bra med orignal.
Bränslepump, hur kopplar jag en elektrisk med regulator? Behöver jag en cache-tank?
Hur mycket vågar jag ladda utan att byta kolvar? Är det smart att borra upp och sätta i B23et-kolvar? Hur mycket tål M40-växellådan? Hur mycket tål kopplingen i en 140.
Så mycket frågor, hoppas någon kan svara.

Tackar

//Conny, Uppsala
robbanama
Posts: 34
Joined: Sun Feb 01, 2004 12:18 pm

Förg turbo!

Post by robbanama »

Nårra svar.
elektrisk reg??-du menar nog \"mapassi\" reg, kg`s har.
Cachtank kan va bra att ha om du inte ska köra med 200+++hk
Kolvar?? b23et hur har du tänkt att få plats med de?? b21 passar..
ladda på tills det spikar, sänk sedan lite..
va e det för fördelare du snackar om?? o fäste? e det b20? b23 funkar ej
M40 lådan e inte så stark, vridet äter upp den, kanske 150 sug hästar.
kopplingen håller inte, saab 900t 8v/16v 215mm tryckplatta ska va bra

Utvecka gärna dina frågor mera, ja bygger själv b20 turbo, men med insp
själv har jag problem med val av växellåda,,,tänkte köra med ca 250 hk..
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Nej, alltså en elektrisk bränslepump med malpassi-regulator menar jag.
Och förgasaren passar, men den har ju gasarmen på fel sida så där måste jag förlänga gasstången (vad heter den?) och svetsa ett nytt gasreglage (eller vad det heter) på andra sidan förgasaren.
Jag menar B21-kolvar. Jag skrev nog lite för fort igår...
Jag tänkte inte satsa på mer än kanske 140 hästar, så det kanske går. B20E hade väl 135 eller är jag ute och cyklar.
Jag gillar verkligen iden med förgasarturbo och jag vill inte byta från B20 heller. Jag är lite fast i dom.
Hoppas nån kan förstå mig, trots mina vaga beskrivningar.

Tackar
144turbo
Posts: 5
Joined: Tue Feb 03, 2004 3:43 pm
Location: norra Dåvamyran
Contact:

Post by 144turbo »

Om du ska ha 140hp så behöver du nog inte göra så mycket.
Orginalkolvarna funkar, m40 lådan håller.
En lite urgröpt topp och en k-kam + 0,5 bar laddtryck

/simon
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Carbontätad turbo?

Post by Stoffe »

Tjena!

jag snackade med gikturbo här om dan och dom sade att man måste ha en carbontätad turbo om man skall ha ett sug system. turbon som dom har i sin sats heter garret t3 hybrid carbon nåt sånt. finns det någon bil som man kan plocka en likande turbo från?
Larsson
Posts: 52
Joined: Tue Feb 03, 2004 8:01 pm
Location: Lidköping
Contact:

Robbanama

Post by Larsson »

Vad har du gjort/bytt för att få ut ca 250hk vad har du för insprut system, spridare mm ???? tacksammför svar
jonny

carbontätad turbo

Post by jonny »

Du kan ta vilken Garrett T3 som helst från volvo eller saab , sen får du köpa lite prylar för att carbontäta den , kostnad ca 1500 kr .
Att hitta någon turbo som är avtätad från början är bara att glömma , då alla turbobilar har insprutning .
jonny

carbontätad turbo

Post by jonny »

Du kan ta vilken Garrett T3 som helst från volvo eller saab , sen får du köpa lite prylar för att carbontäta den , kostnad ca 1500 kr .
Att hitta någon turbo som är avtätad från början är bara att glömma , då alla turbobilar har insprutning .
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

carbontätning.. hmm..

Post by Stoffe »

vilka företag säljer carbontätningar? är det något som man kan byta själv?
jonny

carbontätad turbo

Post by jonny »

STOFFE : Alla som renoverar turbo har säkert grejor att sälja för att carbontäta ,
Gik , Svensk Turboservice , mfl .
Är du normalt händig så fixar du det säkert , en \"T-momentnyckel\" kan du ha använding för .
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Tack för det, men jag tänker sätta tryckturbo.. Som sagt, trycka genom en B21/23 R-sport Turboförgasare.
Funkar det här:
Svetsa över gasreglaget till andra sidan insugsgrenröret?
Turbotopplockspackning
Garrett Turbo
R-sport 240 Turboförgasare
Elbränslepump och Malpassi tryckregulator (ska detta sitta före, efter eller istället för den mekaniska orginalpumpen?)?
Är det nåt mer jag ska tänka på? Fördelaren? Hur moddar man den för turbo? Behövs det ens?
Och inte ladda mer än 0,6 bar?
Har jag glömt nåt?

Tackar
Zacco
Posts: 2
Joined: Tue Feb 10, 2004 11:04 am

Post by Zacco »

Tjena!
En kompis till mig körde Förgasarturbo på sin B20. I början sög han genom en vanlig SU. Då gick den fint och inte så hemskt mycket Ketshup-effekt. Sen tryckte han genom en std. fallförgasare (osäker på märke, skulle tippa på Zenith) Packningarna var väl inte de bästa så de började läcka, men han laddade 1.5bar utan spikningar, med svetsad tändning och komp.sänkt topp bara. Std. kolvar mm. Det var inte det seriösaste, men skaffar man en enkel Dellorto 45 och trycker genom borde det funka fint
//
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Är jag dum om jag frågar vad som menas med svetsad tändning?

Jag är såååå nära att ge upp på turboprojektet och skaffa Weber 45or istället med en K-kam och lite planad topp. Behöver bra tips och beskrivningar så jag kan komma igång igen.

Tackar
Erik
Posts: 4
Joined: Sat Feb 14, 2004 3:31 pm
Location: södertälje
Contact:

turbo

Post by Erik »

att trycka i genom en r-sport förgasare fungerar utmärkt.
här finns lite info hur du kan bygga en b20 förgasarturbo.

http://hem.passagen.se/v8rod/e142.html
http://hem.passagen.se/v8rod/
volvo142 -69 bettan
cheva c1500 sportside-90
willys coupe delux-41 hotrod
Don Colaps
Posts: 2
Joined: Wed Feb 25, 2004 10:05 am
Location: Södertälje
Contact:

jaha

Post by Don Colaps »

Gasreglaget torde vara det minsta problemet. Det går alltid att snickra ihop. Erik här ovan, han byggde en tjusig historia med originallänkage + wire på min B20...
´27 hotrod på duettchassie
´66 opel rekord coupé
VW 1955 Dödsgasser
VW 1958 Trash-looker
Post Reply