B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)

Moderatorer
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

Post by maggen »

Här kommer lite mitt bidrag Klick \"Bilder\" nr 59 här hemsidan.

PS(Jag kunde ej fixa in en bild ang motorrummet DS)

//M
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

maggen wrote:Här kommer lite mitt bidrag Klick "Bilder" nr 59 här hemsidan.

PS(Jag kunde ej fixa in en bild ang motorrummet DS)

//M
Image

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
maggen
Posts: 70
Joined: Fri Feb 20, 2004 3:39 pm

re

Post by maggen »

Tack!

//M
Peppercorn
Posts: 13
Joined: Mon Jul 25, 2005 9:10 pm
Location: Walton-on-Thames, UK

B20 Kompressor

Post by Peppercorn »

Det stämmer; det är en suginstallation med en Weber 36/36 DCD. Jag hade egentligen velat ha en större SU förgasare (det som dög år Spitfire och Rolls Royce, duger bra till en B20), men av någon anledning anses inte SU ekonomiska vid kompressorinstallationer. För att kunna använda en SU tillsammans med en kompressor krävs en liten ventil i bränsleledningen, som inte tillverkas längre.

Motorrummet ser trängre ut än det är i verkligheten, men byte av oljefilter kan bara ske underifrån.

Jag är själv förvånad över den relativt låga effekten i hästkrafter och hade väntat mig någonting runt 140. Men vridmomentet duger bra; den enda nackdelen är att koppling, växellåda och överväxel verkar behöva uppgraderas.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok!

behövs det special tätningar i kompressorn för att kunna suga genom den?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
sudden
Posts: 16
Joined: Tue Nov 22, 2005 6:25 pm

mera porr

Post by sudden »

egen tillverkad kamdrivning till B20 8)
Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

snyggt. fattas bara en kåpa med öppningsbart lock nu då
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
sudden
Posts: 16
Joined: Tue Nov 22, 2005 6:25 pm

Post by sudden »

Tja kanske det man vet aldrig vad man hittar på härnäst :lol:
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

Stiliga drev :D
En sån uppsättning skulle sitta fint .... men en sak i taget 8)
sudden
Posts: 16
Joined: Tue Nov 22, 2005 6:25 pm

Post by sudden »

Har du kollat på vippan. :)
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Post by Caltex »

jepp, har kollat upp den idag, du har en uppdaterad ritning i mailen imorgon
Peppercorn
Posts: 13
Joined: Mon Jul 25, 2005 9:10 pm
Location: Walton-on-Thames, UK

B20 Kompressor

Post by Peppercorn »

Rogge:

det behövs inga specialtätningar; inga tätningar alls, faktiskt. Kompressorhuset och gavlarna är precisionsfrästa och tätar utan packningar.

Den största nackdelen med en Judsonkompressor är det långa insuget från förgasaren till kompressorn, speciellt vid kallt väder.

Bränsleblandingen vill gärna skikta sig och kondensera mot väggarna.
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Rätta mig om jag har fel. Men kompressorinstallationer med förgasare brukar väl oftast vara av sugtyp? Även insprutarna brukar ju köra in bränslet före kompressorn (på V8or i alla fall). Kör man förgasaren (eller gasspjället om man har insprutning) efter kompressorn så behöver man ju en avlastningsventil (typ en dumpventil) som kommer stå öppen varje gång man släpper på gasen då kompressorn inte varvar ner som en turbo utan går på motorvarvet. Sen kyler ju bränslet visst kompressorskovlarna också...

Jag håller själv på med en snarlik installation i en 142:a. Fast i mitt fall är det en insprutare och en S.Co.T-kompressor som härstammar från -50-talet. Så berätta gärna mer :) Jag ska få klart bilen också.

edit: kan ju vara snäll och dela med mig av bilder på den också
Image Image Image
Dreven är gjorda av ägaren innan mig som skulle ha den i en Amazon. Så de passar nästan rakt på. Förutom att hålet i vevaxeldrevet är för litet för veven. Och kompressordrevet är drevat för ~2 bar vilket är för mycket till en installation utan intercooler och sprängsäker motor. Men det kan man ju bygga om.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re: B20 Kompressor

Post by Rogge »

Peppercorn wrote:Rogge:

det behövs inga specialtätningar; inga tätningar alls, faktiskt. Kompressorhuset och gavlarna är precisionsfrästa och tätar utan packningar.

Den största nackdelen med en Judsonkompressor är det långa insuget från förgasaren till kompressorn, speciellt vid kallt väder.

Bränsleblandingen vill gärna skikta sig och kondensera mot väggarna.
ok, jo jag kom på som C upp sa att oftast i Kompressor installationer är det ju sug typ..

vill oxå ha kompressor....
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Peppercorn
Posts: 13
Joined: Mon Jul 25, 2005 9:10 pm
Location: Walton-on-Thames, UK

B20 Kompressor

Post by Peppercorn »

Rogge: Jo, jag håller med om att det är något speciellt med en kompressor, jämfört med turboinstallationer...

C Upp: Tyvärr tror jag inte att jag har mycket information som Du kan ha nytta av. Den Judson som jag har är en lamellkompressor, med en stålvals med fyra linnearmerade fenolhartslameller som roterar i ett gjutjärnshus. Lamellerna släpar hela tiden mot cylinderväggarna, vilket skapar friktionsvärme. Det kräver bl.a. separat smörjning med en SAE 5 ren mineralolja, som kan vara svår att få tag i. Kraven på god smörjning har antagligen ökat sen blyfri bensin försvann och det är lätt att överhetta kompressorn om oljan tar slut.

Det Du tänker montera är en Rootskompressor, som borde gå att köra helt utan smörjning, eftersom rotorerna varken kommer i kontakt med varandra eller med väggarna. Jag var nära att köpa en likadan för ett tiotal år sen (om inte samma) men trodde aldrig att den skulle gå in under huven.
Post Reply