Montering av gummi-dämpar-bussning?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Montering av gummi-dämpar-bussning?

Post by fredand44 »

Hej!

Jag är osäker på vad denna detalj heter. Jag kallar den \"gummi-dämpar-bussning\" och den sitter som en gummi-dämpare på den övre \"länkarmen\" som ska skydda mot slag vid kraftiga ihoptryckningar kan jag tänka mig.

Grejen är den att jag moterat isär framvagnen och blästrat och hammarlack-målat alla detaljer. Då demonterade jag denna \"gummi-dämpar-bussning\".

Problemet nu är att den är riktigt lurig att få tillbaka. Jag har provat med fett och olja för att kunna pressa tillbaka den men icke!

Så nu är frågan om någon har något tricks eller tips för montering av dessa.

http://www.gcp.se tycker jag det ser ut som detaljen har nr 23 under första sprängskissen på framvagnen under kategorin \"Länkarm , nedre, fjäder, stötdämparsats, krängningshämmare\" men jag kan inte se vad den heter.

Obs bilen är en Amazon 65:a

Så alla tips är välkomna!!!!
Mvh
Fredrik Andersson
Dimgrön-62
Posts: 33
Joined: Mon Oct 11, 2004 10:55 am
Location: Jokkmokk

Post by Dimgrön-62 »

jag smorde in den med fett, trädde ett snöre inne i spåret drog snöret upp igenom hålet och lyckades lirka dit den.
Ungefär som man monterar en vindruta.
Det var mitt tips det kanske finns nåt enklare.
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Aha!

Post by fredand44 »

Hej!

Aha! Ja det låter som om det är en klok ide!!

Detta ska jag testa!!

PS var det ett platt presentsöre eller ett vävsnöre? Våggar du uppsakkat diametern på snöret?

Mvh
Fredrik
Mvh
Fredrik Andersson
Dimgrön-62
Posts: 33
Joined: Mon Oct 11, 2004 10:55 am
Location: Jokkmokk

Post by Dimgrön-62 »

kommer inte i håg vad för snöre det var, men den var väl ca1,5-2mm diameter. måste dock vara starkt. Och var försiktig så inte snöret skär sönder gummit.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Om vi nu snackar om \"Övre länkarmsbussningarna\" på framvagnen, så:

Fila på axeltapparna med fint slippapper, spruta på litta 5-56, sätt axel med bussning mot skruvstädet (som är öppnat) och vrid ner axeln i bussningen.

Sätt sedan på ringen runt bussningen på samma sätt.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re:

Post by Arne »

horgalaten wrote:Om vi nu snackar om "Övre länkarmsbussningarna" på framvagnen, så:

Fila på axeltapparna med fint slippapper, spruta på litta 5-56, sätt axel med bussning mot skruvstädet (som är öppnat) och vrid ner axeln i bussningen.

Sätt sedan på ringen runt bussningen på samma sätt.

Mvh Jörgen
Han menar nog inte länkarmsbussningarna.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Han menar detalj 23 på volvos framvagns-skiss för Amazon och jag tycker Dimgrön-62's förslag var alldeles utmärkt. :)

Grupp 6 - Framaxel / övre länkarm @ http://www.gcp.se
fredand44
Posts: 99
Joined: Tue Feb 24, 2004 9:26 am
Location: Sweden\\Lidingö

Lyckades i helgen!

Post by fredand44 »

Hej!

Jag testade i helgen med ett starkt presentsnöre och den första gummi-bussning var på plats efter 30 sekunder. Helt otroligt!!!!

Den andra var lite lurigare men efter 10 minuter satt den också på plats.

Innan jag fick tipset om snöret hade jag slitet mig blå i 2 timmar tror genoma att bara pressa.

Jag tror att ett platt presentsöre var idealiskt då den flata sidan liksom gav extra stor yta att pressa med.

Tack så mycket för hjälpen!!!
Mvh
Fredrik Andersson
Post Reply