Luftfilter B18 Stekpanna

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
L-E Gustavsson
Posts: 1
Joined: Sun Apr 11, 2004 5:32 pm

Luftfilter B18 Stekpanna

Post by L-E Gustavsson »

Biltema luftfilter art. 51-999 passar perfekt.
Det är bara att vika upp skarven och lyfta av
locket, byta och vika tillbaka skarven.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, eller så roterar man filtret som sitter där då det främst blir skitigt där luften kommer in i pannan. ;-)

Tacka vet jag föregångaren till stekpannan, dvs. den burk som satt fram till och med 1964 med öppningsbart lock. Stridsvagnsburken altså med plåtbotten som brukade spricka runt svetsningen. Sålänge de håller lär de vara riktigt bra.
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:47 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, precis.

Jag har precis beställt ny filterinsats och lite gummidetaljer till stridsvagnsburken som lackerades i vintras. Den skall monteras så snart prylarna kommer.

Jag hoppas att det blir lite roligare insugsljud med den stora fina plåtburken (resonanslådan?) också. :D
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:48 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej. Jag är verkligen inte säker vad det var som gällde. Det var ju AC som tillverkade luftfilterburkarna i England och jag antar att det blev den färg som AC levererade och att de ej ändra kulör under produktionen så att alla bilar efter årsm. X skall ha färg Y osv. utan snarare att det blev som det blev (liksom mkt. annat på amazon).

Som liknelse kan man ju ta kylargardinerna som antingen var svarta eller silverfärgade på bilar fram till 1964. Gardinen som satt original på min bil var svart, men i mycket dåligt skick. Sen kom jag över en silverfärgad som var helt ny och nu sitter den där. Jag har sett både svarta/silvriga originalmonterade gardiner på 64:or så jag vet inte vad som är mest rätt.

Min burk blev svartlackerad. Även om jag har hört folk säga att 1964 års modell \"ska\" ha silvergrå burk. Den svarta är betydligt snyggare, och tills dess att jag hör någon visa bevis på att den verkligen skall vara silvrig får den svarta sitta kvar. :)
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Håller med dig D59471...det är så mycket folk som påstår sig \"veta\" vad som är rätt och fel vad gäller olika detaljer på bilarna men det finns aldrig någon som helst dokumentation eller underlag som styrker påståendena.

Tills det finns sådana bevis finns det ofta mer än en sak som är \"rätt\" på bilarna då det är precis som du säger \"utan snarare att det blev som det blev\".
Färgen och utförandet blev det som leverantören kunde leverera och inte med hänsyn till chassinummer och årsmodeller på Amazonerna.
Post Reply