Navkapslar

Moderatorer
Post Reply
trummismalin
Posts: 34
Joined: Mon May 02, 2005 3:58 pm

Navkapslar

Post by trummismalin »

Är det någon som vet vilken rödfärg som ska/kan användas för att bättra på navkapslar?

Färglös
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

En vild gissning är att det skall vara \"Volvo BM röd\".

Körsbärsröda lacken kan det inte gärna vara i alla fall.

De skall vara ganska mörkröda. Om du hittar en kapsel med fräsch färg på kan du ju ta den till en duktig billackerare som blandar upp motsvarande nyans.
trummismalin
Posts: 34
Joined: Mon May 02, 2005 3:58 pm

Post by trummismalin »

Ingen av mina har en snygg färgnyans kvar. Väldigt roströda idag tyvärr. Jag tycker det förstör helhetsintrycket jättemycket. Har sett så många exempel på \"nymålade\" kapslar som inte ser kloka ut med tjocka lager av färg med penseldragen fullt synligaoch halva V´et övermålat. Men BM röd ska funka alltså...eller?! Finns det ingen här som gjort detta och är HELNÖJD med resultatet. Hur gör man detta ordentligt så att det blir snyggt???

Är det möjligen samma röda färg som skall vara i mitt bagageluckehandtag? Det är gamla sorten. 62:a Det sitter flagor av röd färg där nu i alla fall. Ser lite skumt ut. Kanske finns det nån som kan visa hur det SKA se ut.

Hoppas hoppas...... :)
Malin
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

Hej
Jag lacka om mina navkapslar då det inte va någon färg på de överhuvudtaget, valde en av feltemas röda bättringsfärger(tror de va färg nr: 367017).. och tro de lr ej så blev jag riktigt nöjd med resultatet.. jag maskera först själva cirkeln och skar sedan ut för v:et.. sen slipade jag bort den gamla färgen(där det fanns nån) sedan var det bara att grundlacka och lacka med slutlacken.. gick åt ca 2-3 lager för att det skulle bli bra. Lägger upp lite bilder också.
var noga med maskeringarna så blir det kanon:D

Lycka till //Daniel (kan lägga till att det röda på ditt handtag troligtvis ska vara svart)
Före
Image

Efteråt
Image

Handtag
Image
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
trummismalin
Posts: 34
Joined: Mon May 02, 2005 3:58 pm

Post by trummismalin »

Tack snälla Daniel!
Vad använde du att maska med?

(xtrem nyböjare här, men entusiastisk) :wink:

Har du satt dit ett extra backljus?
Fint med de helröda bakljuset. Min bil är svart 62/63 så allt är kaos. Tillverkad 62 inregad 63. Gamla handtaget, trefärgat bakljus etc, etc.

Ser fin ut. Hoppas min Betty kan bli lika fin omlackad och med rätt inredning.

Tack för bilderna. Guld värt!
/ Malin
Overdriver
Posts: 110
Joined: Tue May 24, 2005 7:49 pm
Location: Halmstad
Contact:

Re:

Post by Overdriver »

trummismalin wrote: Min bil är svart 62/63 så allt är kaos. Tillverkad 62 inregad 63. Gamla handtaget, trefärgat bakljus etc, etc.

Ser fin ut. Hoppas min Betty kan bli lika fin omlackad och med rätt inredning.
Din bil låter precis som min polares 62:a... Köpte den av en gubbe som hade köpt den 63. Har stått i lada sen 86 :roll: . Sen börja det... Bytta skärmar (plast), bytt grill (65-66), bytta fram stolar (men vi hittade en hel å klädslen till den andra på gubbens loft) etc.
När han började riva i den så var de flessta balkarna HELT slut....
Nu har han å jag köpt en 65:a som han ska bygga på istället(jag sponsrade för att det följde med delar jag kunde ha till 70:an...) men den kommer nog se ut mycket som en 62:a när han e klar....

Lycka till! :D
Dael60
Posts: 153
Joined: Wed Jun 22, 2005 11:26 pm
Location: Huskvarna

Post by Dael60 »

Det var så lite så!!
Runt cirkeln å v:et så andvände jag vanlig 3M maskeringstejsp som farsan hade hemma, de stora ytora som blev över andvände jag papper som jag vek 3ggr för att de inte skulle blöda igenom.

Ä själv nybörjare...men med lite hjälp från kompisar å de här forumet så klarar man sig bra:P

Backljuset har suttit där orginal sen 1960...älskar de röda bakljusen lite däför jag köpte just b16 modellen(grill, blinkers å bakljus)
Ä inte säker men ska inte 62:or ha röda bakljus??

lägg gärna ut lite bilder på Betty:P
Än en gång lycka till
//Daniel
Old volvos never die - they only go faster:D U15720
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det där såg ju fint ut Daniel. Jag vet inte om färgåtergivningen på dina bilder blev lite fel. Men jag tror att färgen
skall vara lite mindre \"skrikig\". Mer mörkröd/blodröd altså.

Tyvärr har jag ingen färgkod till den där färgen. Tror faktiskt att även mina navkapslar kan vara något för \"skrikröda\"
och att den egentligen skall vara lite mörkare/mildare.

Image


Om jag vore du skulle jag kolla på fina navkapslar på marknader eller träffar som ser ut att inte vara ommålade.
Helst sånna som inte suttit på bilen utan legat som reserv i någons garage eller så genom åren. Det kan va
en bra referens. Annars borde BM Röd vara ganska rätt.

De fabriksnya kapslar man kan hitta (New Old Stock) brukar vara omålade.

Ska se om jag kan hitta nån bättre bild.

Det vore kul om du la upp lite bilder på din 1962:a Malin. Grym årsmodell! 8)
trummismalin
Posts: 34
Joined: Mon May 02, 2005 3:58 pm

Post by trummismalin »

Hallå!

Jo jag ska väl försöka ta lite bilder coh visa. Hon har rätt många blessyrer min Betty Bil och inte ser man så mycket av 62:an åsmodell heller. Bakluckehantaget och grillen är rätt dock.

Åh så fint med Whitewalls!!!! Budgeten för en fattig student tillåter dock inga däckinvesteringar just nu.

Känns dumt att byta till helröda bakljus också när de här är de som suttit på helt klart. Dessutom ser man ju då så mycket sämre när man backar. USA glasen kan ju vara ett alternativ förstås. Vet inte riktigt hur jag ska göra.......

Men det ändå roliga bekymmer. varit med i klubben rätt länge innan jag hittade och kinda köpa min första amazon. Min familj fattar inget av satsningen. Det kör nya fina muskelmonster och tycker jag är galen men jag är MÄKTA stolt, som ett barn på nytt fast jag snart blir 30. :)

Ha de bra!
/ Ume-malin
trummismalin
Posts: 34
Joined: Mon May 02, 2005 3:58 pm

Post by trummismalin »

Ni som vet.
Hur ser den här fårgen ut? Ny eller orginal?
Tradera auktion så bilden lär ju försvinna.

http://www.tradera.com/auction/aid_21115317
/ M
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nu var ju färgerna på den där bilden väldigt dåligt återgivna. 8)

Men jag tror att det kan vara en uppsättning navkapslar med originalfärg på.

Lite högt \"Köp nu\"-pris med tanke på skicket, tycker jag. Men 500-600kr kan de väl vara värda.
mille
Posts: 70
Joined: Sat Oct 29, 2005 10:50 am
Location: Örebro

Post by mille »

jag ficksade mina kapslar och då använde jag volvo orginal röd:p fins en färg som heter så
Post Reply