Dragkrok på Amazon

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Kan du inte limma ? :P
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Det är kabelgenomföringen han syftar på.
Ja du förstår att det känns tungt att göra hål i karossen, det kan ju börja rosta :cry:

Tänk på att försöka damsuga upp borrspånet efter dig :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej, jag syftar på de 8 hålen för krokens fäste bakom tanken. 4 bultar innanför plåten mot bakkant av bagagerum och 4 skruvar bredvid tankens bulthål.

Inte kul alls. :shock: Får se hur det blir. Blir ju rena schweizerosten om man skulle ta bort kroken.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok. jag trode du kommit längre :roll:

Fick en idé :!: Gör en egen balk mellan stötfångarfästerna och med en löstagbar kula som du monterar så nära att det inte går att få på en släpvagn utan bara cykelhålaren. Inga borrhål och besikningen kan väl inte klaga på det för det går ju inte att få på något annat än just en cykelhålare. Dum idé :?: :oops:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

Jag har samma bekymmer, ångesten med monteringen alltså... Men jag skall montera i vilket fall, hur ofta tar man väck en fastmonterad dragkrok? Den lär ju sitta där så länge bilen lever, och gör man det seriöst så rostar det inte.
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag ska provmontera den och fundera över hur det ser ut. Är det snyggt så kan man ju montera den permanent. Gillar jag däremot utseendet utan krok bättre så blir det nog ingen schweizer-ost av bagagerumsgolvet.

Rostar gör det knappast om man rengör, rostskyddar, fettar in osv. Det är mer det faktum att golvet på bilen aldrig är svetsat som gör att jag drar mig för att borra 8 hål i det. ;)
Dirty Amazon
Posts: 29
Joined: Thu Oct 21, 2004 4:20 pm
Location: Sumpan
Contact:

Post by Dirty Amazon »

Har registrerings besiktat min amazon med dragkrok idag. Inga somhelst problem. Besiktningsmannen tittade på bultarna och konstaterade att dom var sjysta(nya bult). Sedan kollade han på typlåten och konstaterade att kroken höll för 1500 kg och sen var det klart. Han kollade inte i bagageluckan om det satt några plattjärn eller om släputaget fungerade. Ingen monteringsanvisning behövdes.
Nu är det bara att köpa husvagn. :D
Fabrikat: VOLVO 131341 T
Årsmodell: 1970
Färg: Flerfärgad
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Post by jånn »

När jag skulle renovera min GT-67 1996 tog jag bort dragkroken därför att man då måste ha sidospeglar. Jag svetsade igen hålen efter speglarna på dörrarna och körde efter renovering utan yttre speglar. När jag sedan fick tag i original skärmspeglar och monterat dem frågade jag på besiktningen om jag kunde återmontera dragkroken. Han sa att det inte var några problem. Bara en registreringsbesiktning direkt efter.
Jag tänker bara skruva tillbaka kroken. Det finns mig veterligt inga speciella papper eller typplåt på denna. Dragkroken satt på bilen när jag köpte den 1975. Blir det problem som jag ännu är lyckligt ovetande om? Någon som vet?
40 år med GT
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Prata med bilprovningen där du ska besiktiga bilen.
När du tog bort draget gjorde du en registreringsbesiktning då eller står det drag i papperen fortfarande?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Hur blev det D59471?

Du borrade väl inte?
-anglofil-
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Post by jånn »

Efter renoveringen gjorde jag naturligtvis en registreringsbesiktning så att i besiktningsinstrumentet står den nu utan drag. Det är samma dragkrok jag tänker sätta tillbaka utan typplåt etc.
40 år med GT
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Henke 12136 wrote:Hur blev det D59471?

Du borrade väl inte?
Jag skaffade typplåt till draget och nya bultar. Men kom aldrig längre. Skruvar jag dit den så lär jag inte borra. Hade som sagt främst tänkt ha den för att kunna hänga på en downhill-cykel på ett thule-ställ.

Jag svetsade om bussningssätena för momentstagen på bakaxeln i sommras istället för att meka mer med draget. ;)
Last edited by D59471 on Fri Jan 06, 2006 1:58 pm, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag gjorde nyss en registreringsbesiktning efter dragmontering och glömde skylten hemma, det var inga som helst problem, han frågade vad det stog på skylten om max släpvagnsvikt och det visste jag var 1000kg.
Då sa han \"det såg bra ut\" och sedan var det klart.
Förutsättningen för detta är då att det är ett drag som de känner igen, monteringsanvisningen vill de titta på om de misstänker att draget är felmonterat.
Ett volvodrag till amazon är nästan omöjligt att felmontera.
Det ska inte gå att få amazon godkänd för mer än 1000kg släpvagnsvikt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Monteringsanvisningar finns på min sida:

http://groups.msn.com/Amazongaraget/dra ... mazon.msnw

Bättre kopior kan jag maila om intresse finns.

D59471. Hade det inte varit bättre med kroken som monteras i kofångarfästet istället för den som monterar på båda sidor av tanken?
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

stoffe_74 wrote:D59471. Hade det inte varit bättre med kroken som monteras i kofångarfästet istället för den som monterar på båda sidor av tanken?
Det är den jag har. Men även den kroken skall ju ha 8 borrade hål bakom tanken för korrekt montering.

De fyra bultarna i stötfångarfästena räcker inte.
Post Reply