Årsmodell?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Årsmodell?

Post by alpine91 »

Jag har en amazon som enligt bilregistret är en -62:a. Men om jag kollar upp typnummret så får jag fram att det är en -63:a.
Typnummret är 13132 VB. Det betyder alltså:

Tvådörrars sedan
B18a
Specialutförande
M30
Vänsterstyrd
Årsmodell -63

Sen så är det trefärgade bakljus med backljus som kom just -63 på sedanen.

I trafik första gång: 1962-10-19


Så vilken årsmodell har jag egentligen? Verkar ju vara en -63:a tycker jag

8)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Vägverket brukar byta årsmodell på äldre amazoner bla det har någon gång stått 62-63 som årsmodell vägverket har då vid något tillfälle när data skulle överföras valt att ta bara de första siffrorna 62 som årsmodell.
Därför har din bil nu en felaktig årsmodell i bilregistret och pga detta ska man inte lita på uppgifterna från registreringsbeviset utan endast de från bilens typplåt och/eller instansade chassienummer/typkod är rätt.
alpine91
Posts: 33
Joined: Thu Mar 04, 2004 12:13 am

Post by alpine91 »

När du nämner det så kom jag på att jag har kvar besiktningsinstrumentet till bilen. Och där står det precis som du säger årsmodell 1962-1963. Det står även det gamla regnumret till bilen. Och vem som köpt bilen ny.

En annan sak som jag funderar på. Vart på bilen är typ å chassinummer instansat? Det kan ju inte bara finnas typ-plåten på torpedväggen.

8)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Chassinummret sitter dels instansat på torpedväggen, dels finns det på en plåt på vänster skärminfästningsbalk och dels finns det på bilens typplåt där även typnummer, färg mm. finns.

Några andra ställen en dessa 3 att leta nummer på finns ej.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Chassinummret ......dels finns det på en plåt på vänster skärminfästningsbalk ....
Plåten på vänster skärminfästningsbalk har inget med chassienummret att göra det är karossnummret som karossen identifierades med innan bilen fick ett chassienummer, två olika nummer som brukar skilja max +-1000.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja just ja. Det har du påpekat tidigare för mig Lars. Det kanske är dags att lära sig det snart? :D

Mvh. Henrik - som just har varit ute och luftat bilen samt köpt en komplett uppsättning verkstadshandböcker (gröna häften) i nyskick som skall scannas in efter tillåtelse från Volvo.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:efter tillåtelse från Volvo.
Du har redan tillåtelse att kopiera häftena det står "Eftertryck får ske om källan anges" iallafall i mina häften.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, men frågan är vad som gäller angående distributionen. Har man även tillåtelse att scanna in dem, göra PDF-filer och lägga dem på en allmän server där vem som helst kan ladda ner dem?

Jag förmodar att de företag som gör kopior av böckerna och säljer dem i en pärm för ca. 400-500kr ej har ytterligare tillåtelse utan endast lever på \"eftertryck får ske vid angiven av källa\" trycket?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det står inget om begränsning av eftertrycket dvs du kan göra vad du vill kopiera för försäljning eller lägga ut på nätet, \"om källan anges\".
Lägger du in en rad med texten \"källa volvo service\" på varje sida så har du gjort minst vad som krävs.
Post Reply