Ellerman

Moderatorer
Post Reply
Memo

Ellerman

Post by Memo »

Är Ellerman något trimföretag som fortfarande finns?jag har nys på en motor som har en ellerman topp som ska motsvara steg3,och en ellerman kam,det sitter dubbla solex45or med ganska långa insug,och även extractor på den,det ska tydligen vara ett kitt som såldes till b20 på 70talet som hette Volvo R sport cup motsv,tydligen så ska detta kittet vara till en sådan bil.Vad kan man få för effekt med detta kittet tro?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

1958 vann Gunnar Andersson/Niels Peder Elleman-Jacobsen motsvarande svenska rallyt i en Volvo PV 544.
Troligen är inte självaste Elleman fortfarande aktiv volvotrimmare men firmanamnet kan ju finnas kvar.
matza
Posts: 73
Joined: Tue Feb 03, 2004 10:26 pm

Elleman

Post by matza »

är namnet, inte ElleRman. Hursomhelst så fanns firman Elleman-Jakobsen så sent som för ca ett år sedan. Om jag förstått saken rätt så är det sonen (också en Elleman antar jag), till grundaren Elleman, som numera driver företaget.
Det är hopplöst att gissa effekt på en motor som du beskriver så ofullständigt.
Om du funderar på att köpa den så utgå ifrån att den kräver renovering.
Sen är det tydligen Solex-förgasare också. Kan vara svårt med delar till dessa nuförtiden. De flesta som jag talat med verkar föredra weber och i viss mån Dellorto.
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Elleman-Jacobsen

Post by p12133vd »

Inte för att jag vill slå någon på fingrarna, men Gunnar Andersson och Elleman-Jacobsen vann Svenska rallyt till midnattsolen i Juni 1958 i en gyllenbeige PV 444 LS. Bilen var utrustad med den så kallade \"Amerikamotorn\" alltså en B16B som man fått lånat av Volvo.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

fingrarna

Post by Lars Bd »

Jag gjorde inte någon kontroll av uppgifterna här http://www.rallycodriver.co.uk/wrc2002/sweden/news.htm
utan bara kopierade dom rakt av.
Post Reply