Gummilist till bakluckan

Moderatorer
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Gummilist till bakluckan

Post by jånn »

Är det någon som bytt gummilist till bakluckan?

Hur kan man hålla listen nedpressad medan limmet härdar i övre kanten mot bakrutan? Mina tio fingrar räcker inte till. Limmet fäster då inte längst upp och vatten kan rinna in under den.

Ett bra tips hur man kan pressa ner listen på hela bredden efterlyses.
40 år med GT
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Stäng luckan?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Stänger man luckan gäspar listen tyvärr maximalt i ovankant. Jag förstår ditt problem. Jag limmade själv hela listen med CA lim (Loctite 406 plast, gummi) och det blev kanonbra. Rengör innan med Rödsprit eller supercleaner. Ta en bit i taget så att fingrarna räcker till och överdosera absolut inte, då överskottet från CA-lim kan ge vitfärgning kallat \"blooming\", plus risken att fastna med fingrarna. Men, då du nu har börjat med annat lim så är det kört med CA, om du inte kan ta bort det gamla? Det måste finnas bra tips från andra som lyckats med långsammare lim?
Lycka till! :)
Amazon 1957
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Kan man inte ta svart silicon och fästa med. Jag menar om listen e svart så kommer det ju inte märkas om det blir litta ojämt, smat att siliconen håller ju fast gummilisten som ett klister.

Bara en idé. Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Silikonlim (ättiksspjälkande) biter bra mot silikongummi men är, generellt sett, tyvärr inte så bra mot gummi som denna list är gjord av. :?
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Tänkte lite till :idea: Troligtvis/förhoppningsvis har du ett lösningsmedelsbaserat lim som passar just till detta ändamål. Stryk limmet på båda ytorna, vänta i ca 10 minuter så att limmet torkar lite, sätt på listen. Då blir det bra \"klibb\" direkt ungefär som en dubbelhäftande tejp och vips... dina fingrar räcker till. Ta först den övre biten och låt denna härda ut ordentligt innan du gör resten. Det är väl egentligen så man \"skall\" göra, men jag hade Loctite 406 i garaget varför det blev det valet för mig.
Amazon 1957
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Kontaktlim.

Lägg dit listen och mät upp hur bred anliggningsyta du får. Sedan tar du smal pensel och stryker ut kontaktlim runt hela (eller halva eller så mycket du vill) bagagelucke-öppningen.

Stryk även lim på den del av listen som ligger emot plåten.

Vänta tills limmet inte klibbar alls längre.

Tryck dit listen noga! Den hugger fast direkt.

Image

---

:evil: Silikonprodukter har inte på bilkarosser att göra.

1) Det skapar problem vid en eventuell omlackering (resningar etc pga silikatrester).

2) De flesta silikonprodukter utsöndrar syror vid \"härdningen\" vilket kan ge problem med korrosion.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Kontaktlim var vad jag menade med \"lösningsmedelsbaserat lim\". Gällande silikon har du rätt...igen. Ättiksspjälkande silikon (absolut vanligast) avger ett par % ättika som mycket riktigt är korrosivt mot metallytor. Det finns dock andra silikon med andra spjälkningssystem som t.ex. oxim och alkohol men även dessa kan, som D59471 skriver, avge silikonolja som ger bekymmer i framtida lackeringsjobb.
Amazon 1957
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Hakar på denna tråden med en fråga.

Jag måste täta gummilisten på min framruta. Vad kan jag använda för tätningsmedel??

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Glasmästarna har ett svart kludd de brukar använda för att täta listerna, hör med en glasmästare det borde bli billigast så. Det kan inte ta många minuter för dem att täta en ruta.
AVG
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Original satt man framrutan med Butylgummi. Ett \"svart kludd\" som inte härdar utan förblir ett \"svart kludd\". Detta limmar inte, utan tätar bara. Helt ok alltså, då inte framrutan är bärande i karossen till våra bilar. Traditionellt limmar man numera framrutan med ett Polyuretanlim plus en primer innan. Man kan även använda ett s.k. MS-Polymerlim (även kallat \"Hybridlim\") som man kör utan primer, har bättre UV beständighet och innehåller inga farliga ämnen (som isocyanater). Givetvis kan du limma din Amazonframruta med MS-Polymerlim.
Amazon 1957
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

kan tipsa om ett bra lim till att limma gummilister med det heter Bostik 292
och det fungerar precis som kontaktlim fast mycket bättre fick lite på fingrarna och det tog evigheter innan jag fick bort det och gummilisten sitter som berget när det har torkat klart. går utmärkt och täta gummilisten runt rutan med också.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Bostik 292 är den där svarta lim/tätmassan va?

Men blir inte den ganska hård när den har härdat? Runt vindrutan bör man välja ett flexigt tätningsmedel för karosser/gummilister som inte utsöndrar syror och som inte innehåller silikater.

Nu minns jag inte i huvudet vad Sikas varianter som uppfyller kraven heter. Men det finns ett par lämpliga varianter som bilglasmästarna brukar använda.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Kalas för alla svaren.

Vi har en glasmästare 150 meter från där jag bor. Kan inte bli bättre.

Tack Tack. Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

ja det är ett tätningslim men det blir ju inte stenhårt
det står limmar gummi,skumplast och liknande mot metall,trä,plast,glas etc
Post Reply