En liten Trevlig historia

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

En liten Trevlig historia

Post by horgalaten »

Hejsan.

Jag hörde en rolig sak av en kollega på min mekanikerutbildning för ett tag sen.

Han och två polare hade bestämt sig för att ta LIVET ur en B20 A motor som satt i en volvo 142 från 69. Dem tömde ut all olja ur motorn och drog iväg. Dem körde i ungefär 100 på smala skogsvägar och mer eller mindre drog i växlarna för att motorvarvet skulle ligga så högt som möjligt. Efter en timmes körning så gick motorn lika fint så dem tömde ur vattnet också.

Ut igen i skogen och plågade den stackars motorn i ytterliggare en timme. Nu först började motorn säga ifrån att den började ge upp. Efter ytterliggare 45 minuter så sa det STOP.

Min kollega körde till närmsta skrot och köpte en ny motor för 500 spänn till bilen och sa: \"Det blir Volvo B20 för mig hädanefter\". Han kör fortfarande med sin bil och har mer än en gång sagt att han kommer aldrig göra sig av med bilen. Bästa motorn som nånsin har gjorts.

Vad tycker ni??
Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
AMAZZZON
Posts: 319
Joined: Thu Oct 06, 2005 3:35 pm
Location: Sveg(Härjedalen)

Post by AMAZZZON »

:D B18/B20 det är riktiga motorer det!

Gjordes det inte en test en gång itiden mellan en B18 en V8a(vet ej märket) och en V6 tror jag det var?? Nån som hört eller vet mer om det?

//Stefan
Gör som Ford köp Volvo 8)
Har nu en PV - 1960 :D
Member of Wolfman Cruisers! 8)

8) raggarportalen.se Bevara raggarkulturen! 8)
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

jag läste nånstans för ett tag sen om när amerikanarna skulle göra ett test på en b18 de hade hört att den skulle vara så bra så de tänkte att de skulle testa ifall det ryktet va sant. De satte upp flera olika motorer v8 bl.a
och gav dom vatten och olja sen starta de och satte motorerna på full gas och väntade så gav den ena motorn efter den andra upp men b18 vill inte skära det slutade med att de fick stänga av den nästa dag för den hade inte skurit än.....nu vet ju inte jag hur mycket sanning det är i det här men det är ju helt omöjligt att det har hänt nåt liknande.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Detta har jag också hört talas om. Det var säkert därför dem tre dårarna ville knäcke B20n. Dem fuskade!!!

Jag sålde två framskärmar till en gammal gubbe som hade haft sin Amazon sen den var ny. Han hade skött servicen på sin bil själv och hans motor, B18, hade gått 102.000 mil och den gick fortfarnade jättebra.

Jag trodde inte på honom först, men sen har man ju hört talas om hur bra den är.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Chevyzon_
Posts: 22
Joined: Sat Jan 07, 2006 3:39 pm

Post by Chevyzon_ »

Tjena.Vi skulle spränga en b20 en gång i en gammal 140 motorn var väldigt dålig i den sagt och gjort gänget samlat jag in bakom spakarna och vred igång.plattan imattan och två tobakar senare en jävla smäll hela bilfan hoppa till ordentligt..växelspaken en cent irån att krossa mitt knä :o och ett moln som likna hiroshima steg mot skyn.Alla hade blivit skitskrajja av smällen och tagit skydd bäst dom kunnat.när vi sen kolla ner maskinrummet började vi garva.Där som oljestickan sitter var det ett hål på 10*10cm biten hitta vi under bilen fortfarande med stickan på plats :lol: en del av kammen med två nockar kunde tas ut ur hålet.pratade några dagar senare med grannen som bor en liten bit bort.han satt och drack kaffe under hela förloppet hans kommentar var vilken jävla smäll.
Fullblod från Volvo Amazon. Det intelligenta valet! 4 st Ammor på gården.Vill ha fler

http://spaces.msn.com/chevyzon/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Och sedan vaknade dom, köra en Motor oavsett vad det är i över 2 timmar utan större problem utan olja o dessutom i en av timmarna utan vatten är en omöjlighet. Vem som helst som har hållit på o skruva och haft lite motorer/fordon kan nog bekräfta det.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Amakombi wrote:jag läste nånstans för ett tag sen om när amerikanarna skulle göra ett test på en b18 de hade hört att den skulle vara så bra så de tänkte att de skulle testa ifall det ryktet va sant. De satte upp flera olika motorer v8 bl.a
och gav dom vatten och olja sen starta de och satte motorerna på full gas och väntade så gav den ena motorn efter den andra upp men b18 vill inte skära det slutade med att de fick stänga av den nästa dag för den hade inte skurit än.....nu vet ju inte jag hur mycket sanning det är i det här men det är ju helt omöjligt att det har hänt nåt liknande.
jag har hört nått liknande om en kompis farsa som skulle skrota en amazon, o så skulle han ta död på motorn, startade och la en sten på gasen, efter en timme tröttnade han på ljudet och gick ut o stängde av! :twisted:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Förlåt !!!

Fel skrivet av mig. Det dem gjorde var att tömma Kylaren på vatten. Vattnet i Motorn var naturligtvis kvar i motorn.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

horgalaten wrote:Förlåt !!!

Fel skrivet av mig. Det dem gjorde var att tömma Kylaren på vatten. Vattnet i Motorn var naturligtvis kvar i motorn.

Mvh Jörgen
Hur gör man då?
Normalt set så går det inte att bara tömma kylaren, utan motor töms också. Hur kan man ligga i 100 km o försöka få död på en motor, skulle den "dö" så är ju risken stor att man kör av vägen eller att man tar död på någon annan.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Ingen aning.

Jag själv tyckte grabben va dum i huvet att han överhuvudtaget hade gjort det, med tanke på risken av att nånting skulle hända. Det var vad han påstod i allafall.

Jag vet inte om det är möjligt eller ej.

Jag tror nog att om man pluggar igen vissa hål och låter kylvattnet som finns i motorn bli i motorn så kanske det fortsätter att gå men att det fortare kokar och sen sprängs den p.g.a. övertrycket. Packningar och sånt måste ju smälla förr eller senare.

Det var som sagt bara en historia. Om den är sann eller inte ???....

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Utan olja går motorn inte särskillt länge gissningsvis max 10 minuter med låg belastning.
Utan vatten ännu kortare tid men då gäller att motorn ska vara helt tom på vatten, tappar man ur kylaren ligger det vatten kvar i blocket som kyler.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
mille
Posts: 70
Joined: Sat Oct 29, 2005 10:50 am
Location: Örebro

Post by mille »

ja om man sejer så här b18 b20 amazon pv duett är det bästa volvo har gjort någonsin den holbarheten kommer nog aldrig mer till backa tycker inte ni det me
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Jo det kan jag väl hålla med om. Det var kanske synd att dem sluta upp att tillverka dem.

Man kan ju bara jämföra med hur många gånger man läser om andra diverse bilmodeller som är ombyggda just för B20. Det kan ju bara betyda att det är en mycket driftsäker motor.

Man kan ju bara läsa här på forumet om nyinköpta renoveringsobjekt som har stått stilla hur länge som helst. Man startar upp dem och dem hostar igång nästan genast.

Jag vet ju själv hur det var med min sportare som stått stilla sen 1979. På tredje försöket, efter att ha bytt olja och vatten visserligen, hostade min B18D igång.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

En anekdot helt utan anknytning till amazon:
1930 rejsades en Austin 7 med kompressor hårt runt Brooklands. Bilen fullföljde tävlingen men föraren misstänkte att något var fel då bilen gick dåligt på slutet. Då man skruvade isär motorn visade det sig att den ena kolven var helt borta/upplöst och att bara en stump av vevstaken satt kvar i ett miserabelt skick. Inga spår av flisor eller metallbitar fanns i varken sump eller filternätet. Oljetillförseln till storändan hade korkats igen och man härrörde felet till detta.

Är detta sant? Eller var det så enkelt att man helt enkelt glömde att sätta in en kolv i den cylindern? Det var ju inte alltid så noga på den tiden i depåerna...
-anglofil-
mille
Posts: 70
Joined: Sat Oct 29, 2005 10:50 am
Location: Örebro

Post by mille »

vad var det som gjortde att dom la ner dom motorerna? en kompis sa att det var för att dom var för bra men det kan det väl inte vara därför lr?
Post Reply