orolig b20.

Moderatorer
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

ska göra ett ordentligt ryck med motorn i helgen. tror bara det är något skitfel eftersom motorn är nogrant genomgången i bottendelen. jag tror på tändningsproblem just nu iallafall då den varierar med att inte gå på alla cylindrar. kan ju vara halvdåliga kablar kanske. ska byta allt så det är okej sen.
Men imon ska jag mönstra, hoppas jag slipper göra skiten...utbildningen är säker bra men jag vill hellre jobba under den tiden.
/kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Anders C
Posts: 2
Joined: Tue Oct 19, 2004 2:52 pm
Location: Stenungsund
Contact:

Post by Anders C »

På min bil (icke volvo) var det vacumslangen från bromsservot som var kasst varpå den drog tjuvluft där. Vet ej hur det ser ut på en b20.

Lycka till

/Anders
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Är kondensatorn dålig brukar det inte gå att varva alls! Ett för lågt värde på kondingen (fel typ) gör att du kanske kan varva till 2000rpm sen får du misständningar.
Långsökt: Sitter kablarna rätt? Tändföljd 1342
Titta på tomgångsblandningsskruven. Är den spetsig i änden eller tillplattad? Den ska skruvas för hand även om där finns mejselspår!
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

fick frisedel från lumpen idag. dom frågade i stort sett om man ville göra den sa man nej så fick man gå. har tändkablarna rätt. satte dom fel först. tror kondensatorn är dålig (tror den kommer från feltema) ska byta den och brytarna och se om den går bättre. jag hör av mig med rapport efter det så får vi se hur det har gått. ska kolla den där skruven med.
/kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
hogdal-racing
Posts: 3
Joined: Wed Feb 08, 2006 10:40 pm
Location: hogdal
Contact:

hej

Post by hogdal-racing »

du har inte vänt fördelaren ett varv fel då?
volvo 164 Turbo Mega squirt prospark
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

nu har jag bytt bränsle pump, tändkablar, tändstift, spetsar+kondensator. Motorn går hur bra som helst när man gasar, har varit ute och prövkört den nyss, den är mycket piggare än vad den var innan. drar som fanken mellan 4500-6500varv. men problemet med tomgången kvarstår. så fort man släpper gasen dör bilen direkt. det måste ju vara något med förgasaren. inga problem att köra nästan tomgång på fyran bara man inte släpper gasen. det borde ju vara nått som är igensatt nånstans. finns det fler munstycken som man måste plocka ner förgasaren för att nå??
mvh Kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag rekomenderar att du tar lös förgasaren och skruvar isär den. Ta lös alla munstycken (kom ihog var de suttit) sen tvättar du den och till sist så blåser du med tryckluft i alla hål du hittar, likaså med munstyckerna.
vissa munstycken går att skruna isär, gör det men blanda inte ihop dem.

Smörja upp de rörliga delarna men olja och fett för att öka livslängden.

När du lossar den över delen på DCD så var försiktig så du inte förstör packningen.

Till sist ett rent bränslefillter.

Lycka till!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

har pillat isär förgasaren ikväll. kollat över bestyckningen som faktiskt var något snålare än det som kg rekomenderar i katalogen. förgasaren är bestyckad av firma när motorn sattes ihop på 80talet och har gått väldigt bra så min bestycknng är nog rätt bra. rengjorde den och satte ihop den, fettade in rörliga delar och så. har inte provstartat än tänkte vänta med det tills imorgon för att skona grannarna lite. Misstänker att bränsletrycket är lite för högt på den nya pumpen för förgasaren har läckt vid staget till acc- pumpen sen jag bytte bränslepump. har satt en klämma på slangen för att se om det blir någon skillnad om jag stryper till lite.
Min granne kom över med en annan stående 2ports weber till mig. den har samma fäste mot insuget som min 36/36a men portarna mäter bägge 32mm, alltså ingen 28/36 eller 32/36a. den har suttit i en renualt 5cab, om det var orginal i den eller inte vet jag inte. den ser också mycket mer avancerad ut än 36/36an, det är mer grejer utanpå förgasaren så att säga. toppen på den är oval och man klämmer på röret till luftfiltret där med en slangklämma. nåon som vet något om den, bra eller dålig, finns det några bestyckningar att köpa?
mvh Kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

har rengjort fögasaren utan resultat. motorn går hur fint som helst när man kör, gasar m.m. men så fort man släpper gasen dör den. den gick hur fint som helst på tomgång innan och jag har inte rört förgasaren under den tiden jag såg över blocket. vad är det för fel?? den får ingen bensin så fort man släpper gasen. snälla hjälp börjar bli ledsen på att nu.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Låter mycke konstigt, jag trodde du hade skit i förgasaren. Tändspolen då. Kan den ge denna symtom :?: Är du 100% säker du inte har en vakumläcka? som trasig bromsservoslang.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

idag har jag provat med den förgasaren grannen kom in med i veckan. samma resultat, varvar fint men dör så fort man släpper gasen. har försökt ställa tändningen på alla möjliga sätt men samma sak fortfarande. har provat med en annan tändspole, samtidigt med den nya förgasaren, samma resultat då med. kollat slangar med mm på insuget. ingen synliga läckor. det gick lite bättre när man tog bort slangen till vevhusventilationen och höll för det hålet. jag har 3 grejer kvar jag ska prova. 1. kolla kompressionen 2. prova med en annan fördelare 3. byta hela insug och grenrör mot ett orginal med vanlig förgasare och se om det blir skillnad. vad tror ni?
mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
ergu
Posts: 22
Joined: Fri May 20, 2005 9:35 am
Location: borås

Post by ergu »

jag tror att den suger tjuvluft mellan insug och topp

//Erik
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

Nu går den perfekt på tomgång. var 2 saker som var fel, det ena var att den läckte mellan insug och topp trots att packningen var helt ny och alla ytor nogrant rengjorda. detta beror antagligen på att insuget är något skevt. har lagat det tillfälligt med packningsmassa men ska inom snar framtid lämna in och plana av packningsytan på insuget och greröret. det som mest gjorde att den inte gick var att jag hade kopplat vevhusventilationen på insuget. när jag pluggade det hålet så gick den perfekt på tomgång. kan man inte ha vevhusventilationen på insuget?? tänkte koppla den på luftfiltret nu istället. tack för all er hjälp.
ps. ingen som vet något om webern jag fick av grannen??
mvh Kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Post Reply