Gangsterkeps

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Gangsterkeps

Post by Fender King »

Finns det nya gangsterkepsar att få tag på till min combi -62. Tonad plexi kanske vore nåt...
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jodå, det finns. Kepsens fästen kläms runt dropplisten. Det skiljer ingenting mellan en Kombi, 2d och 4d bil.

Kika på den här tråden där kepsar har diskuterats tidigare...

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?t=121
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Ful keps o soppaförbrukning

Post by Fender King »

Bilderna på \"tråden\" visade en keps som vilket två andra också tyckte var rätt ful, det håller jag med om. Den skulle varit mer rakt fram så att inte rutan skyms framåt, bara skuggas ovanifrån. Specialbygge i RF?
Undra föresten hur den påverkar soppaförbrukningen? På 70-talet gjorde jag två resor till Stockholm, 48 mil framåtebax, den första med takräcke på, och den andra med räcket (modell modernt) avskruvat. Har för mig att det skilde 2 dl milen till takräckets nackdel. En gangsterkeps borde störa luftströmningen rätt rejält?
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

De brukar väl vara vinklingsbara?

Jag har aldrig sett någon amazon med gangsterkeps i verkligheten och känner ingen som har en på sin amazon (har många amazonvänner).

Smaken är ju som sagt som baken, men jag kan inte förstå varför man vill ha en keps. Amazonens vindruta är ju inte direkt störande hög utan relativt låg. Det borde skymma sikten ganska duktigt. Förmodligen blir det en effektiv aerodynamisk broms dessutom.

Om du ska ha en keps, se då försjutton till att lägga en kraftig gummibit mellan droplisten och klämman. Allt som greppar runt en amazons dropplister brukar förstöra dem ganska duktigt.
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Här har ni en kepsfrälst i alla fall. Kan hålla med om att de flesta amazoner förmodligen är snyggare utan keps men jag tycker den passar bra in på stuket på min bil. Skymmer inte sikten rakt fram det minsta och inte så farligt mycket vid rödljusen heller. Bara att stanna nån meter tidigare.
Image
Image
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Blir nog ingen keps

Post by Fender King »

Det var mest förre ägaren som diggade kepsar. På Folkabubblor är det visst snyggt. Men Amazoncombin är nog snyggast utan. Förjävla skön att åka i föresten. Ska nog sälja min jävla 945 Classic Combi -98. Skaffar nog en 142 som andrabil.
Har kommit på att jag tycker illa om överliggande kamaxlar. Fy fan. Tillräckligt starka ord för avskyn jag känner inför styrboxar och turbon finns ej på något språk, möjligtvis finska, som nog har de mustigaste svordomarna i hela världen.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Post Reply