Skivbromsar?

Moderatorer
Post Reply
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Skivbromsar?

Post by CCB »

Hej jag har fått erbjudande att köpa en fyrdörrars amazon från 1965 som har gått som polisbil, jag har inte kollat men jag har fått för mig att volvo började med skivbromsar fram -65 nån gång.. Har jag rätt eller fel?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Skivbromsar?

Post by Lars Bd »

Polisamazonerna har haft skivbromsar sedan slutet av femtiotalet, alla b-18 sport och samtliga från 65års modell.
Polisamazoner beställda som polisbil från fabrik har en typkod som slutar med P upp till 66 är det 3 bokstäver H/V årsmodellsbokstav och P
Från 67- är det 2 bokstäver årsmodellsbokstav och P.
Hur ser typkoden ut?
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

?

Post by CCB »

Jag vet inte än, har bara sett den som hastigast. Den är insnöad nu men jag ska dra hem den om några veckor då de ä lite mindre snö.. Men de ä ju bra att det är skivbromsat i alla fall.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Hehe, ser du är från Vilhelmina.

Jag är till 99% säker på att det är min gamla Amazon isåfall, tror inte det finns så många polisamazoner i Vilhelmina.
En fyrdörrars. Är det den så är det en äkta Polisamazon, diffbakaxel sitter det också. Tyvärr lite dåligt uppe på taket där sökarlyktan suttit. O väldigt rostig i golvet.
O det är skivbromsar fram isåfall.

CZR började regnumret på, är det den så kan ja den utan o innan.

Såg ut såhär just innan ja sålde iväg den för 2 år sen.

Image
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Rätt

Post by CCB »

Jo du har rätt du, ja blev lite funderssam på bromsar för jag vill ju helst ha skivor. okså glömde jag att fråga då ja va å hälse på. Men då vet jag.
Post Reply