Overdrive och bakaxelfrågor

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Overdrive och bakaxelfrågor

Post by Fender King »

Är ruskigt sugen på att montera overdrive i min combi -62.
1. Får den lådan plats under bilen utan plåtingrepp?
2. Vad är sprängkåpan för något? Är den lika på M40 och M41? Om inte är det något som en duktig verkstadssnubbe kan tillverka? (Har sån polare)
3. Kardanaxeln ska ju vara kortare. Det borde gå att korta den man har med hjälp av svets och svarvarkapabla medmänniskor?
4. Bakaxeln. Har den lägre utväxling på combin än på sedanen? (Kupe´n kanske det heter?) I så fall kanske det räcker att byta drev eller hela bakaxeln för att få ner varvtalet lite grann. Skulle kunna tänka mig att den lågvarviga B20 skulle orka med bägge delarna...
5. Är det någon som exprimenterat med större bakhjul? Svårt att hitta kanske...
6. Lev väl, och sälj aldrig edra Volvo. Om det inte är till mig vill säga.

P.S.
Lampa för od har dryftats har jag sett. Man kan köpa jävligt läckra små on-off-lampor till Fender gitarrförstärkare. Finns med slipat glas och gammaly stuk. Både blåa och röda. :lol: Min bil har byggts om till rattlåsmodell så jag har ett tomt hål efter originalnyckelhålet där jag tänker sätta en lampa om jag går i land med overdriveprojektet. Tänk vilken känsla att skruva dit ett overdrivemblem på den nedre bakluckan.
D.S.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

1. M41 växellådan består av en M40 med \"overdrive-tillsats\" och får plats i kardantunneln utan ingrepp.

2. Sprängkåpan är den stora aluminiumkåpan som håller samman växellådan med motorn. Då M41 lådan består av en M40 med \"OD-tillsats\" är det samma spängkåpa som gäller.

3. Att korta ned kardanaxlar kräver visst kunnande. Dels skall axeln hålla och dels skall det bli garranterat rakt och balanserat. Bäst är i så fall att vända sig till en kardanfirma som är vana vid att korta och balansera kardanaxlar. Men enklast och billigast är att hitta en M41 med tillhörande kardanaxelbit som passar din bil.

4. Se tidigare trådar. Jag har ej siffrorna i huvudet.

5. Det låter som ett tämligen dumt sätt att ändra bilens varvtal på. I så fall är det ju bättre att använda en bakaxel med lägre utväxling kombinerat med OD. Om du börjar experimentera med annan hjulomkrets blir det svårt att få hastighetsmätaren att stämma. Att hitta större hjul är inte svårt alls, men det låter som en dum ide.

OD-emblemet skruvas ej. Det sitter, liksom alla andra emblem, med metallpinnar genom hål i bagageluckan och sedan ett clips som håller fast pinnen på insidan av lucka. Av rostsynpunkt och andra skäl är det fördelaktigt att klippa bort pinnarna från emblemen, fila ytan jämn och använda stark dubbelhäftande tejp för att fästa emblemen.

Om du vill ha bilen i ett mer originallikt utförande finns det nytillverkade Overdrive-spak och lampa till instrumentpanelen att köpa.

Normalt sätt monteras en kromad täckbricka över hålet för tändningslåset i instrumentbrädan då bilen utrustas med rattlås. Min bil fick rattlås som tillehör från fabrik med krombricka över hålet i brädan. Krombrickan brukar man se på bilar på skroten ibland. Finns säkert nytillverkad annars.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

OD mm

Post by Fender King »

Tack för bra svar. Overdrivelåda blir nåt att de fram emot även om det tar ett par år att få tag i grejor.
Apropå emblem, så fick jag ett tips att använda ett konstruktionslim,
PL 400 att limma med, vilket jag även gjorde med VOLVOboktsäverna till huven. Använder samma lim i båten. Jäkligt bra.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

PL400 är ett bra bygglim. Tyvärr utsöndrar det, liksom de flesta silikonlimmer, syror när det \"härdar\" vilket kan ge korrosionsproblem om man inte passar sig. Därför rekommenderar jag att du inte använder det i allt för stor utsträckning på bilen då det kan ge rostproblem. På en båt är det annorlunda där det mesta är gjort av plast/rostfritt/aluminium osv. som inte rostar.

Det finns en del andra konstruktionslimmer från SIKA exempelvis som ej utsöndrar dessa syror vid härdning. Jag brukar använda deras limmer/tätningsmedel vid montering av framskärmar/rutor m. gummilist/kittning av karossfogar i motorrummet före lack osv. Det blir fexibelt och är extremt tåligt. De skall dock aldrig läggas mot ren plåt utan först efter att riktig grundfärg har lagts.

OD-delarna borde du kunna få tag på betydligt snabbare än på ett par år. Jag såg senast en bil på skroten i förra veckan med komplett Overdrive-utrustning. Dessutom är det en typisk grej som säljs på marknader/via annonser och som brukar finnas hos de flesta personer som håller på med gammelvolvos.

Det finns lite olika utföranden av M41-lådorna där overdrive-delen skiljer. En variant med grövre utförande på aluminiumhuset till överväxeln osv. J-typ och D-typ brukar de väl kallas. Tänk på att dessa lådor satt ända fram till tidiga 240 med B20 pch M40 samt att endast kardanbiten är specifik för amazon.

Såhär ser Overdrive-delen ut i \"pedagogiskt utförande\" med uppskuret hus (kom över en M40-låda i samma utförande på en sån träplanka för en dryg vecka sedan men den var från Volvo med en riktig skylt som beskrev utväxlingar osv. CVI-s OD på bilden är nog \"hemmagjord\"):



Image
Post Reply