Färg på fälg

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Daniel
Posts: 13
Joined: Sat Mar 20, 2004 11:26 am

Färg på fälg

Post by Daniel »

Tänkte blästra och lackera mina originalfälgar -68, nån som har tips om vilken metod och lack som ska användas om de fortfarande ska se original ut...
Daniel
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Fälgfärgen är svår. Det finns ingen färgkod till originalfärgen och det är ingen som har tagit fram något \"officiellt\" recept. Men leta rätt på en fräsch reservhjulsfälg och ta med den till en duktig billackerare så att de får blanda fram samma nyans.

I övrigt är det ju bara att tvätta fälgarna helt rena (avfetta och kanske även slipa med roterande stålborste om det är mkt rost) och sedan lämna dem till en blästrare. Är de kantstötta så går det ju att fixa innan du lackerar dem. Sedan är det 2k epoxygrund, den gråa fälgfärgen och sist klarlack. Detta bör du låta någon med kunskap om lackering göra (billackeraren? blästraren?). Skall du använda bilen som bruksbil året runt lönar det sig att pulverlackera fälgarna, men om det är en bil som bara körs på sommaren duger standardlackering såsom det var original.
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Fälgfärg

Post by Fredde_F »

Hej!
Jag kollade upp med flera olika färgkartor för att se vilken färg som var närmast originalet. Jag hittade faktiskt en Audi-färg som var identisk med originalet som jag sedan lackerade fälgarna i, det syns inte att det inte är original fälgfärg.
Färgkoden på färgen är: Audi Y7T Kristallsilber

/Fredrik
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:49 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Nej, nån original färgkarta lär de ju inte springa runt med iaf. då det inte existerar. ;-)

Visst finns det många fälgfärger som passar. Men det finns också många fälgfärger som ser helt fel ut. Det är ju alltid roligare om det blir bra när man har lagt ned mycket jobb. :)
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Hammerite?

Post by Fender King »

Vad tror ni om Hammerite hammarlack på fälgarna?
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet dom som har provat det. Det funkar ju, men det ser inte helt rätt ut.

Det är lite bökigt att applicera också även om den kan sprutas efter att ha \"spätts ut\".

När det gäller plåtfälgar är det ju onekligen enklast att göra såhär:

1. Kräng av däcken, antingen själv eller hos närmsta däcksfirma.
2. Avfetta och skrubba fälgarna.
3. Dränk in dem med bromsolja och ha dem så långt ifrån bilen som möjligt. Låt bromsoljan dra in några dagar, kanske en vecka tills färgen ser ut som ett \"löst skinn\". Spola dem sedan ordentligt, högtryck underlättar.
4. Nu är fälgarna plåtrena och kan blästras billigt och snabbt hos närmsta blästrare.

Vill man så kan man ju blanda upp färgen och låta blästerkillen spruta fälgarna med riktigt 2-komponents grund och sen den färg som man har blandat fram hos billackeraren.

Ett dylikt jobb kostar inte många kronor och resultatet blir riktigt bra.

Fender King:
Hade inte du en 1962:a ?? Du skall ju ha de gamla fälgarna lackerade i bilens färg i så fall!
Post Reply