Oljeläckage???

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Rolle
Posts: 79
Joined: Fri Sep 09, 2005 10:12 pm
Location: Norrbotten

Oljeläckage???

Post by Rolle »

Nu har man skruvat och bytt diverse olika delar i Amazonen. Men jag har ett oljeläckage som jag ej har hittat källan till. Det droppar från sprängkåpans nedre kant som ligger närmast oljetråget, Detta vid stillastående och motorn igång, har precis bytt olja och rengjort motorn och har ej kört bilen sedan dess. Verkar komma från mellanrummet mellan sprängkåpan och oljetråget.. Ventilkåpspackningen är ny och det ser ej att komma från toppen heller..
Ägare till Amazon kombi -66, Amazon 2dr. -66, Amazon 4dr. -64.
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Det verkar som om det är bakre tätnings-flänsen som spökar,dålig filtring kanske,ev låsringen som håller den på plats har lossnat av nån anledning.Om man haft isär det hela,är det också viktigt att packningen mellan tätnings-flänsen och blocket är ok,hellst ska man ha en ny,även om den gamla ser fräch ut.Det finns också ett dräneringshål där som man inte får täppa igen,vilket det blir,om man råkar få dit sump-packningen på fel sätt.
Rolle
Posts: 79
Joined: Fri Sep 09, 2005 10:12 pm
Location: Norrbotten

Post by Rolle »

Suck!! Anade det nästan..
Är det jobbigt att byta?
Går det att göra med motorn på plats eller?
Ägare till Amazon kombi -66, Amazon 2dr. -66, Amazon 4dr. -64.
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Du måste bort med vxl-lådan,koppling/svänghjul så visst är det lite plock med det hela,inte nåt man längtar efter att få göra,precis.Detta ska gå att göra med motorn kvar i bilen,det är lite trångt och bökigt,förstås.Sen,när allt är avmonterat,är det bara att ta ur låsringen i kåpan och brickan,lirka ut den gamla filtringen(akta vevaxelytan)rengöra försiktigt,lägga i nya filtringen,brickan och sist låsringen.Kolla att den går ner i sitt spår ordentligt,och snäpper fast.Sen är det att montera allting tbx.Man kan få olja på samma sätt ut i svänghjulskåpan,om man bytt kamaxel,och råkat ge tätningen bak på blocket en tryckare,det är nog rätt ovanligt,men det ser man när svänghjulet är borta,om den tätningen ser ok ut.
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Post by per-olof häll »

Kom ihåg att filtringen måste vara inndränkt med motorolja innan man monterar den, annars kommer den inte att hålla tätt länge.
Rolle
Posts: 79
Joined: Fri Sep 09, 2005 10:12 pm
Location: Norrbotten

Post by Rolle »

Ja då har man det man gör.. Men har en lös B18 motor som går fint som jag funderar på att renovera och lyfta in i Amazonen, så motorn som sitter får nog sitta i sommar, får vänta med besiktningen tills den andra motorn är färdig, så den får gå i sommar i byn nu obesiktad. In med Kombin som jag gjorde färdig för besiktning för 2 år sedan.. Mest inredningsjobb och lack kvar på den.. Så får man besikta den och köra med den i sommar..
Ägare till Amazon kombi -66, Amazon 2dr. -66, Amazon 4dr. -64.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Glöm inte att rengöra vevhusventilationen och oljepåfyllningslocket, det kan vara orsak till att den börjat läcka olja. Det finns ett alternativ till filtringstätningen och det är att du uppdaterar bakre tätningshållaren med en modernare som har en simring i stället.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Den mordernare simringen finns på hm 74-76 original men frågan är om den håller längre på en originalmotor. på en trimmad som få slita lite är simring dock att föredra.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rolle
Posts: 79
Joined: Fri Sep 09, 2005 10:12 pm
Location: Norrbotten

Post by Rolle »

Provade den enkla metoden, en flaska tätningsmedel, men det gav inget resultat tyvärr.. Ska ringa in på tekniska avdelningen på besiktningen imorgon och höra hur hård dom är på oljeläckaget på gammel Amazonen.
Ägare till Amazon kombi -66, Amazon 2dr. -66, Amazon 4dr. -64.
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

det beror ju på hur mycket det läker, står bilen och droppar när du kör in, kommer dem garanterat att klaga på det, men om den bara är fuktig på undersidan lär dem inte bry sig.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag besiktade i höstas med läckande vevaxeltätning utan kommentar då jag frågade sa dom att det skulle vara ett aktivt läckage för att det skulle bli anmärkning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Rolle
Posts: 79
Joined: Fri Sep 09, 2005 10:12 pm
Location: Norrbotten

Post by Rolle »

När Amazonen är riktigt varmkörd och jag stänger av bilen så droppar det 3-5 droppar olja sen slutar det. Kanske värt att prova att besikta den i alla fall???
Ägare till Amazon kombi -66, Amazon 2dr. -66, Amazon 4dr. -64.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Torka av troget med en trasa innan då åker. Min läker med är 3-4 proppar o de har inte klagat, så åk o du.

Droppar det konstant 3-4 i minuten så kan de \"gnälla\"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rolle
Posts: 79
Joined: Fri Sep 09, 2005 10:12 pm
Location: Norrbotten

Post by Rolle »

Japp!!! Blir tillatt prova att besikta den, kan ju bara i värsta fall bli en ombesiktning.. :(
Ägare till Amazon kombi -66, Amazon 2dr. -66, Amazon 4dr. -64.
Rolle
Posts: 79
Joined: Fri Sep 09, 2005 10:12 pm
Location: Norrbotten

Post by Rolle »

Nu var man och besiktade Amazonen igår.. Startade tidigt så att jag var på besiktningen ca 1½ timme före besiktningstiden, Lät motorn kallna helt och sen var det bara att vänta och köra in och inget klagomål på oljeläckaget. Fick dock 3 andra punkter som ena bromsljuset funkade inte på en ljusläget?? justera ena framljuset samt justera handbromsen, det hade jag glömt helt att kolla när man bytte bromscylindrar m.m. Men men ska ut imorrn och fixa till grejorna imorgon så blir det att rulla igenom ombesiktningen nästa vecka.. En kul grej var att fanns inte ett glapp i bussningar eller lager.. Det förklarar varför den går så skönt efter vägen med tanke på hur den ser ut utvändigt.. :D
Ägare till Amazon kombi -66, Amazon 2dr. -66, Amazon 4dr. -64.
Post Reply