Byta ut originalratten?

Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Byta ut originalratten?

Post by Fender King »

Vad säger ni om att byta ut originalratten till en något mindre och plattare ratt typ 100 plus (?) som fanns förr? Är det ett fruktansvärt helgerån att göra detta. Ratten är original -62 och helt felfri med fungerande och blanker tutring och inga sprickor i bakeliten. Men den känns anings stor att ratta med. Man vänjer sig väl, har nyss köpt bilen.
Det är möjligtvis ingen som vill byta bort en od-låda m41 mot ratten? Då skulle jag inte tveka.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Byt till en mindre ratt så behöver du inte lösa årskort på gymmet.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

mindre ratt?

Post by Fender King »

Man behöver väl inte sätta dit den allra minsta...
Brodern hade en 14\" tums ratt på en 60 Cheva pickup utan serva med breda däck både bak o fram. Man höll på att dö när man skulle fickparkera. Det satt en trimmad 454 i den bilen och raka rör sidepipes under dörrarna. Vilket underbart monster. Han had e den som firmabil till sin cykelaffär i Solna. Det stod \"CYKLIG\" på dörrrna. Nu kom jag ifrån AZ-ämnet lite grann. Ursäkta...
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Även om din originalratt är sprickfri och fin på alla vis lär du knappast kunna byta den mot en M41 växellåda. Möjligen en inkomplett M41 med totalt renoveringsbehov utan kardanbitar och annat som krävs för montering. Men det låter som ett lite väl fördelaktigt byte för din egen del.

Jag förstår att du inte tvekar.

Varför byta till mindre ratt? Bilen kommer bli riktigt tungstyrd och halva amazonkänslan i inredningen förvinner ju. Behåll i så fall hellre 945:an, den har lite smidigare ratt. ;)
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

ratt o låda

Post by Fender King »

att byta ratten mot en od-låda var mest ett skämt. Man vänjer sig nog med ratten som ju är väldigt elegant. Med en Od-spak med rätt utseende på plats, ja då har man nog nästan uppnått Nirvana? Är så glad åt bilen att jag nog måste lägga in lite bilder på den.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Gör gärna det. Och kör försiktigt med ratten. Låt inte bilen stå i gassande solsken, och lämna inte ratten på om bilen förvaras ute i kylan över vintern. Tänker du köra med bredare däck skulle jag rekommender att du sätter dit en sprucken originalratt istället.

Originalratten är grymt känslig pga. olika material med olika egenskaper i konstruktionen. Min egen ratt var helt sprickfri innan jag, dum som jag var, monterade breda kromade fälgar med 225-däck och rattade lite hårdare än normalt. Du kan ju själv se på bilderna under \"Showroom\" hur pass sprucken och dan min ratt är efter detta.

Att hitta en sprickfri ratt är inte särskilt lätt vill jag lova. Snart får jag renovera min egen.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

\"Showroom\"

Post by Fender King »

\"Showroom\" ? Det lät extremintressant. Hur hittar man in dit???. Datorer är inte min starka sida.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Rattbyte, nej för fan

Post by Fender King »

Nu är jag redan van vid den exklusiva stora ratten. När jag halvligger och kör har jag vänstra kardan liksom slött på mitt magra raggarknä samtidigt som jag rattar den vräkiga svenska automobilen med tummen och pekfingret. Nästan så jag skäms att jag ens tänkte tanken att byta ratt.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Post Reply