Oljud i låda

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote: Ett annat tips jag kan ge är att passa på och köpa lager på marknader.
Sådana lager som ligger i fyndlådor och skräpar är skrot och ska vara gratis.
Ett lager som tappats en gång i golvet eller har fått en svag rostprick är såpass skadat att det inte ska användas och eftersom ingen vet hur lagret hanterats de senaste 15 åren så ska lagret ligga kvar i lådan i evighet amen.
kz1 wrote:har dock ingen kännedom om P1800 lådor.
Om man följer manualen exakt behövs det specialverktyg
Titta i reservdelkatalogen http://www.gcp.se/default.asp?Language=sv
Specialverktyget: jag tog och kapade en gammal dålig axel med en total längd av mellanaxeln + brickorna (kom ihåg att kapa bort den grövre delen) stoppade i axeln i mellanaxeln plockade i nålar och kladdade fast brickorna med fett samt lade ner hela paketet i lådan då kan inte en nål lossna och ställa till bekymmer, axelstumpen trycker man ut med den nya axeln
Last edited by Lars Bd on Sat Apr 24, 2004 8:59 pm, edited 1 time in total.
kz1
Posts: 24
Joined: Sat Apr 24, 2004 4:43 am
Contact:

Post by kz1 »

Tack för länken Lars Bd :D
kz1
Posts: 24
Joined: Sat Apr 24, 2004 4:43 am
Contact:

Re:

Post by kz1 »

Lars Bd wrote: Specialverktyget: jag tog och kapade en gammal dålig axel med en total längd av mellanaxeln + brickorna (kom ihåg att kapa bort den grövre delen) stoppade i axeln i mellanaxeln plockade i nålar och kladdade fast brickorna med fett samt lade ner hela paketet i lådan då kan inte en nål lossna och ställa till bekymmer, axelstumpen trycker man ut med den nya axeln
Intressant lösning, borde kunna underlätta en del.

Förutsätter dock att man har en gammal mellanaxel.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Lars Bd wrote: Ett lager som tappats en gång i golvet eller har fått en svag rostprick är såpass skadat att det inte ska användas
Ja, det kanske är att vara dumsnål. Angående rostprickar så kräver det givetvis en noggrann inspektion. Att maskinkullager är så pass känsliga för yttre våld visste jag. Samtidigt går det ju att göra en noggrann inspektion av lagret. Kanske lite svårt på en marknad dock.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Med tanke på den ursprungliga frågan så har man nog det.
Hmm nu trängde sig D59471 före mitt svar till kz1
Last edited by Lars Bd on Sat Apr 24, 2004 9:50 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, absolut. Det är betydligt bättre att låta SVIS sköta den biten i så fall eller gå in till Momentum och handla sina lager. Själv hade jag bråttom och Momentun hade lång leveranstid under sommaren, SVIS hade inga lager hemma och jag hade inte tid att beställa från de vanliga reservdelsfirmorna heller. Att köpa Timken-lager med till utseendet \"oöppnade\" kartonger och oljeskiktet kvar kändes inte som en stor risk då, men det kanske var dumdristigt.

Det enda negativa om SVIS renoveringsmetoder som jag funnit är att de ibland slarvar lite med fetter och dylikt. Själv skulle jag aldrig få för mig att trycka in JULA Universalfett i lagren i en bakaxel. Därför tog jag med mig en egen tub fett från Momentum istället. :)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote: Samtidigt går det ju att göra en noggrann inspektion av lagret.
Dessa skador som gör lagret till skrot syns inte med blotta ögat men en helt felfri oöppnad förpackning borde innehålla ett felfritt lager, en öppnad förpackning innehåller skrot.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tack för den informationen. Då skall jag tala om de bilintresserade vänner jag har (nämner inga namn) som tipsat mig om att leta efter begagnade lager i kartong på marknader.

Nu känns det genast mycket bättre att inte ha kunnat följa dessa råd. :)
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re:

Post by JE Jr »

kz1 wrote:
JE Jr wrote:Vissa M40 är ju "nållagrade" Vad innebär det? Som jag förstod kz1 är alla det?
Det gäller mellanaxeln, även kallad bottenstocken. Såvitt jag vet har alla M40 och M41 nållagrad mellanaxel.

Om vi däremot pratar drevens lagring på huvudaxeln så har M40 och M41 glidlager i Amazon, däremot har 142 GL 1971 nållagrat drev för trean.

Förmodligen nyare oxå, har barit rivit en -71:a.

Kopplingen mellan primär och huvudaxel är nållagrad, eller snarare rullagrad i alla M40/41 såvitt jag vet.

I 164:a lådan (åtminstone 1972), som jag inte minns namnet på just nu tror det är M400, så är mellanaxeln/bottenstocken däremot kullagrad och måste shimsas efter lagerbyte viket är lite knöligare.

M400? lådan passar ändå inte direkt på en Amazon eftersom fastsättningen i sprängkåpan är annorlunda, gängorna sitter i lådan istället för i sprängkåpan.
Ok, jag tänkte mer på de tätstegade växellådorna och de som satt i valparna.

Volvo sålde ju ombyggnadssatser för att bygga om sin vanliga, icke nållagrade växellåda till tätstegad, nållagrad.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
kz1
Posts: 24
Joined: Sat Apr 24, 2004 4:43 am
Contact:

Re:

Post by kz1 »

JE Jr wrote:Volvo sålde ju ombyggnadssatser för att bygga om sin vanliga, icke nållagrade växellåda till tätstegad, nållagrad.
Hmmm...

Jag hade en gång en så kallad alplåda, det var en vanlig M40 men med drevsats så att den blev tätstegad.

Har för mig att den faktiskt var nållagrad, åtminstone på trean.

Har dock aldrig haft problem med glidlagrade drev, vet inte hur vanligt fel det är.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Ok, jag har en sån där tätstegad låda i gulingen i signaturen, jag ringde till han som gjort iordning bilen \"back then\" och han sa att det var lite jobbigt med de nållagrade växellådorna, för de var trögväxlade.

Det är lite kvar på bilen innan det går att ta ut den för provkörning ,så jag har inte hunnit testa själv...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Jonas P
Posts: 9
Joined: Thu Apr 22, 2004 10:13 pm

Post by Jonas P »

Originallådan är en M40G där ettan är svår att få i och spaken är \"slapp\", är detta ett lättare åtgärdat fel eller kan jag bygga ihop en bra av dessa två? Betyder M40G bara att medbringaren är större?

Förresten är inte denna låda(den originalmonterade) anpassad för HGV, med tanke på hastighetsmätardrev och den annorlunda bakaxelutväxlingen? Lådan som för oljud(som jag bytte till) kommer från en Sedan -65.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Du, har du en S-kod som är 5370??

Vi tror nämligen att bilar utrustade med M40G hade en sådan S-kod, men vi vet inte säkert.

Ang. M40G ryktas det om att någon axel eller likanande håller en mindre dimension, men ingen verkar veta säkert! Det vore bra om någon kunde bekräfta!
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Jonas P wrote:ettan är svår att få i och spaken är "slapp",
anpassad för HGV
Ettans synkroniseringsring brukar bli sliten och då är växeln svår att få i den går att ta från en annan låda men då ska man ta den från 4:e växeln då den ringen brukar vara i bäst skick.
Slapp spak beror på locket och eller kulorna och fjädrarna som ser till att växelspaken har ett läge http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=854 fig 33
Den enda "anpassningen" som är gjord är hastighetsmätardrevet som finns i 2-3 olika storlekar beroende på bakaxelutväxling till amazon.
Jonas P
Posts: 9
Joined: Thu Apr 22, 2004 10:13 pm

Post by Jonas P »

Tack, det verkar lättare att fixa. Jag byter låda igen och tar prylarna från oljudslådan. Jag ska köra till Istanbul i sommar, så haveri halvvägs är ingen bra idé, även om det är större chans att den lokale rumänske volvohandlaren har Amazonprylar på lager än att Bilia malmö har det. :lol:
Post Reply