Manövercylindern

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
mickeb
Posts: 11
Joined: Fri Oct 07, 2005 12:28 pm

Manövercylindern

Post by mickeb »

Hej!

Min manövercylinder till kopplingen verkar inte må bra alls, jag har tagit den ur bilen, kolven vill inte röra på sig och definitivt inte komma ur cylindern.

Förslag på vad man kan göra? Just nu står den fylld med WD40 i hopp om att det ska lossna, bilen har stått i nästan tio år så det kan ju ha beckat ihop. Men sedan? Om allt annat fallerar, hur brukar man bäst övervåld?

Ändrad pga annons Lars BD

tack på förhand /Micke [som är rätt novis på att mecka men som gör vad han kan med bondförnuft och någon slags volvoverkstadspärm]
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Värme funkar nästan alltid, låt den stå med rostlösningen i minst ett dygn och sedan värm försiktigt med gasolen, ta det lungt med våldet om det är möjligt.

OBS: Det ska inte bara värmas och sedan tas i med våld, värm upp cylinden, låt den svalna, värm upp den igen och försök sedan lirka loss den, det är upprepade uppvärmingar så att materialet får röra på sig som gör att det lossnar.

Gör ren den innan då går lös på den med gasolen eftersom WD40 börjar brinna om du får lågan på det.

Micke
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Som Micke säger: Värm på lite. När kolven rör på sig kan det gå att trycka ut den med tryckluft (luft in i behållaren) Rengör noga o kolla efter rostangrepp. Finns speciella honingsverktyg att slipa cylindern med invändigt. Får du inte cylindern blank o slät så finns riska att den inte funkar som den ska sen. Nya packningar när du monterar ihop den givetvis....
Annonsering är fortfarande inte tillåtet.
Lars BD
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Undrar en sak här med honingen av kopplingscylindrar?

När jag köpte min renoveringssats så stod det att honing av cylindrar inte får göras, misstänker att det skrivs med risk att man honar bort för mycket material så packningarna sen inte trycker hårt nog mot väggarna..

I mitt fall var cylindrarna fina så jag tog bara lite stålull och gnuggade rent beläggningar med innan jag tvättade noggrant och sen blåste rent o torrt..

Till \"Mickeb\": Min kolv satt också fast hårt(det var en gammal cylinder som legat många år) jag knackade den mot ett stumt underlag och sen tryckte jag in den lite och fortsatte så fram o tillbaka, och till slut var den lös..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

blandar mej i lite här.. :)

någon som har tips på hur man kan friska upp huvudcylindern till kopplingen? jag har en som är \"rätt\" så fast i kolven.

elelr är det bättre att leta upp en beg på skroten? (snikprojekt)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Under tips och trix finner du min beskrivning på hur jag löste bekymret
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=2900

Har även köpt \"ombyggnadssatsen\" från Swedish embassy till slavcylindern.
http://sw-em.com/clutch_slave_o-ring_analysis.htm

Sen får tiden utvisa om det kommer att fungera trots långa uppehåll i brukandet.

/janne
Last edited by QV on Wed May 10, 2006 10:39 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Rogge wrote:blandar mej i lite här.. :)

någon som har tips på hur man kan friska upp huvudcylindern till kopplingen? jag har en som är "rätt" så fast i kolven.

elelr är det bättre att leta upp en beg på skroten? (snikprojekt)
Min adapter till fetsprutan passar även här. Problemet är att man (troligtvis) måste plugga bromsvätske behållaren så att fettet kan presa ur kolven (tror jag). Som du hör har jag ännu inte fått ut kolven. Försökte genom att bara pumpa in fett men det kom ut i "behållaren" efter ett liten "smäll" inuti huvudcylindern. Måste till brädgården för att köpa en stång i rätt diameter så att jag kan "plugga" behållaren först.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

tackar! problemet är väl just det att trycker kommer ut i behållaren och trycker inte tillräckligt hårt på kolven..

ska ta mej en kik på dte oxå imorn :)

(ska även kapa lite sprängkåpor för m46 montage i amazon 8) )
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
mickeb
Posts: 11
Joined: Fri Oct 07, 2005 12:28 pm

Post by mickeb »

Tack för hjälpen, lite värme löste problemet. Jag måste nog fräscha upp fysikkunskaperna lite ;-)

Nu funkar cylindern och kopplingen igen, och det var det sista betydelsfulla problemet, var ute och provkörde en runda sen. En Amazon återuppväckt efter tio år i limbo!

mvh /M som ursäktar den onödiga bumpningen
Post Reply