Manövercylindern
Manövercylindern
Hej!
Min manövercylinder till kopplingen verkar inte må bra alls, jag har tagit den ur bilen, kolven vill inte röra på sig och definitivt inte komma ur cylindern.
Förslag på vad man kan göra? Just nu står den fylld med WD40 i hopp om att det ska lossna, bilen har stått i nästan tio år så det kan ju ha beckat ihop. Men sedan? Om allt annat fallerar, hur brukar man bäst övervåld?
Ändrad pga annons Lars BD
tack på förhand /Micke [som är rätt novis på att mecka men som gör vad han kan med bondförnuft och någon slags volvoverkstadspärm]
Min manövercylinder till kopplingen verkar inte må bra alls, jag har tagit den ur bilen, kolven vill inte röra på sig och definitivt inte komma ur cylindern.
Förslag på vad man kan göra? Just nu står den fylld med WD40 i hopp om att det ska lossna, bilen har stått i nästan tio år så det kan ju ha beckat ihop. Men sedan? Om allt annat fallerar, hur brukar man bäst övervåld?
Ändrad pga annons Lars BD
tack på förhand /Micke [som är rätt novis på att mecka men som gör vad han kan med bondförnuft och någon slags volvoverkstadspärm]
Värme funkar nästan alltid, låt den stå med rostlösningen i minst ett dygn och sedan värm försiktigt med gasolen, ta det lungt med våldet om det är möjligt.
OBS: Det ska inte bara värmas och sedan tas i med våld, värm upp cylinden, låt den svalna, värm upp den igen och försök sedan lirka loss den, det är upprepade uppvärmingar så att materialet får röra på sig som gör att det lossnar.
Gör ren den innan då går lös på den med gasolen eftersom WD40 börjar brinna om du får lågan på det.
Micke
OBS: Det ska inte bara värmas och sedan tas i med våld, värm upp cylinden, låt den svalna, värm upp den igen och försök sedan lirka loss den, det är upprepade uppvärmingar så att materialet får röra på sig som gör att det lossnar.
Gör ren den innan då går lös på den med gasolen eftersom WD40 börjar brinna om du får lågan på det.
Micke
Som Micke säger: Värm på lite. När kolven rör på sig kan det gå att trycka ut den med tryckluft (luft in i behållaren) Rengör noga o kolla efter rostangrepp. Finns speciella honingsverktyg att slipa cylindern med invändigt. Får du inte cylindern blank o slät så finns riska att den inte funkar som den ska sen. Nya packningar när du monterar ihop den givetvis....
Annonsering är fortfarande inte tillåtet.
Lars BD
Annonsering är fortfarande inte tillåtet.
Lars BD
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Undrar en sak här med honingen av kopplingscylindrar?
När jag köpte min renoveringssats så stod det att honing av cylindrar inte får göras, misstänker att det skrivs med risk att man honar bort för mycket material så packningarna sen inte trycker hårt nog mot väggarna..
I mitt fall var cylindrarna fina så jag tog bara lite stålull och gnuggade rent beläggningar med innan jag tvättade noggrant och sen blåste rent o torrt..
Till \"Mickeb\": Min kolv satt också fast hårt(det var en gammal cylinder som legat många år) jag knackade den mot ett stumt underlag och sen tryckte jag in den lite och fortsatte så fram o tillbaka, och till slut var den lös..
När jag köpte min renoveringssats så stod det att honing av cylindrar inte får göras, misstänker att det skrivs med risk att man honar bort för mycket material så packningarna sen inte trycker hårt nog mot väggarna..
I mitt fall var cylindrarna fina så jag tog bara lite stålull och gnuggade rent beläggningar med innan jag tvättade noggrant och sen blåste rent o torrt..
Till \"Mickeb\": Min kolv satt också fast hårt(det var en gammal cylinder som legat många år) jag knackade den mot ett stumt underlag och sen tryckte jag in den lite och fortsatte så fram o tillbaka, och till slut var den lös..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Under tips och trix finner du min beskrivning på hur jag löste bekymret
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=2900
Har även köpt \"ombyggnadssatsen\" från Swedish embassy till slavcylindern.
http://sw-em.com/clutch_slave_o-ring_analysis.htm
Sen får tiden utvisa om det kommer att fungera trots långa uppehåll i brukandet.
/janne
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=2900
Har även köpt \"ombyggnadssatsen\" från Swedish embassy till slavcylindern.
http://sw-em.com/clutch_slave_o-ring_analysis.htm
Sen får tiden utvisa om det kommer att fungera trots långa uppehåll i brukandet.
/janne
Last edited by QV on Wed May 10, 2006 10:39 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re:
Min adapter till fetsprutan passar även här. Problemet är att man (troligtvis) måste plugga bromsvätske behållaren så att fettet kan presa ur kolven (tror jag). Som du hör har jag ännu inte fått ut kolven. Försökte genom att bara pumpa in fett men det kom ut i "behållaren" efter ett liten "smäll" inuti huvudcylindern. Måste till brädgården för att köpa en stång i rätt diameter så att jag kan "plugga" behållaren först.Rogge wrote:blandar mej i lite här..
någon som har tips på hur man kan friska upp huvudcylindern till kopplingen? jag har en som är "rätt" så fast i kolven.
elelr är det bättre att leta upp en beg på skroten? (snikprojekt)
/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Tack för hjälpen, lite värme löste problemet. Jag måste nog fräscha upp fysikkunskaperna lite
Nu funkar cylindern och kopplingen igen, och det var det sista betydelsfulla problemet, var ute och provkörde en runda sen. En Amazon återuppväckt efter tio år i limbo!
mvh /M som ursäktar den onödiga bumpningen
Nu funkar cylindern och kopplingen igen, och det var det sista betydelsfulla problemet, var ute och provkörde en runda sen. En Amazon återuppväckt efter tio år i limbo!
mvh /M som ursäktar den onödiga bumpningen