problem med en lätt trimmad B20 motor.... hjälp!!!

Moderatorer
Post Reply
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

problem med en lätt trimmad B20 motor.... hjälp!!!

Post by Stoffe »

Tjena!

Jag har ett problem.. problem med min motor som jag just skruvat ihop. jag har utgått från en vanlig A-motor. topplockspackningen hade gått och då passade jag ändå på att byta kamaxel till en D-kam och till en 552441 topp. jag följde kamaxelbytes-beskrivningen som fanns på gamla forumet. till punkt och pricka. har dragit kamaxelmuttern med 60nm och justerat in ventilspelet åh gjort allt som man ska göra. tändningen har jag gått igenom säkert en 15 gånger och den funkar och tänder på rätt ställe... men motorn startar inte!!!
vad kan jag ha missat?

MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
kz1
Posts: 24
Joined: Sat Apr 24, 2004 4:43 am
Contact:

Post by kz1 »

Är du HELT säker på att fördelardrevet inte sitter 180 grader fel?
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

hmm...

Post by Stoffe »

japp fördelardrevet sitter rätt. det enda som jag tycker är lite skumt är att när man sticker ner oljestickan så kärvar den lite vilket den inte gjort förut. den stöter emot något åh så får man lirka lite innan den kommer förbi. vad är det?
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

1.sjekk om du har just ventilene feil.ta ut pluggen på nr 1.
2.når INNSUGsventilen har gått ned å opp ijenn,ventil nr 2 i front,å den er løs,da ska exosvenilen åsså være løs,altså ventil nr 1 i front.DA SKA DU JUSTERE TIL 0,45MM.begge ventilene.
3.da skal tenningsmerkene åsså stemme,på reimjulet,å på fordeler.
4.vri motorn i rett retning,propellen suuuger luft,ikke blåser. vri motorn kun 90 gr på rotorn i fordeleren,just begge på nr 3,fortsett hele runden.
regel: svart fordeler ska ha ca 12-15 mm klaring fra blokk å til vakumklokke.
grå fordeler ca 40mm fra blokk til vakumklokke.
start opp! :roll:
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:42 pm, edited 1 time in total.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Japp!!

Post by Stoffe »

Nu gick den igång!! med oändrad tändninginställning sen föregånende inlägg. jag tror den bara blev väldigt sur eller något sånt, hur som helst så går den ojämt och inte så jätte bra. kammen måste ju köras in men det knackar och hugger låter det som. och min nuvarande tändningsintällning är utanför graderingsområdet.... kan det vara så att den tänder efter öd nu? närmaste strecket är 10 grader. då gick den betydligt sämre när jag ställde den högre... tyckte det verkade så skumt... kan drevet ha hamnat en kugg fel kanske? eller vad kan det vara för fel eller ska det vara så? hmm...

tacksam för svar.

MVH
Christoffer Svenske
Uppsala
kz1
Posts: 24
Joined: Sat Apr 24, 2004 4:43 am
Contact:

Post by kz1 »

Drevet kan mycket väl ha hamnat en kugg fel.

Kolla tändningen, helst med stroboscope, om fördelaren efter tändjustering hamnar i ett helt annat läge än tidigare (brukar synas på vakkumklocka) så har den troligen hamnat en eller flera kugg fel.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

ja nu lyckades jag få till tändnignen, tror jag i alla fall. jag ställde den på 17 grader ungefär @ 1500 varv. utan vakumklocka. bilen går i alla fall hyfsat nu, grymt mycket bättre drag än orginal i alla fall. hur mycket bör man varva motorn? rekomendrat max varv?

mvh
Christoffer Svenske
Uppsala
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kör på olika varvtal,undvik att segdra.
AVG
Post Reply