Bakaxeldrev

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Bakaxeldrev

Post by Fender King »

Kan man byta bara dreven i bakaxeln? Bilen är så pass lågt växlad att man kan peta i 4an redan vid 30 km/t utan att det hackar.
Hissar man upp bakänden och placerar en polare vid varje hjul och de vrider hjulen exakt ett varv och jag själv räknar varven kardanaxeln snurrar borde det gå att få fram utväxlingen ganska exakt.
Förutsatt att inte polarna vrider hjulen åt var sitt håll, då blir nog kardanens varv lätträknade.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Visst går det att byta utväxling i bakaxeln. Se dock till att det görs ordentlig med rätt verktyg och att den nya utväxlingen monteras med ordentlig förspänning. SVIS hjälper gärna till i vanlig ordning. De har även de specialverktyg och den kunskap som krävs.

Och visst kan du räkna utväxlingen så som du beskriver. Annars brukar den gå att få fram genom att studera instruktionsbok/reservdelskatalog/verkstadshandbok om man skulle vilja det. Förutsatt att grejerna inte är utbytta under årens lopp altså.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Byta drev i bakaxel.

Post by Fender King »

Kan man byta dreven på plats om man får tag på en högre utväxling? Det vore ju ett betydligt enklare alternativ till att skaffa en OD-låda. Nu är den så lågt växlad att jag kan köra i 20 km/t utan att den ruskar på fyran, 145 knyck är max. Visar mätaren för lite kan mäta upp bilen med båt-GPSen och sen sätter man små diskreta tejpmarkeringar vid korrekta 30, 50 osv.
Att ta bort hela bakaxeln och skicka den nånstans låter ju bra mycket besvärligare än att sätta dit en PD-låda.
Föresten, är kardanaxeln homogen eller är den (antagligen) bara ett rör? Någon som isåfall vet storleken invändigt. För att korta axeln behöver man väl då en styrande stump invändigt för att få det rakt.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Byta drev i bakaxel.

Post by Lars Bd »

Fender King wrote:Kan man byta dreven på plats om man får tag på en högre utväxling?
är kardanaxeln homogen eller är den (antagligen) bara ett rör?
styrande stump invändigt för att få det rakt.
Visst kan man byta utväxling själv men om man inte vet vad man håller på med så gör man mer skada än nytta, skicka är mitt råd.
Kardanen är ett tunnväggigt rör.
En styrande stump finns redan under svetsarna.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Post by Fender King »

Jag har bilmekspolare på 55 år som det står amazon i pannan på. Han vet och kan nog. Ska höra me´n.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du behöver ett specialverktyg för att spänna upp bakaxelns hus så att dreven kan demonteras. När de nya monteras skall huset spännas upp på nytt och de inre och yttre lagren skall shimsas noggrannt. Mikrometerprecision krävs. Jag skulle rekommendera att du vänder dig till SVIS. Du vinner ingenting på att göra det själv, förutom frakten med bussgods till/från SVIS om du ej kan plocka ned axeln, lägga den i bilen och åka dit själv pga. strecka.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Post by Fender King »

Okej, jag ger mig inte på det själv...
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Post Reply