läckande styrsnäcka?

Moderatorer
Post Reply
Bugge
Posts: 1
Joined: Mon Apr 12, 2004 12:40 am

läckande styrsnäcka?

Post by Bugge »

Jag har en sport 59/60a som helt plötsligt har börjat läcka olja från styrsnäckan. Det är svårt att lokalisera var läckaget kommer ifrån. vad göra? Tacksam för tips.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Som vanligt refererar jag till verkstadshandbokens utmärkta beskrivning av felaktigheter och hur de löses på bästa vis (skaffa en om du inte redan äger en).

Det du bör göra är att plocka bort styrsnäckan, ta isär den och rengör alla delar. Sedan byter du tätningsringarna i snäckan, de finns att beställa hos reservdelsfirmorna (se Övrigt: Länkar).

Under Avd. 6-1 Framvagn/Styrinrättning står följande om styrsnäcksläckage:

Demontering:

1. Lossa signalledningen från skarvstycket.

2. Lossa de två muttrarna (2 och 4, bild 30) och demontera skruvarna.

3. Demontera pitmanarmen med avdragare SVO 2282 (bild 13). (styrarmen som fäster under snäckan, avdragare behövs i regel ej!).

4. Lossa och tag bort de tre fästskruvarna (6, bild 30)

5. Lyft upp och vrid styrsnäckan enl. bild 31. Drag ur signalledningen (3) från nedre rattaxeln och styrsnäckan. Lyft fram styrsnäckan, men var försiktig, då medbringaren (2) förs förbi bromsledningen (1).


Isärtagning:

1. Tvätta styrsnäckan ren utvändigt och demontera medbringaren (5, bild 30) från rattaxeln.

2. Demontera de fyra skruvarna (1, bild 21) för övre locket (5), drag upp lock och styraxel en bit och tappa av oljan. Drag ut lock och styraxel.

3. Demontera skruvarna och nedre locket (17). Tag vara på justermellanläggen (20).

4. Slå försiktigt på rattaxeln (19) så att nedre lagrets ytterbana lossar ur huset. Tag ur rattaxeln (10) med skruv och lager.

5. Lossa låsmuttern (3) och skruva justerskruven (2) ur locket. Justerskruven kan demonteras från styraxeln sedan låsringen tagits bort, se bild 33.


Inspektion:

Rengör sammtliga detaljer i t ex. kristallolja (grafitolja?). Undersök tätningsringarna. Visar dessa minsta tecken på slitage eller skada bytes de ut. Demonteringen sker med hjälp av avdragare SVO 4030 eller med mejsel. Kontrollera styraxeln. Rullen får ej vara repad, sårig eller starkt försliten på anliggningsytorna eller glappa i styraxeln. Är så fallet eller om styraxeln företer andra skador bytes styraxel.

Undersök snäckskruvens anliggningsytor omot rullen samt kullagrens innerbanor. Finns repor sårighet eller stark förslitning bytes snäckskruven med rattaxel. Lagrens ytterringar och kulor undersökes. repade eller på annat sätt skadade lagerdelar bytes. Övre lagrets ytterring demonteras med utdragare SVO 1819 eller, om tätningsringen är demonterad, med dorn svo 1708.

Undersök om styraxeln glappar i bussningarna. Är så fallet bytes bussningarna i huset varvid de demonteras åt var sitt håll med utdragare SVO 1819 (bild 34). Bussningen i styraxellocket kan ej demonteras varvid locket bytes komplett vid sliten bussning.

----------

Hopsättningen sker i omvänd ordning mot monteringen. Det finns en beskrivning men den orkar jag inte skriva av nu. Om du har frågor om hopsättningen kan jag dock dra beskrivningen för dig senare när tid finns.

PS. Surfa in på http://www.gcp.se/, Välj Svenska i menyn, klicka sedan på kataloger och välj din Amazon-modell. Klicka dig sedan till styrning och leta efter styrsnäckan. Slutligen kommer du kunna hitta en sprängskiss på snäckan vilket kan vara till stor hjälp vid isärtagning/hopsättning och för att ha som referens till beskrivningen från verkstadshandboken. DS.

Nu skall jag iväg och svetsa bakaxelfästen. Lycka till !!
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Packboxen kanske?

Post by robbanA »

Det kan inte vara så enkelt som att packboxen är trasig, så enkelt var det på min Amazon iaf.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo. Det är precis så det är.

Bara att plocka isär snäckan. Rengöra allting, pilla ut den gamla packboxen och sedan trycka dit en ny. Det kan dock vara lönt att kolla ifall tätningsringarna är dåliga också. Kanske byta dem i vilket fall då de inte kostar mer än några ynka kronor.
nokia9902
Posts: 72
Joined: Fri Apr 23, 2004 5:22 pm

Styrsnäcka

Post by nokia9902 »

Tack för din beskrivning om isär tagning av styrsnäckan vore tacksam om du hade lust att ta i hop sättning med? tack på förhand
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Som ovan men i omvänd ordning. ;)

Köp en verkstadshandbok om du behöver en mer ingående beskrivning efter att ha plockat isär eländet.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Byta packbox

Post by robbanA »

Hmm måste man verkligen ta isär hela styrsnäckan för att byta packbox? Jag bytte min på plats. Värmde en del på styrarmen så att den, efter lite bankande, släppte från splinsen och sedan var det bara att pillra bort den gamla packboxen och dit med den nya! Kanske är det fel sätt men tätt blev det!
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Alla sätt som fungerar är rätt... :lol:

Micke
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Olja i snäckan

Post by Fender King »

Vilken oil häller ni i snäckväxeln?
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Post Reply