Frisk fördelardosa.

Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Frisk fördelardosa.

Post by Fender King »

Jag funderar på att byta B18-fördelaren på min B20-motor till en B20 för att i framtiden lättare få tag i spetsar osv. Hur märker man om en fördelare på skroten är utsliten eller inte? Är det någon speciell modell som jag bör leta efter? Bilen går så fint nu att jag inte har nån panik att byta nånting.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Glapp märker du om den går att röra i radialled. Ska du byta fördelare så är den bästa typen den med aluminiumhus som satt på 140 & 240 från -74 års modell med B 20 motor.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Huruvida dessa aluminiumfördelare är de bästa vid ett byte kan ju verkligen ifrågasättas. Det beror ju på om man har en originalmotor med A-kam eller vad man kör med. Jag använder originalfördelaren till min B18A -64 som jag har renoverat, och bilen går som en klocka. Jag betvivlar starkt att den skulle gå bättre med en aluminiumfördelare från 140-240. Aluminiumfördelaren passar dock bättre för den som trimmar. Men det beror på en annan tändkurva.
Post Reply