Utväxling?

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Utväxling?

Post by Fåglefelt »

Har ett litet problem.

Min amazon är utrustad med K-kam och planad och portad topp...problemet är att nu när jag uppskattningsvis har 105-115hk, så toppar inte bilen mer än 130 iaf. Är det slutväxeln isf? Jag vill gärna kunna köra i 100 utan att tokvarva mer...

Nu är accelerationen så gott som lika kraftig ända upp till max-fart...


MVH Martin
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Men.... Du måste ju växla pöjk! :P :lol:

Seriöst: Vad har du för däck på bilen? Små däck gör bilen acc-snabb men sänker toppfarten, samtidigt som mätaren visar mer än vad bilen gör.
Stora däck ger tvärtom, förutom att toppfarten inte nödvändigtvis blir högre.

Går mätaren rätt?
-anglofil-
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Tycker nästan det låter som du har väldigt låg utväxling i bakaxeln. Jag tror det satt 5.38 eller nåt sånt i min när jag köpte den men jag bytte till 4.56 redan innan jag tog bilen i bruk. Tyckte senare att även det varvade för mycket trots 5-växlad låda så nu har jag plockat i 4.11. Skulle till och med ha satt i 3.91 om det bara funnits till min bakaxel. Men enklaste lösningen är ju helt klart större däck, eller att märka om hastighetsmätarn. :D
bamazonen
Posts: 23
Joined: Fri Apr 02, 2004 7:40 pm
Location: karlstad
Contact:

Post by bamazonen »

vad varvar den när du kör som mest ....OM det är så att den bara toppar 130 så har du en spekulant på diff klumpen om du ska göra dig av me den..SÅ hör av dig!!!!!
att ha en saab liggandes framför en i 50 på 90 väg är lika irriterande som ett sendrag när man runkar
tony_svullo
Posts: 3
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:07 pm

Post by tony_svullo »

har en amazon -70 (fd polisbil) som gör 80 vid 3000 varv på 4an
ts
Post Reply