Flipfront.. kostnad !

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Flipfront.. kostnad !

Post by K_arlstrom »

Hej alla!

Har just köpt mig min första riktiga bil, självklart en amazon !
Har börjat fräscha upp den inför vintern då jag tar körkortet och tyvärr så är \"framskärmsbalkarna\" rätt rostiga, kostar 460:- styck att köpa (kollat på lite olika sidor) och dessutom är vänstra skärmen rätt skabbig, lite ytrost överallt på insidan av bägge skärmarna osv, så min fundering är att byta till flipfront (4200:- + frakt + ombyggnad) och tänkte höra med er som kan amazon..
Hur pass avancerat är detta ingreppet ?

Lånar en bild av Chevyzon_
http://img.photobucket.com/albums/v616/ ... nsttsi.bmp

de där \"stödrören\", någon som har måtten kvar på sina ? vinkel på bockningen osv, jag har svets och kan få rören tillbockade och kapade då jag köper dem men färdiga ritningar/riktlinjer skulle uppskattas !

Sen hur ska man snyggast sköta öppningen av flipfronten ?
Image
Har löst det genom att låta hela fronten \"glida fram\" lite då han öppnar och sen vicka upp den, positivt/negativt ?

Kom helt enkelt med era tankar och åsikter och erfarenheter av flipfrontar till amazon !

Ps, här är en bild på pärlan ! (img länkar fungerar ej för mig tydligen..)
http://www.geting.se/viewimage.php?image=0504403977.JPG


Ska inte bli någon originalare då jag ej har de pengarna, student med helgjobb så.. jag gör helt enkelt mitt bästa !


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Varför flippfront?

Hm jag har häller inte de pengarna att göra bilen helt original \"på en gång\"...man få ta lite i taget. de summor du anget + en massa runtomkring grejer som kommer till så är du uppe i runt 6500k bara för att göra om fronten. den summan kan du göra mycket mindre genom att köpa begagnat + att du får pengar över till andra grejer som du kan fixa.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Ok tänkte det är ju bra att fråga de som kan lite mer, vet att kostnaderna skenar iväg fort..

får rostlaga det som går och beställa två nya balkar då, är lite ostadigt väder just nu + att jag har ingen plåt att laga med så har börjat polera lite delar ;)
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... eygfr1.JPG

jobbit detta med pengar.. aja då vet jag !
Bara hoppas på bra väder då infarten är ens garage..


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

på en standardbil har man ingen nytta av en flippfront, utan de är på racebilar de har det och då lyfter de bort hela för att snabbt komma åt allt runt motorn mellan racen. vikten minska också.

På en originalbil ska de va plåt o inget annat
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

kan jag hålla med om men skulle vara skönt att veta att man aldrig mer kan få rost där fram..!
Det som var största anledningen till att jag började fundera + priset och tillgången på skärmar och balkar osv, men men ska fortsätta leta efter nån plåtskärm där jag kan ta \"ringen\" runt lyktan..

kom på att jag föresten kan börja slipa bort det som är kvar på insidan av mina skärmar och lägga på kallgalv + underredsmassa..
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

kallgalv+grund+lack+underredsmassa ska de va om de ska hålla
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

ska köra kallgalv, etsande washprimer, eventuellt slipgrund, annars lack direkt och så ovanpå det underredsmassa :)

dock så startar jag en projekttråd om jag hittar nån sån del här så denna tråden är inte aktuell nå mer..!

//Jonas som har kommit igång
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Starta en i showroom.
ett sista tips :!: bara så du vet så suger grundfärg till sig fukt så du måste ha något tät lack utan på den för att inte den inte ska börja rorta under grundfärgen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

aj aj det var inte bra ! hmm.. hade tänkt köra omking med bilen enbart grundad tills hela utsidan var klar.. kanske inte går nu iochmed att jag inte har något garage ? :roll: hmm... men vad kan jag lägga på så den överlever utomhus ? eller iochförsig så bara kallgalv tills det blir hellack, skärmarna kan få ligga i garaget eller på vindan..
ett ord för detta, JOBBIGT !

Aja spar det tills efter att jag jobbat nu två eller tre veckor, bara hoppas resten klara sig :)

//Jonas
Vilja, våld och vasselin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vad du kan lägga på är upp till dig och dina krav på ficnch, enkel lack 1-komponent kan ju funka men sen ska du väll ha riktig 2-komponet så de måste passa varandra även grunden måste passa. Annars får du göra om det igen...lacker är jag ingen höjdare på vad som passar varandra utan resningar o så..men de vet ju lack eller färg firman du pratar med, eller nån här.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Jag har byggt om en Chevrolet till flippfront för flera år sen och kan hålla med Hasse63, det är inget för en original Amazon.. Det blir bara bökigt att fälla upp om man är själv t.ex för att snabbt kolla oljan..

Sen kan du nästan omöjligt få ett original liknande utseende på den..
+ att det är lite jobb med att koppla lysen o dra sladdar mm..

Byt till original infästningar för skärmarna och var extremt noggrann så du får dom i rätt läge, kolla gärna med skärmen flera ggr. hur den passar mot front och huv när du svetsar dit dom..

Och vad gäller att köra runt med bilen grundad tills hela är klar för lack, så garanterat kommer ytrost fram överallt där du bara grundat..Och då får du slipa och spackla om alla ytor igen..Försök lösa det genom att kanske låna bil eller köpa nån rishög för ett par tusenlappar så länge..

:) lycka till nu..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Sneaky Sue

Post by Sneaky Sue »

När du lackar så kör med allt från samma fabrikat.
Kör inte sikkens grund, dupont bas och ppg klarlack.
dupont bas och standox klarlack fungerar tillsammans. eller, dupont och standox över huvud taget fungerar tillsammans. men man kan ju aldrig garantera att de inte blir resningar ändå. allt beror ju på underarbetet.

jag skulle köra på standox, allting. eller sikkens. sikkens billacker har tyvärr väldigt lätt för å rinna. men.. övning ger färdighet :)
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

detta med lack löser jag då genom att köpa allt av märket DEBEER från tipro.se , dock är funderingen fortfarande om jag måste lägga på klarlack för att det ska klara sig eftersom jag kör med etsande rostskyddsgrundfärg (washprimer) eller om det klara sig en vecka eller två utan lack utomhus (under tak, partytält eller vad jag kan tänkas köpa) då jag inte har något garage att låna eller använda..

Sneaky Sue: Standox? var kan man hitta en återförsäljare ? Och tror du det är kompatibelt med mina DEBEER 2komponents grundfärger?

Att övning ger färdighet är jag illa medveten om, får prova lacka på lite spillplåt först :)


//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Sneaky Sue

Post by Sneaky Sue »

Jag vet inte hur det fungerar ihop då jag aldrig har arbetat med debeer.
Och vart du kan hitta Standox återförsäljare hos dig vet jag inte, då jag inte vet var du bor ens :P

Men gå till en billackeringsfirma nära dig å fråga. Dom brukar ha koll på sånt, och billackeringsfirmorna brukar köra med Standox (industri firmorna kör oftast med Akzo Nobel, Temadur och Sikkens).

Men sök på internet annars. Om du bor omkring Västerås så vet jag att Färgproffsen säljer Standox produkter.

Jag skulle köra på en 2k Klarlack över, eller en 2k solid färg.
All grund färg drar till sig fukt, och fukten finns även om bilen kommer att stå under tak.

Exakt :) Men var glad för att de är insidan du ska lacka, inte så många som ser de :)
K_arlstrom
Posts: 283
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:38 am
Location: Piteå

Post by K_arlstrom »

Sneaky Sue: haha ok får se hur det går då.. haha glad och glad, är mer såhär att det är insidan som klarar sig UTAN ny lack.. är skärmar, dörrar tak osv som ska få färg.. :shock:

Bor tyvärr i en liten \"stad\" i norra sverige nära luleå så närhet till någon billackfirma har jag nog tyvärr inte... närmaste är nog bilverkstan som även utför plåtarbeten, men men får se vad jag hinner förbi när jag jobbat klart :)

//Jonas
Vilja, våld och vasselin
Post Reply