Påkörd :(

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Minielk

Påkörd :(

Post by Minielk »

Jaha, idag hände det. Påkörd på en parkeringsplats. Höger bakskärm intryckt med den följden att bromsen nu också ligger an konstant. Är så bitter för närvarande, trots att bilen fortfarande fungerar och det inte var superallvarligt, men ack så onödigt. Tänkte höra om någon vet av nån duktig plåtslagare och lackerare, eller både och, som finns i Ö-vikstrakten och kan göra ett helgott resultat? Jag vill ju gärna få det minst lika bra som innan, men det kanske är kört?

Det var den måndan det..
Uffe

Post by Uffe »

Har inget bra tips om plåtslagare, men kan bara ge mina \"kondoleanser\" för hur surt och jävligt det måste kännas. Bit ihop, hitta en bra kille/tjej som kan göra jobbet och se samtidigt till att få eventuellt andra skavanker på bilen fixade (rättade/spacklade/lackade) när han ändå är igång. Då kanske du i efterhand kan se att resultatet totalt sett blev bättre än innan smällen? Hoppas det fixar sig för dig Emil.
Amazon 1957
Micke_932

Post by Micke_932 »

Borde man inte kunna kulturminnesmärka amazoner eller något liknande ? :roll: :lol: :D

Micke
Thomas

Post by Thomas »

Var en artikel i Länstidningen i östersund för nån vecka sedan om en amazon som blivit helkvaddad. Man gråter lite varje gång...
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Amazon_V8

Post by Amazon_V8 »

Synd att du inte bor här neråt,hadde ev. kanske kunnat hjälpa dig annars.
Inga bilder på skadan??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Pälle

Plåtis

Post by Pälle »

Det finns en kille på Högsnäs i Överhörnäs, heter Hans-Göran nånting. Han är mycket seriös, har en firma och har fixat min V70 och har för övrigt en P1800 under massiv plåtrenovering själv så jag tror nog han kan vara rätt man för dig.

Vad det gäller lack så kan jag rekommendera Örnlack-Center. Har erfarenhet av den \"stora\" plåt och lackfirman i Övik och är inte nöjd alls på långa vägar.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Minielk

Post by Minielk »

Tack för era sympatier. Nu är det ju kanske inte sådär supervåldsamt egentligen när jag dessutom haft ett par dar på mig att smälta det ;) Men tänkte ändå bifoga lite bilder för att kanske få lite hjälp om vad ni tror, så kanske du Micke också får en uppfattning..

Här är närbild på skadan:
Image

Här kanske man kan se hur skärmen blivit lite intryckt:
Image

Ännu en bild:
Image

Tack Pälle för tipset, ska om jag har tid imorgon åka runt och höra mig för lite!

Det var faktiskt, som tur var, en ärlig farbror som erkände olyckan. Han hade backat utan att titta bakåt.. Så det innebär ju att det åtminstone ekonomiskt inte blir några problem. Att det däremot ändå inte kan bli som det var innan, rent estetiskt, är ju något man bara måste leva med! Jag får vara glad att det inte blev värre!
Micke_932

Post by Micke_932 »

Det verkar ju inte vara hål i alla fall och då brukar det gå att lösa, tyvärr så är det ju svårt att komma åt på insidan att knacka ut plåten, men grabbarna som kan det där med plåtslageri kan uträtta rena underverken ibland så jag är rätt säker på att du kan återställa det som det var, problemet är väl att lacken antagligen inte klarat sig.
Hasse63

Post by Hasse63 »

De där var inte så farligt tycker jag. Detta kommer man åt från insidan bagaget och även från sandplåtens baksida. En bilplåtslagare fixar detta lätt åt dig. Det som är svårt är att få till en lack där skadan är så den inte skiljer sog från den övriga lacken i ton.

EDIT:
Synd på den \"kraftiga\" gropen. Det kan gå om plåtslagaren är skicklig att bara polera upp skadan men då får inte lacken vara sprucken, och det är den säkert på din.
Last edited by Hasse63 on Mon Jul 17, 2006 3:55 pm, edited 1 time in total.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd

Post by Lars Bd »

Lacken till en bättring vid skadan ska du inte bryta efter färgen som är på bilen nu utan gå efter färgkoden.
Det kommer att skilja i nyans men den kommer att blekas och mer likna övriga bilen ju längre tid som går.
Bryter man färgen till exakt samma som bilen har nu kommer överensstämmelsen mellan original och bättringen bli sämre och sämre.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply