Rostskyddsbehandling!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Sue, jag hoppas som många andra att du stannar här på forumet.
Det är många som kommer behöva din expertis och kunskap nu när många renoveringar verkar komma in på lack stadiet och så vidare. Att hitta en lackerare som vill och kan dela med sig av sina kunskaper är svårt.

Hoppas du stannar och hjälper oss som behöver din hjälp.

Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Rostskyddsbehandling

Post by Sture Swedberg »

För att återgå till ämnet... Vad har ni emot rostskyddsmedlen Tectyl och Dinitrol och andra bekanta medel ?
Varför skall det vara egna hopkok ?
Rå linolja kan jag möjligen förstå. Det kryper bra och torkar långsamt men motorolja, disel (!) och sågkedjeolja ?
Traktorer och liknande grejor är inte särskilt rostbenägna i bärande delar och definitivt inte jämförbara med vare sig Amazoner eller andra bilar.
Håll er till beprövade och testade medel så håller nog grejorna ihop längst.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Rostskyddsbehandling

Post by QV »

Sture Swedberg wrote:Håll er till beprövade och testade medel så håller nog grejorna ihop längst.
Det är helt rätt, men gratis är gott!

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Ja satt och tänkte på dom inlägg som var om ny olja VS spill olja.

Och ny olja har alla fina kvaliterer som bra smörjning och rinner lätt.
Medans Spill olja/gammal olja har vidhäftning och \"seghet\"

Men Linolja?!? skulle det finnas en tuss med mattrial som suger åt sig det kan det finnas en LITEN chans att det självantänder.

Men just som Sture sa håll dig till beprövade saker (kosta va det kosta vill enligt mig bara det är bra grejer)

Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Många miljövänliga rostskydd är linoljabaserade så det är rätt vanligt förekommande, du använder dessutom linolja på hus och fönster som rötskydd så det är nog ingen större fara.....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Danne_Sthlm wrote:finnas en LITEN chans att det självantänder.
Jag tror att det bara gäller kokt linolja ej den råa.
Micke_932 wrote: linolja på hus och fönster
Det är också den kokta oljan man använder.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Både kokt och rå linolja kan självantända, men det krävs att det är ganska indränkta trasor som ligger ipressat i en spann eller liknande,utan luftväxling..

Och till fönster används både kokt och rå linolja beroende på torktid och användning...(kokt torkar snabbare)
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Amazonsport wrote:Både kokt och rå linolja kan självantända, men det krävs att det är ganska indränkta trasor som ligger ipressat i en spann eller liknande,utan luftväxling..

Och till fönster används både kokt och rå linolja beroende på torktid och användning...(kokt torkar snabbare)
...och rå tränger in bättre i träet... (pysslar just nu med en instrumentbräda i valnöt. Mums)
:P
-anglofil-
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Förlåt om jag drar en djup suck... *suuuuuck*

EDIT: Hoppsan, det vart ett lång inlägg, men det kändes viktigt.

Debatten är tämligen onödig... och några har skrämt bort en duktig tjej.

Minns inte vem som skrev det, saknar betydelse, men...
Varför i HE**ETE skulle man gå och köpa NY olja att ha som rostskydd?
Ska man köpa NYTT så köper man väl ROSTSKYDDSMEDEL.
Tanken med spillolja är ju GLASKLAR, att ta nåt som är \"gratis\" och använda till något bra, hellre än att låta rosten härja. MÅNGA fordon har återställts eller bevarats pga. det fina skick som dessa billiga åtgärder medfört. många ovårdade skogsvrak hade säkert kuna vara välkonserverade logfynd om det fanns fler \"bönder\" i världen.

Obönhörligen är det bättre med spillolja än inget alls, och att spillolja skulle få någonting att rosta i sig själv var nog det dummaste påstående jag hört... olja får inte saker att rosta, det är en kemisk omöjlighet. Visst, många ämnen i oljor kan i sig själva i koncentrerad form vara skadligt mot grundämnet järn, precis som C-vitamin i mycket höga doser är skadligt för människokroppen...

Sen köper jag inte argument som att man får tåla kritik om sina \"åsikter\", då vi hänvisar till råd.

En åsikt är att \"rött är snyggare än blått\" eller att \"Chevor är snyggare än Fordar\"

En åsikt är INTE att \"spillolja har en preventiv verkan mot rost\" eller att \"2K etsande grund är bättre än biltemas 1K grundfärg\", det är FAKTA. -det mesta som gäller lackering, rostskydd, förbehandling osv är ren och skär kemikalisk FAKTA om vad som är dåligt, bra, bättre och bäst.

Att komma med FÖRSLAG om billigare fungerande (men i regel sämre) metoder, eller tips om bättre/alternativa/enklare/svårare/dyrare metoder är däremot PRECIS vad den här typen av forum är till för.

Till Sue vill jag säga: Du kanske tar konstruktiva förslag som kritik i onödan ibland, och när du vet bäst, borde du kanske tala om varför du vet bäst och tillrättavisa mindre vetande tills dom inser och tackar eller ursäktar sig.

Jag har själv blivit tillrättavisad ofta i reptil-kretsar (orm och ödle-forum osv.) och därigenom lärt mig respektera och uppskatta dom kunniga i de kretsarna. Nu är jag ingen Amazon eller lack-expert, men vet i regel bäst geneerllt när det gäller fordon, då jag jobbat med motorcyklar i 10 år... Här har jag minst lika mycket att lära av dig Sue, som av killar som Lars bd, rogge, Amazon V8 osv. med era högst olika erfarenheter och specialområden, så stå på dig och ge dom vad dom tål på ditt område istället för att ge upp och lära dom att dom \"får rätt\" bara dom snackar folk trötta till desa ger upp å drar...

Rätt ofta känns vissa diskussioner, på många forum, mycket som den där reklamen för huskurer vs. riktiga läkemedel mot munsår, om ni sett den.

Netiquett:
Fråga om vad som helst, hur dumt det än låter.
Svara bara på andras frågor om du känner att du kan ämnet.
Kan du inte svara när du vill, kom med förslag och idéer om du vill.
Tänk efter en smula innan du skriver som om du satt på MSN. Att rota igenom tonvis med dynga för att hitta information man söker är INTE kul.

Hoppas inga känner sin tår trampade, eller sugar tappade.
Let´s all be a big happy family!

/ E
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

BikerWade: Visserligen kan du ha rätt i dina tankegångar men... Hade det inte gått att låta en tråd som legat nere över ett halvår låta ligga? Och Sue lär inte komma tillbaka hit vad du än skriver här tyvärr... :cry:
Du kanske inte visste det, men läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/vie ... php?t=4462 för vidare information...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Jag tycker det är Helt Okej att lyfta trådar som är gammla.. Gammla trådar är väll lika mycket värda som nya. Och BikerWade kanske inte visste om det som hänt Sneaky..
Men nu glömmer vi det där om spillolja o rostskydd tycker jag.
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Nej, jag visste inget. på gott och ont. Hemskt. En god vän till mig hängde sig i sommras här, min klasskompis mor gasade ihjäl sig när vi gick i mellanstadiet... min egen morfar sköt sig i huvudet.. lika jävla overkligt varje gång.

Visste inte att trådar hede bäst-före datum, eller K-märkning.. *ler*
-ett halvår är dessutom purfärskt i mina ögon, men så är jag ju inte tonåring längre heller...

Rostskydd ska man inte glömma, viktiga saker det där! :wink:
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

En liten tävling för alla forumsanvändare.
Var hittar man följande
Hittar du en gammal tråd med samma ämne kan du posta frågan direkt i den tråden.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Allmänna tips:

• Använd sökfunktionen innan du postar en ny fråga. \"Hittar du en gammal tråd med samma ämne kan du posta frågan direkt i den tråden.\"

I Forumets Regler.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

Lars Bd wrote:En liten tävling för alla forumsanvändare.
Var hittar man följande
Hittar du en gammal tråd med samma ämne kan du posta frågan direkt i den tråden.
Förvisso, var väl inte så jag tänkte heller, kändes bara smått onödigt att dra upp tråden igen för att liksom visa sitt missnöje, men jag kan förstå hur han tänkte, var väl mer rent personliga skäl som fick mig att tända till lite, som man kanske inte ska dra upp här... :cry: Äh, skit samma...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Post Reply