Bromtrycket bara ökar

Moderatorer
Post Reply
peter
Posts: 12
Joined: Wed Aug 11, 2004 7:36 pm

Bromtrycket bara ökar

Post by peter »

Har en 68:a där bromstrycket bara ökar hela tiden. Tog bort servon och det fortsatte, renoverade huvudcylindern och det fortsatte igen. Alla hjulen ligger på och jag tar mig inte en meter längre. Pedalen står i högsta läge och det känns verkligen att det är högt tryck i systemet.
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Det verkar isåfall vara reduceringsventilen till bakbromsarna som hängt sej på nåt sätt,och inte släpper bromstrycket efter bromsning,det är bara den kvar som kan spöka på det viset,allt annat har du ju redan testat.
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Post by storbäcken »

Har du kollat så det finns ett spel på pedalen när du släppt upp den helt?? Om de ligger på minsta lilla på bromscylindern så kan den täppa för evakueringen.
Har varit med om det en gång men inte på en amazon.
Dessutom har jag en gång vid renovering råkat sätta en bricka mellan kolven å låsringen längst bak (fast brickan skulle inte va där) å då uppstod samma problem..

eller de kanske är att evakueringen är tät..
Jan T
Posts: 56
Joined: Mon Mar 20, 2006 12:02 am
Location: Sundsvall

Post by Jan T »

Det är också viktigt att se till att det lilla ventilationshålet i påfyllningslocket är öppen,detsamma gäller också locket till kopplingen.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

I bromsslangar kan det bli en \"bakventil\" när de är gamla och slitna så trycket stannar kvar och bromsen ligger då på.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Re:

Post by storbäcken »

Hasse63 wrote:I bromsslangar kan det bli en "bakventil" när de är gamla och slitna så trycket stannar kvar och bromsen ligger då på.
Jo de ha hänt mej på ett par bilar men då brukar de va bara ett hjul.. I de här fallet verkar de va alla hjul, å då känns de väl lite som huvudbromscylinder problem... eller????
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Huvudcylindern borde det vara, lossa bromsröret på huvudcylindern och kolla om bromsarna släpper taget så kan du utesluta eller veta att det är huvudcylindern.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

..

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:40 pm, edited 1 time in total.
peter
Posts: 12
Joined: Wed Aug 11, 2004 7:36 pm

testat igen

Post by peter »

Har nu pallat upp bilen, broms-servon ligger forfarande på hyllan, tagit bort locket på huvudcylindern samt lossat på pedalen. Bromsade ett par gånger och nu ligger framhjulen på bra, bakhjulen ganska lite. Har läst alla råd och ska nu koppla bort röret till huvudbromscylindern för att se om trycket släpper. Det är väl det sista jag kan göra eller? Funderar på att byta huvudcylinder, igen. Tack för alla snabba var.
peter
Posts: 12
Joined: Wed Aug 11, 2004 7:36 pm

Lars hade rätt

Post by peter »

Tack, ditt tips var det sista jag testade. Bytte huvudbromscylindern och stoppade dit en från ett vrak. Har nu åkt runt och bromsat och mått bra. Åter igen, Tack för alla svar.
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Det är ALLTID det sista man kollar som är problemet... :lol: precis som att sista skruven alltid är den som ska jävlas.... :evil:
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Micke_932 wrote:Det är ALLTID det sista man kollar som är problemet... :lol: precis som att sista skruven alltid är den som ska jävlas.... :evil:
Det är ju klart att det är det sista... för sen är man ju färdig!

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

:D börja med det sista först :lol: :lol: :lol: :lol: 8)
Post Reply