1.Hur ställer man en Strombergförgasare till B20?
Jag misstänker att den är för snålt ställd. Hur kontrollerar man inställningen?
2. Kan en sliten spjällaxel vara orsaken ryckig gång vid låg belastning 50-70km/h eller kan det vara nåt annat.
Förgasarinställning
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
*
Glapp i spjällaxeln kan vara felet. Kanske kan du prova med att duscha lite med startgas runt förgasaren på tomgång. Då märker du om den drar lite tjuvluft.
-anglofil-
Re: Förgasarinställning
Om nålen är sliten och co-halten inte är hög då blir blandningen för mager på allt annat än tomgång.Jonas P wrote:Jag misstänker att den är för snålt ställd.
Därför ska du byta nålen och helst munstycke innan du försöker ställa in någonting.
När spjällaxeln är sliten så att motorn tar tjuvluft och co-halten är rätt kommer blandningen att bli för fet.
Re: Förgasarinställning
Min var så när tändningen var dåligt ställd! Prova så tändningen ligger på nånstans typ 34-36 grader vid 3500-400varv, så du inte ställt tändningen "rätt" och så är fjädrarna till centrifugalvikterna dåliga så den redan hade justerat ut tändningen vid det varvtal boken förordar...Jonas P wrote: 2. Kan en sliten spjällaxel vara orsaken ryckig gång vid låg belastning 50-70km/h eller kan det vara nåt annat.
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
juster FLOTTØRNIVÅEN først den er garantert FEIL,les allt for høy....
setet ska være ca 2,5mm under kanten,det er presset i på noen modeller,men det finnes en modell som er justerbar unnen i fra.det kan gå å bruke nål fra 240,men den har en annen stigning.....ta i muttern til gassspjellet sån ca 10 åver 8....løft opp å ner lite,varierer tommgangen,er spjellaxeln/forgasserhus slitt.
setet ska være ca 2,5mm under kanten,det er presset i på noen modeller,men det finnes en modell som er justerbar unnen i fra.det kan gå å bruke nål fra 240,men den har en annen stigning.....ta i muttern til gassspjellet sån ca 10 åver 8....løft opp å ner lite,varierer tommgangen,er spjellaxeln/forgasserhus slitt.