Förgasarinställning

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Jonas P
Posts: 9
Joined: Thu Apr 22, 2004 10:13 pm

Förgasarinställning

Post by Jonas P »

1.Hur ställer man en Strombergförgasare till B20?
Jag misstänker att den är för snålt ställd. Hur kontrollerar man inställningen?
2. Kan en sliten spjällaxel vara orsaken ryckig gång vid låg belastning 50-70km/h eller kan det vara nåt annat.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Glapp i spjällaxeln kan vara felet. Kanske kan du prova med att duscha lite med startgas runt förgasaren på tomgång. Då märker du om den drar lite tjuvluft.
-anglofil-
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Förgasarinställning

Post by Lars Bd »

Jonas P wrote:Jag misstänker att den är för snålt ställd.
Om nålen är sliten och co-halten inte är hög då blir blandningen för mager på allt annat än tomgång.
Därför ska du byta nålen och helst munstycke innan du försöker ställa in någonting.
När spjällaxeln är sliten så att motorn tar tjuvluft och co-halten är rätt kommer blandningen att bli för fet.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ett sätt att undersöka blandningen är att först köra med ordentligt med bilen bilen och sedan stanna relativt kvickt (utan att tomgångssköra eller ligga och krypköra längre sträckor) och gänga tändstiften. Kika sedan på hur de ser ut vid elektroden och främre keramiska delen.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Re: Förgasarinställning

Post by JE Jr »

Jonas P wrote: 2. Kan en sliten spjällaxel vara orsaken ryckig gång vid låg belastning 50-70km/h eller kan det vara nåt annat.
Min var så när tändningen var dåligt ställd! Prova så tändningen ligger på nånstans typ 34-36 grader vid 3500-400varv, så du inte ställt tändningen "rätt" och så är fjädrarna till centrifugalvikterna dåliga så den redan hade justerat ut tändningen vid det varvtal boken förordar...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Jonas P
Posts: 9
Joined: Thu Apr 22, 2004 10:13 pm

Post by Jonas P »

Nålen är ny och tändningen är ställd med stroboskop.
Vilken CO-halt ska det vara?
Hur ställer man in förgasaren?
Munstycket ser ut att vara pressat på plats, hur byter man det?
En idé förresten, kan man byta till 240 stromberg-lock där nålen är justerbar? passar den nålen jag har?
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

juster FLOTTØRNIVÅEN først :!: den er garantert FEIL,les allt for høy....
setet ska være ca 2,5mm under kanten,det er presset i på noen modeller,men det finnes en modell som er justerbar unnen i fra.det kan gå å bruke nål fra 240,men den har en annen stigning.....ta i muttern til gassspjellet sån ca 10 åver 8....løft opp å ner lite,varierer tommgangen,er spjellaxeln/forgasserhus slitt. :evil:
Post Reply