Amazon -66 [Ny bild 2/8 -07]

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

idag så har elen i kupen blivit klar, o allt funkar, nästan, men det mesta gör det iaf.. till och med inner belysningen. det enda som inte funkar är tutan, men jag vet inte hur jag ska koppla in den i orginalratten.. jaja det löser sig nog..

fixade laddningen oxå så nu laddar den batteriet :D

håller i skrivandets stund med att svetsa lite på det satans hålet som jag fortf inte gjort klart. ska svetsa klart, grunda o hänga på skärmen o dörren, sden är det dags att börja i bakänden med att svetsa lite där oxå, o så..

bilder kommer nog senare tror jag. om jag inte får nått bättre för mej
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

har du fått dit någon m46 låda då :?:
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

hehe, nä, den sparar jag nog till 142an, men den ligger i delar i garaget :roll:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

har du tillverkat adapderplattan och koplingskåpan . min m46 :a i amazonen funkar bra har kört med den i snart 2 år hade lite problem med att få kardan i balans men efter några vändor i svarven så blev det bra 8)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

nä har inte mer än plockat ner lådan o beställt synkringar (som jag inte hämtata ut) på volvo..

kul! hur mycket sänker du varvet med överväxeln? den har väl typ 0,79:1 eller nått sånt i utv?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

när jag kör 90 så ligger varven på 2600 vid 110 ungeför 3200 det är ju en kombi så den har väl lägre utväxling i bakaxeln än sedanen. :idea: tror jag :oops:
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok, jo det är det nog.. då kanske man skulle sparat bakaxeln från kombin :?
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

nä varför då du får ju ändå lägre varv =bättre
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ja, men med en axel från kombi så hade jag ju fått lägre varv, nu sitter det orginal axel på (så länge den håller)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

jag tror att det blir tvärtom 8)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

men vänta nu, med en utväxling som är lägre (högre?) dvs ger mer fart, så minskar ju varvet i lägre hastigheter. o med överväxel på det minskar ju varvet ännu mer. men jag ska inte ha över växel på denna, inte planerat iaf..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Thord har rätt. Oavsett vad man kallar utväxlingen så blir det högre motorvarv vid t ex 100 km/h med en kombi än med en sedan. Kombin förväntas lastas tyngre och måste därför vara starkare från start.
Detta behöver inte innebära en försämrad toppfart, men det garanterar ett bättre ax, även om man måste växla upp något tidigare. Däremot blir det ju mer surrigt.
123GTn har väl lägre utväxling i någon årsmodell och detta för att göra den mer ax-snabb?
-anglofil-
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

aha. då fick jag för mej tvärtom. dvs att kombin varvade mindre..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

Premiärturen avklarad! :D :D

eller ja, nått sånt, den har iaf gått 300m idag, det gock långsamt o slirade en del på kopplingen men det är bortjusterat nu. sen så håller jag på o justerar tändning o förgasare nu, (eller ja, smälter maten nu men..)

hade igång den inne i garaget innan jag körde ut, o justerade förgasaren o lite så, o efter lite torrvarvningar så glödde pipan till 2an & 3an på byxröret :twisted: ballt! kanske inte bra men vad gör det?

har svetsat klart vid förarplatsen idag o grundat. ska dra på ett lager till sen o underredsmassa med..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

när bilen inte ville gå som den skulle igår (va orkeslös) så tänkte jag kolla tändningen ordentligt. o lossade alla stift, o skulle leta upp TDC. o såg då på ettans stift att det inte va riktigt samma, det var ett NGK B6HS, de andra var BP6HS mao den gick inget vidare på ettans cylinder.

men tändningen blev grundinställd. o jag har fått ordning på soppan oxå. så nu går den inte lika fett.

sen har jag tillverkat en liten \"gummibussning\" till stödlagret det var en som var kass, så jag tog en slang som jag snittade så jag fick rätt innerdiameter. o sen lindade jag med eltejp o bankade den på plats o nu sitter den där :D

men kopplingen är lite skum, den funkade skitbra, ett tag, sen så kunde man inte få i växlarna när man hade kopplat ur, så jag justerade o den funkade bra sen, o nu är det likadant igen.. justera mer, o lufta lite mer tror jag, även om det är tryck hela tiden :? skumt är det..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply