Demontering av hjulupphängning fram?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Demontering av hjulupphängning fram?

Post by amazon64 »

Hur man ska demontera hjulupphängningen fram när man ska ta bort fjädrarna på en AZ -64?? Något speciellt sätt?? Jag tänkte sänka den bilen 1 dm eller nåt.. alltså 2-3 varv..
Blå_Faran
Posts: 37
Joined: Sat Apr 10, 2004 9:39 am
Location: Österbotten i Finland

Framvagn

Post by Blå_Faran »

Häj!!

Akta när du kapar fjädrarna, dom blir hastigt kortare än du tror, jag kapade 2.5 varv och bilen blev minst 15 cm lägre!!

Börja med att lossa nedre kulled, den kan sitta ganska bra men ta ett järnspett och kläm in mellan nedre bärarm och framvagnsbalken, tryck ner bärarmen samtidigt som du slår med en lagom stor hammare på kulleden, demontera krängningshämmaren förrän du börjar slå lös kulleden!!
Skruva sedan lös åtminstone nedre delen av stötdämparen, en stor tång är till bra hjälp att hålla fast stötdämparen när du skruvar lös muttrarna(stötdämparen tycker om att snurra)!! När du sedan vill ha ihop allt igen,ta en domkraft, lyfta under bärarmen så får du fastskruvat stötdämparen ock kulleden igen!!

Så här har jag gjort i allafall!!

MVH: Daniel Finland
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Post by CCB »

Annars så kan man ta en gassvets och värma fjädrarna så att bilen blir lägre, men då brukar iofs. spänsten i fjädrarna bli sämre. Om man nu ändå tänker sänka bilen på detta vis så kan det vara fördelaktigt att ha en tumstock till hands så man ser hur mycket man sänker bilen.
amazon64
Posts: 88
Joined: Wed Feb 11, 2004 5:33 pm
Location: Nyköping
Contact:

Post by amazon64 »

Tack för tipsen.. då har jag lite att göra på fredag då för jag vill få den sänkt tills på lördag då det är cruising ocg streetrace =)
Post Reply