Hur göra för att få 240:s bultmönster på en amazon?

Modifierad fram och bakvagn samt icke original hjul. Moderatorer
Post Reply
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Hur göra för att få 240:s bultmönster på en amazon?

Post by Josefine »

Hur gör man för att få 140,240, 740:s bultmönster, dvs 5x108 på en amazon? Spacer är ju ett sätt men med fel offset på mina fälgar så breddar det för mycket utåt så att däcken tar i skärmkanterna. Alltså, jag kan inte använda spacer och jag vill ha just dessa fälgar. Finns det någon lösning? Är det genomförbart att plocka delar från tex volvo 140 så att man får 5x108 bultmönster istället? Tänkte att man kanske kunde plocka trummorna ifrån en 140 t.ex. eller om de inte passar kanske man kan ta spindlar från 140n. Någon som kan hjälpa mig med detta? :D
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

140 har skivor runt om och amazon har trummor bak därför är det inte det lättaste att plocka delar från 140 till amazon bak.
Fram ska det visst gå att modifiera lagerläget i navet så att det passar .
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Post by storbäcken »

De går men det är inte lätt..

Alternativ 1
Plocka lös nav med skiva å allt fram, plocka lös trummorna bak.
åk med detta till en mekanisk verkstad, helst med lite modernare maskiner och dom kan borra om bultmönstret åt dej. Sen pressar du in nya bultar eller bara gängar hålen å kör med hjulbultar som på nyare bilar.

Alternativ 2
Prata med en mekanisk verkstad om dom kan göra en platta med en hålbild 5/114.3 och på samma platta en hålbild 5/108 och sen ska den härdas (behövs kanske inte om du bara ska använda den på en bil).
När du har en sån så plockar du på samma sätt lös nav + trummor. Lägger på plattan du har och bultar fast i originalbultarna. Sätter upp i pelarborrmaskin och borrar, brotchar alla nya hål (hålen i plattan blir styrning). Sen pressar du in nya hjulbultar i dom nya hålen och pressar ut dom gamla hjulbultarna.


MVH Johan
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Alternativ 3:

Ta delar från en senare P1800 de nytte till 5/108 1970 om jag minns rätt. Det skall visst passa rakt på, på köpet kan du få skivbromsar på bakaxeln också!

Kanske svårt att hitta dessa delar dock, fölr det vimlar ju inte av P1800 som skrotas...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply