Statiska bälten till amazon - 67

Moderatorer
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Post by Josefine »

Även de gamla fasta bältena är ju av trepunktstyp o den fjärde fästpunkten vid en \"amatörrullbältsmontering\" av \"brickaunderhatthyllan blir nog bra\" tillför nog inte speciellt mycket ur säkerhetssynpunkt. Visst det blir bekvämare med rullbälten men jag är helt övertygad om att det är fler än en som har gjort en \"brickaunderhatthyllanmontering\" i tron att det är seriöst gjort fast det i vissa fall är rena vanvinnesmonteringar ur säkerhetssynpunkt. Vad jag menar är att jag inte anser mig kunna avgöra själv om en rullbältesmontering är bra o säkerhetsmässigt korrekt. Därför vill jag nog ha fasta bälten så jag slipper tvivla på min eller andra hobbymekares omdömen o monteringar utan i stället tryggt kan förlita mej på volvos professionella säkerhetstänkande om än ett 40-årigt sådant.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Det är väl bara bra att du eftersträvar originalskick samtidigt som du är mån om säkerheten. Dock är rullbälten säkrare än statiska bälten och många väljer att sätta in sådana fram såväl som bak då de ju tveklöst är lite mer anpassade efter dagens förhållanden (och helt i linje med den anda i vilken Volvo bygger sina bilar). Vad gäller det amatörmässiga så är \"bricka under hatthyllan\" ingenting som går igenom besiktningen (det krävs att man svetsar en förstärkande plåt under hyllan för att bilen ska gå genom besiktningen), varför de flesta rullbältesinsättningar i baksätet på en Amazon i slutändan ändå blir \"professionella\" (=så professionella att de går igenom besiktningen). Det går även att sätta rullen i hjulhuset. Se här hur jag gjorde:

http://hem.bredband.net/b215872/amazon/ ... Amazon.pdf

Håller helt och hållet med tidigare skribent om att aldrig sätta in begagnade bälten - vet du inte säkert att de aldrig är krockade kan du heller inte lita på dem.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Josefine
Posts: 20
Joined: Sun Apr 23, 2006 12:18 pm
Location: Östersund

Tack för alla svar..

Post by Josefine »

Jag har fått på statiska bälten men tyvärr inga bultar, brickor, muttrar osv.. Så jag tänkte höra om någon kan hjälpa mej med vad det ska vara för bultar, brickor, muttrar osv?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Hej Josefine!
Jag har själv sökt detta svar tidigare utan succe'. Amazonen består tyvärr av en massa olika skruvstandarder. Det som däremot stämmer säkert är att det är samma gänga till bältesinfästningen som till krombultarna till dina stötfångare (ganska långsökt men sant). Efter detta konstaterande tog jag en krombult och gav mig iväg till järnhandeln och provade mig fram och köpte NYA skruvar. Tyvärr kollade jag inte vad dessa heter men det är väl en tumgänga av något slag?

Ganska kul att följa vissa inlägg efter mitt eget inlägg om att \"ta rullbälten från vilken skrot som helst\". Ni åker alla runt med bilar som är en sisådär 40 år (det kallar jag begagnat det) som, i de flestas fall under årens lopp, skruvats i av mer eller mindre skickliga hemmapulare. Det är det ingen som tycker känns osäkert i jämförelse med säkerhetsbälten tagna från en betydligt nyare bil?? Bara en liten reflektion :wink:
Amazon 1957
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re:

Post by Fredrik Lofter »

Uffe wrote:Ni åker alla runt med bilar som är en sisådär 40 år (det kallar jag begagnat det) som, i de flestas fall under årens lopp, skruvats i av mer eller mindre skickliga hemmapulare. Det är det ingen som tycker känns osäkert i jämförelse med säkerhetsbälten tagna från en betydligt nyare bil?? Bara en liten reflektion :wink:
Ja, eller så åker man runt i en 40 år gammal bil i oskruvat originalskick... ...dvs tills dess det sattes dit rullbälten. Själva poängen med att inte ta bälten från en skrotbil - nyare årsmodell eller inte spelar ingen roll - är fortfarande att du inte vet om bältena har varit med om en krock. Sådana bälten är uttjänta och ska inte användas av säkerhetsskäl.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Post by Amazon_falkenberg »

det är inga problem att montera Rullen vid golvet i gammla fästet, barar att sätta (sett inifrån) bricka-statisk del-bricka-dispacer-rulle.

uffe: Där du hängt upp dian bälten är inte orginal,, orginal (iaf i min 70:a) sitter det en krok/fäste nellan bakruta ch bakre sidoruta, din ser ut att vara monterad direkt på bakre sidorutan...
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Hej Amazon-Falkenberg!
Har du möjligtvis någon bild på hur detta ser ut original? Jag hängde upp den där, men kan tänka mig att det ser ut på annat sett original. Det vore kul att få se hur det skall se ut. Jag har kännt ytterligare ett fäste med fingrarna genom innertaket, ungefär där du säger att din krok sitter.

Hej X55858!
Det är klart att du har helt rätt i att mekanismen och annat i ett rullbälte kan ta stryk vid en krock och det absolut bästa är att skaffa nya prylar. Är det så att, vid en krock, byts alla bälten ut automatiskt i en bil? Precis som att en motorcykelhjälm skall skrotas efter en smäll. Det vore kul att veta.

//Uffe
Amazon 1957
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Post by Amazon_falkenberg »

japp, kan visa vart fästet är har inga krokar där just nu, de har försvunnit i renoveringen så det blir nya ifrån VP senare, tar bilder imorgon!
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Post by Amazon_falkenberg »

så nu har min digikamera arbetat med mig, fick en bild på ser du det lilla hålet i innertaket där sakll fästet sitta =)

http://i103.photobucket.com/albums/m158 ... _balte.jpg
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

här sitter hålen på min 63-a

[img]http://www.malartorp.com/amazon/kaross/ ... er_bak.jpg[/img]

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply