Handbromsens hävarm lossnar

Moderatorer
Post Reply
mickeb
Posts: 11
Joined: Fri Oct 07, 2005 12:28 pm

Handbromsens hävarm lossnar

Post by mickeb »

Hej, tack för all hjälp så långt!

Nu är mitt problem att hävarmen för handbromsen hakar ur bromsbacken när jag drar åt handbromsen.

Det ska bara vara pinne-i-hål där, ingen ytterligare fästning?
\"Länken\", den platta biten som håller isär backarna, är det den som ska låsa hävarmen?
Är det då fjäderklämman som blivit för vek under 40 år?

Eller är det bara att jag justerar handbromsen för hårt? (problemet har också varit att den tagit dåligt)

Nu när jag sitter här börjar jag funder på om någon före mig vänt länken ut och in, verkstadshäftena är ju inte så detaljerade, går det göra fel? Någon som kan beskriva hur den *ska* sitta så jag kan kolla det?

tack på förhand /M
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Handbromsens hävarm lossnar

Post by Lars Bd »

Länken är osymetrisk och ska som du trodde låsa hävarmen
Om jag minns rätt ser länken ut så här mot bromsback+hävarm med trappstegsformad ände
_____________
_____________l
den här delen kan vara lite längre
___l bromsbacken
l hävarmen____
_____________l


Fjäderklämmans uppgift är att hålla länken stilla så att inget oljud uppkommer (har vid ett flertal tillfällen glömt att sätta dit den utan att bromsen har fungerat sämre).

Handbromsvajrarna ska vara helt opåverkade när fotbromsen justeras, ta gärna löst dom vid spaken.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Handbromsens hävarm lossnar

Post by QV »

mickeb wrote: Det ska bara vara pinne-i-hål där, ingen ytterligare fästning?
Det skall vara en "låsbricka" som fäster i spåret på pinnen.

den ser ut som ett C clips med en "arm" som går över toppen på pinnen och håller fast sig på andra sidan.

hur vart den där förklaringen?

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Låsbrickan finns enligt reservdelskatalogen upp till p130 chnr 84899 dvs några 100 bilar in på 65 års modell.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
joakim
Posts: 13
Joined: Sun Jul 30, 2006 9:51 am
Location: Karlstad

hävarm/dämpfjäder

Post by joakim »

hej
håller på att montera ihop bromsarna på min combi-68 och stötte på motsvarande problem. Tappen på hävarmen var borta så jag tog en kort genomgående bult med brickor och låsmutter. Borde funka bra, hoppas jag. Ngn som har ide om var man kan få tag på dämpfjädrar?
Post Reply