Miniprojekt - flytta tanklocket

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Miniprojekt - flytta tanklocket

Post by Hillman »

Tänkte fixa lite smågrejor på bilen till powermeet, bland annat laga sprickorna till bakre kofångaren, men när jag ändå höll på tyckte jag det var lika bra att flytta tanklocket eftersom det inte gick att använda som det satt nu.
Jag började mecka efter lunch på måndagen och hade som mål att vara klar till lunch på fredagen. Det här var vad jag fick gjort.

Måndag
Image
Så såg bilen ut innan jag började arbeta.

Image
Tanklocket bortkapat.

Image
Hålet igenlagt med en bockad plåt. Det var allt jag hann med på måndagen.

Tisdag
Image
Jag började dagen med att slipa ned svetsen jag lagt på måndagen.

Image
Lade på ett lager grundfärg sen var det en del slipande och spacklande på det.

Image
Mellan spackling och slipning satte jag igång med den nya anslutningen till tanklocket. Hittade ett rör som passade rätt bra. Fick dock skära en skåra så det skulle bli perfekt.

Image
Den gamla anslutningen rensad från onödig plåt.

Image
Nånting såhär ska det bli.

Image
Hittade en 140mm hålborr som passade perfekt som rigg till grejorna, bara att spänna fast med en slangklämma och svetsa.

Image
Färdigsvetsat.

Image
Tanklocket passar perfekt.

Onsdag
Image
Tanklocket måste ju sitta nånstans så jag tog upp ett hål.

Image
Fick göra om anslutningen lite så man kommer åt den bättre.

Image
Anslutningen punktad i karossen. Därefter kapade jag bort det som stack upp ovanför karossen.

Image
Anslutningen helsvetsad.

Image
Svetsen nerslipad. Mer hanns inte med den här dagen.

Torsdag
Image
Det ligger ett par lager färg på bilen och framförallt den rollade mattsvarta är riktigt tjock så det gick åt att spackla en del för att få det bra.

Image
under tiden jag arbetat med tanklocket hade jag spacklat klart vid kofångaren. Tyvärr hade jag inget finspackel hemma så finishen blev inte den bästa varken här eller vid tanklocket, men finishen är väl inte den bästa på resten av bilen heller så det får duga för tillfället. Dessutom var det lite ont om tid.

Image
Grundat.

Image
Tanklocket provmonteras. Den nya mattsvarta matchar inte riktigt den gamla men det blev lite bättre efter att jag hade torkat bort lite damm.

Fredag
Image
Kofångaren lackad. Med tanke på hur lite tid jag hade att lägga på det här är jag ändå förhållandevis nöjd med resultatet.

Image
Färdig! Klockan 13 på fredagen var jag äntligen klar och kunde åka till powermeet.

Jag kom dock inte så långt, 1 mil hemifrån pajade den elektriska bränslepumpen så jag fick ringa servicebilen (farsan) som kom med en annan pump. Desvärre kom det ändå ingen soppa och det visade sig att bräsnlefiltret var igensatt också. Bytte det och sen gick det bättre och vi kom till västerås.
Dessvärre var det inte slut på krånglet där utan när man skulle ut och cruisa på kvällen dog bilen efter ett par hundra meter i kön. Av nån anledning fick jag inte fram tillräckligt med soppa när jag körde sakta och motorn blev lite varm. Fick suga fram soppa till pumpen och testade sen att köra en längre sträcka på öppen väg och det gick klockrent men tillbaks i kön var det samma problem igen så jag gav upp för dagen.

Hittade en trasig diod i den gamla pumpen och ska se om det räcker med att byta den.

Så vad säger ni, bra eller anus? Bättre före eller efter?
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

jag är imponerad! blev hur bra som helst, det gjorde du bra :wink: Blev självsugen på att ta bort tanklocket och göra samma sak när jag ser detta. Hur ser det ut inne i bagaget nu då?
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Post by Hugger69 »

Definitivt inte anus!! :lol: Imponerande arbete!

Lite personilga åsikter:
...jag skulle även ha flyttat ner nummerplåten när jag lix var igång...blir så rena linjer på bakluckan då!
...kanske jag skulle ha haft baby moon kapslar och röda, eller oranga, breddade fälgar av gamla sortens originalfälgar.

...annars ser bilen störtskön ut! Grattis! :lol:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Re:

Post by Raggarn »

Hugger69 wrote:...jag skulle även ha flyttat ner nummerplåten när jag lix var igång...blir så rena linjer på bakluckan då!
:
håller med, nr-skylten... :P
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Post by black_widow »

schyst gjort! :D
såg din bil i söndags när jag var och tatuerade mig i v-ås. bilen stod parkerad utanför bluebird-tattoo :)
storbäcken
Posts: 154
Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
Location: Robertsfors

Post by storbäcken »

Jag har ett tips angående soppa problemen. Eftersom problemen dessutom kom direkt efter ombyggnaden av tanklocket så tror jag de beror på att du inte har avluftning på tanken. Dom där gamla locken har avluftning i locket men de nya du har monterat är nog alldeles tätt..

För övrigt så tycker ja de blev jättebra.. den blir verkligen clean bak utan tanklocket.. men håller med föregående talare att du borde göra om luckan åxå..
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Kul at ni gillar det. Har inte direkt funderat på att flytta nummerlåten tidigare men många verkar tycka att det ser snyggare ut så jag får väl tänka över det.
black_widow wrote:såg din bil i söndags när jag var och tatuerade mig i v-ås. bilen stod parkerad utanför bluebird-tattoo
Jag bor en bit längre ner på gatan, var därför bilen stod där.
storbäcken wrote:Jag har ett tips angående soppa problemen. Eftersom problemen dessutom kom direkt efter ombyggnaden av tanklocket så tror jag de beror på att du inte har avluftning på tanken. Dom där gamla locken har avluftning i locket men de nya du har monterat är nog alldeles tätt..
Det är inte det som är problemet, tyvärr. Tiden räckte inte för att ansluta tanklocket med tanken så jag körde som det ser ut på bilderna över helgen. Jag hade ingen slang hemma mellan lock och tank och så borde nog anslutningen i tanken flyttas först.
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

mycket bättre blev det! tycker bagageluckan förstör hela bilen..
orginal skulle se bättre ut eller att göra luckan helt slät och montera regplåten på \"stötfångaren\" men det är ju bara vad jag tycker.. =D annars är bilen hur brutal som helst!

edit: såg inte att folk redan påpekat regplåten men..
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Post Reply