kontrollfråga ang kil

Moderatorer
Post Reply
joakim
Posts: 13
Joined: Sun Jul 30, 2006 9:51 am
Location: Karlstad

kontrollfråga ang kil

Post by joakim »

höjden av osäkerhet efter flera års frånvaro och nu renovering av bromsar, kommer inte ihåg hur kilen som håller bromstrumman skall vara vänd. Skall fasningen vara på ovansidan och inåt mot bromsskölden?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det är bra om man kan sätta i kilen efter det att trumman har satts dit på rätt plats (eller kontrollera kilens läge) före åtdragning av muttern jag har sett ett flertal trummor där kilen följt med trumman in för långt och kilen \"klipper\" då upp trumman i den inre delen av trummnavet.
Konan ska inte smörjas med kopparpasta eller liknande, endast en tunn dålig smörjolja får användas.
Trumman ska sitta med den friktion som blir mellan nav och axel, smörjer man med fel medel (för bra) minskar den friktionen och kilen med kilspår får ta mer belastning än avsett och kilspåret i både axel och trumma kan bli förstört.
Mutter och bricka får/bör smörjas med ett bra smörjmedel.

Hur kilen ska vändas är jag inte säker på men har för mig att det är som du tror.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

..

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:36 pm, edited 1 time in total.
joakim
Posts: 13
Joined: Sun Jul 30, 2006 9:51 am
Location: Karlstad

Post by joakim »

tack för svaret, skickar en bild här på hur jag sätter dit den. hoppas det är rätt.http://www.sommarstaden.com/pub/spix/kil.gif
Pelle
Posts: 82
Joined: Sun Mar 26, 2006 1:19 am
Location: Stockholm

..

Post by Pelle »

..
Last edited by Pelle on Mon Jan 11, 2010 7:36 pm, edited 1 time in total.
joakim
Posts: 13
Joined: Sun Jul 30, 2006 9:51 am
Location: Karlstad

Post by joakim »

Lars Bd:s tips hade varit bra att veta om innan jag drog fast dem (att dra dit kilen efteråt). Plockade av trummorna igen och exakt det han beskrev hade hänt
kilen \"klipper\" då upp trumman i den inre delen av trummnavet
får se om det har betydelse på längre sikt, men synd på nya bromsskivor.
\"Man lär så länge man lever\"
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Angående konan så ska man ALDRIG smörja nåt där, rengör hellre med rödsprit el liknande så det är väldigt rent och bra.

Kilens funktiopn är egentligen bara för att styra rätt, så om man har nån olja (även om den är dålig) på konan så finns alltid risk att det blir kilen som håller fast istället för konan.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

En "tunn dålig smörjolja" kommer att underlätta monteringen och sedan krypa ut från konan, friktioner i krympförbandet kommer att bli mycket nära det helt torra monteringssättet.
Angående oljan så gjorde jag liknelsen vid montering av rullager där lagertillverkarna rekomenderar en tunn monteringsolja som underlättar montering men som sedan kryper ut.
Amarace wrote:Kilens funktiopn är egentligen bara för att styra rätt
Trumman behöver inte styras rätt på konan utan kilen är "plan b" om inte konan klarar av att överföra drivkraften.
Ett annat ej provat sätt att montera trumman är att värma den till 300°C och bestämt montera den med handkraft på axeln samt dra emot muttern så att trumman inte kan röra sig axiellt under tiden den svalnar.
Men då ska delarna vara fettfria och tvättade med sprit som Amarace beskrev.
Kontrolldra muttern när det har kallnat.
joakim wrote:hoppas det är rätt
Sätt hellre kilen så att den börjar på halva gängen och tryck in den sista biten med muttern.
Då vet man att kilen inte har hamnat för långt in.
joakim wrote:betydelse på längre sikt
Även filttätningen blir förstörd när trumman har en "klippskada".
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Pelle wrote:fasningen mot axeln
Det är nog det rimligaste då axelns kilspår har ett grundare avslut.
Jag kunde inte se någon bild i reservdelskatalogen där fasen på kilen kunde ses, på vilken sida såg du det?
Sätt hellre kilen så att den börjar på halva gängen
Så här.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply