Problem med 36/36 weber

Moderatorer
Post Reply
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Problem med 36/36 weber

Post by Lången »

Satt på en weber 36/36 i dag på min B18. Den har K-kam och planad topp. Bilen vart mkt piggare och svara bra på gas pådrag. Men jag får inte ner tomgången...den ligger konstant på 1800varv :( Vrider jag på luftskruven så ökar den lite i varv men går inte att få under 1800. Skruvar man ut luftskruven helt så dör den. Skruven som man ställer tomgången med är helt utskruvad och ligger inte an spjället på något sätt. Vad kan det vara...den är bestyckad efter kg:s rekomendationer. Vilket munstycke ska man prova byta?
Motorer utan turbo suger
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

drar den tjuvluft nånstans då? mellan förgasare och insugningsrör
Bygger amazon-66 med B20E motor
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Det sitter ny apackningar överallt så det vore konstigt om den gjorde det...men sa ta och spaya med lite start gas i morgon så får man väll se vad det ger.
Motorer utan turbo suger
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Kan vara klantigt ihopskruvad så att spjället inte kan stängas riktigt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Nja...det har jag kollat....har haft i sär förgasaren 2 ggr och kollat igenom allt. Jag satt och läste på Misab hemsidan nu, där stog det att man skulle ta bort stålringarna i insugen som sitter i toppen för att få det tätt mot insuget....dom lät jag sitta kvar...tyckete det gick lite trögt att få dit insuget...kan det vara det som är orsaken tro?
Motorer utan turbo suger
EbbeW
Posts: 58
Joined: Mon Jan 30, 2006 12:08 pm
Location: Norrköping

Post by EbbeW »

Hur ser skruvänden ut på tomgångsblandningsskruven (luftskruven)? Är den spetsig o rak? Inte ovanligt att den är förstörd.
Stålringarna i toppen ska inte behöva demonteras såvida du inte fräser upp kanalerna.
Ebbe
Lär av andras fel. Man lever inte tillräckligt länge för att göra alla själv...
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Luftskruven är spetsig och rak..iaf vad jag kan se. Sa pröva att att ta bort stålringarna iaf...för jag tyckte insuget gick väldigt trögt på över dom...kan vara nått som inte blev riktigt bra där.
Motorer utan turbo suger
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Nu har jag lokaliserat felet....d fattas en bricka ispjäll axeln på första porten, så den hoppar ur och blir helt felkuggad när man gasar ett par gånger. Och den har inte kunnat gå tillbaka helt heller...därav den höga tomgången :wink: men den går bra för att knappt har öppnat andra porten på förgasaren :D Ska fixa en bricka i morgon och hoppas att allt fixar sig.
Motorer utan turbo suger
b20morr
Posts: 12
Joined: Thu Jul 13, 2006 6:16 pm

Post by b20morr »

har du en returfjäder ? annars kan det va bra o ha
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Post by Lången »

Nu är en bricka fixad...så nu funkar det klockrent...den går lite för fett nu så jag ska ta och bestycka ner den något...sen så. Japp kör med retur fjäder.
Motorer utan turbo suger
Post Reply