Luft i bromssystemet eller något trasigt?

Moderatorer
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Lufta i rätt ordning?

Post by robbanA »

Nu har jag återigen legat under bilen en hel lördag o svurit! Fan jag får ingen ordning på bromsarna! Nu har jag även pratat med en annan expert på Amazon, han talade om för mig att man ska lufta enligt följande schema... höger bak, vänster bak, höger fram vänster fram... Jag har en verkstadshandbok (som visserligen inte visar enkrets utan servo) och i den står det att man ska lufta enligt denna ordning, vä fram, hö fram, hö bak, vä bak... Har jag helt enkelt luftat i fel ordning hela tiden och det är därför jag inte får ordning på bromsarna?
Jag får fortfarande pumpa för att få pedalen att ta högt upp och få bra broms. Var ute o testade på grus, ställer jag mig på bromsen utan att pumpa så låser sig bakhjulen men inte framhjulen... På asfalt så låser sig inga hjul och jag får en lång bromssträcka. Är denna symptom typisk för luft någonstans i systemet?

He he man blir lite trött... Vilken jävla följetång dessa eländiga bromsar har blivit... Det är visserligen kul att meka med bilen men... Antar att alla andra här på forumet är lika trött som jag på dessa bromsar men kanske kan någon mer än jag blir hjälpt av denna tråd, kan ju finnas fler som får problem med bromsarna i framtiden och minns alla dessa inlägg?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hej !

Om pedalen tar högre upp när du pumpar på pedalen så har jag svårt att tänka mig att det kan vara något annat än luft...

om du har enkrets bromssystem så brukar man börja längst ifrån bromscyclindern och arbeta sig mot bromscylindern, om du har 2 kretsbromssystem så gör man samma sak fast en krets i taget, 2 krets på Amazon är väl diagonalt om jag inte minns fel (vänster fram och höger bak är en krets...)

Antar att du ser till så att det inte kommer in ny luft när du luftar, det är knöligt om man är själv, pedalen får aldrig släppas upp när någon av luftningsnipplarna är öppna då skiter det sig ordentligt).

Ibland lyckas man med följande:
Sätt fast pedalen med en träpinne eller något så att det är nedtryckt några centimeter, det räcker om den är nedtryckt bara precis så att det börjar ta emot lite.

Öppna sedan en nippel och låt den stå öppen tills det börjar komma olja ur den, stäng den då och gör samma sak på alla dom andra hjulen också, gör sedan samma sak en vända till och prova om det hjälper, det funkar förvånansvärt ofta faktiskt.

En fråga så här på slutet, kommer det någon luft när du luftar eller kommer det bara olja ?

Använder du en transparant slang och en glasburk med en skvätt bromsolja i så är det lätt att se, om det kommer luftbubblor i slangen eller bubblar i glasburken när du öppnar nippeln, i så fall kommer det luft, om du inte får ut någon luft så gör det ingen nytta.

Micke
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

På tal om

Post by CCB »

D59471 wrote:Skippa servot eller leta efter ett servo som är proffsrenoverat eller nytillverkat istället.
På tal om bromsservo, var kan man köpa en proffsrenoverad eller nytillverkad? Och i vilken prisklass ligger dessa?
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Om man är själv när man luftar bromsarna kan köpa en liten ventil/slang/locksats i tillbehörsbutikerna.
Man ansluter ventilen till ett däck med luft i, sedan ansluter man locket på huvudbromscylindern. Nu står bromscylindern under tryck och man kan gå runt och lufta alldeles ensam. Rätt smidigt faktiskt.

Skall man lufta mycket bör man se till att man kan fylla på däcket med luft någonstans och sedan får man inte glömma att skruva av ventilen från däcket och lossa på locket och fylla på med mer bromsvätska.

\"Gör det självarna\" kommer nu säkert att föreslå att man kan ta ett begagnat lock till bromscylindern och sätta en ventil i det locket och sedan ansluta tryckluft till det eller ansluta däcket dit. Och alla sätt är bra...utom dom dåliga.
Men för den som inte vill mecka för mycket med det sidan om utan vill ägna tiden som finns för meckning åt att lufta bromsarna så finns det alltså en färdig sats att köpa.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Bromsservo

Post by robbanA »

Såg i katalogen från KG trimning att de säljer nytillverkat för ca 2300 kr. Men det nytillverkade ser inte ut som mitt originalservo! Proffsrenoverat kanske går att köpa genom Amazonklubben?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Lufta i rätt ordning?

Post by Lars Bd »

robbanA wrote:Jag får fortfarande pumpa för att få pedalen att ta högt upp
Kontrollera att bakbromsarna är justerade.
Om de är dåligt justerade tar pedalen högre upp nästa tramp, ganska lika luft i systemet.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

CVI sålde både proffsrenoverade och nytillverkade servon förr. Jag har själv sett och fått dem demonstrerade på markander. Numera har de ju dock övergått till grossistverksamhet varvid du inte kan beställa direkt från dem. Men nytillverkade/ersättningsservon finns hos veteranprodukter och andra reservdelsfirmor.

Men i rent felsökningssyfte bör du ju dock koppla bort servot för att förvissa dig om att det inte läcker.

Och kontrollera självklart backarna bak. Om man är 2 personer eller har en tyst lokal att meka i kan man ju dock höra om det är luft eller om det är så att bromsbackarna ej är tillräckligt utjusterade. Det brukar uppkomma ett svagt gnissel/mekaniskt ljud när backarna rör sig bak (tips). Men ta av trummorna så ser du.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Dra åt handbromsen trampa på bromsen ett par gånger vänta 1-2 minuter och prova pedalen igen, tar pedalen högt upp då så är bakbromsen dåligt justerad.
Kontrollera först att handbromsen tar på båda hjulen.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Justering, servo mm.

Post by robbanA »

Jag har kopplat förbi mitt servo! Bromsarna bak har jag justerat enligt min verkstadshandbok. I min bok står att man ska skruva in justeringen tills att man knappt kan dra runt hjulen för hand och sedan lossa fyra \"hack\". Problemet är som sagt att pedalen tar väldigt långt ner första trampet (och bakhjulen låser sig på grus men inte framhjulen, på asfalt låser sig inga hjul). Pumpar jag pedalen ett par gånger får jag bra bromsverkan.
Är luftningsordningen korrekt enligt detta schema: Hö bak, Vä bak, Hö fram, Vä fram? I boka står det inte så men enl. \"min\" expert är detta det korrekta sättet, stämmer det?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det har egentligen mindre betydelse i vilken ordning du luftar. Det viktiga är att du kollar varje enskilt hjul riktigt noga i tur och ordning och gör detta fler gånger (varv runt bilen) tills det verkligen inte finns en gnutta luft kvar.

Justeringen av bakbromsarna låter ju vettig. Det kan ju dock vara lönt att plocka av trummorna för att se att allt är i sin ordning.
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

HURRA

Post by robbanA »

Klart!
Det var luft... Faen va svårt det va att få ut det...

Jag får passa på att Tacka alla som har haft ork att tipsa och läsa om mina problem med bromsarna! Nu ska jag bara ombesikta och hålla tummarna att bromarna tar något så när jämt...

Ha det bra i vårsolen!
Post Reply