bästa oljan

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, man hör ju mycket iofs. men jag tror nog att det kan ligga något i det. Jag är inte helt insatt i kamaxeltillverkning men jag misstänker att härdningsmetoderna var betydligt sämre på 60-70-talet än idag och att de flesta nytillverkade kamaxlar som görs i länder där bra ämnen finns och härdningsmetoderna är goda blir bättre än \"originalet\".

Men, man taver vad man haver. ;)

Det finns iofs. amazonfolk några garage ifrån mig som har dragit av flera USA-tillverkade volvokammar. Men då ha de ju dragit dem med 85Nm också enligt verkstadshandbocken *host*.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Ang, plocka ur motorn så var det om du skulle buta kamlager...

Jag har däremot hört av en som slipar kammar till B20 att USA-ämnena är dåliga, vad ska man tro?

Kanske olika firmor i USA som tillverkar?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ja, det borde finnas MÅNGA kamaxeltillverkare i USA. ;)

Jag vet inte hur kinkit det är med kamaxelkvaliten. Man hör ju faktiskt också folk som kör med nytillverkade kamaxlar och \"icke original\" lyftare utan problem. VP och de andra firmorna skulle nog inte sälja dem om det var skit som aldrig höll.

Vill man kan säkert KG Trimning slipa en originalkam av sina ämnen. De slipar ju själva tror jag och tycks ha ganska rafinerad tillverkningsmetod/härdningsprocess. Tyvärr tar de ju 2000kr för trimkammarna och de pengarna är iaf. inte jag villig att lägga på en A-kam. Originalkammen åker i och får sitta där så länge den håller.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

kamaxel

Post by jonny »

Det var vissa orginal gjutämnen som var sämre , dvs inte alla volvos orginalkammar .
Tror att TRW gjorde de \"bästa\" kammarna .
trevor
Posts: 103
Joined: Sun Apr 04, 2004 3:21 pm

Post by trevor »

raderat
Last edited by trevor on Mon Nov 29, 2004 11:32 pm, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tyvärr måste jag göra dig besviken. Det har inte hänt ett dugg sen sist. Jag har inte ens kommit mig för att skaffa fram originallyftare eller annat att byta ut de befintliga med.

Jag började jobba strax efter att diskussionen om kambyte tog fart (10-12h/dag vardagar + lördagar) vilket har gjort att jag helt enkelt inte haft tillräckligt med ledig tid för att ens hinna med ett kambyte. Dessutom har jag blivit motarbetad från i princip alla håll och då känns det ju lite omotiverat. :(

Men, vi får se om det blir ett kambyte eller ej. Återkommer senare i frågan.
Post Reply