Hardcore jobb?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Kongopontus
Posts: 8
Joined: Wed May 05, 2004 6:15 pm
Location: Sverige, Nyköping

Hardcore jobb?

Post by Kongopontus »

Jag funderar på att bygga en amazon cab och vill ha lite tips och svar på några frågor;
Hur pass mycket måste carrossen förstärkas? Och hur är detta enklast att göra.
Hur bygger jag den enklaste suffletten?
Tänkte även stoppa i en soffa fram och en rattväxel, vilken låda?, och går det överhuvudtaget att göra??
Vilken årsmoddel rekommenderas om det är någon skillnad?


Tänkte eventuellt också stoppa i en b30 motor, och undrar hur svårt det är för en person som inte har hållt på så mycket med bilar, men har ett jävla tålamod och en hel del tid.
Det är sant!
Kongopontus
Posts: 8
Joined: Wed May 05, 2004 6:15 pm
Location: Sverige, Nyköping

Post by Kongopontus »

http://home1.pp.sbbs.se/danielh/bilder/cabbe.jpg
Detta är ungefär vad jag hade tänkt mig som slut mål (någon gång=)
Det är sant!
Hillman
Posts: 157
Joined: Mon Feb 16, 2004 4:48 pm
Location: Västerås

Post by Hillman »

Jag har tyvärr inget att tillföra i form av hjälp utan ville bara visa en variant på amazoncab jag stötte på på blocket. Tycker personligen den ser riktigt bra ut både med och utan suflett även om det kanske inte direkt är speciellt likt en Amazon längre.
http://www2.blocket.se/view/2515818.htm?l=0&c=1&city=0
Kongopontus
Posts: 8
Joined: Wed May 05, 2004 6:15 pm
Location: Sverige, Nyköping

Post by Kongopontus »

Det ser ju bra ut men jag tänkte behålla så mycket av amazon utseendet dom möjligt.
Det är sant!
caddy331
Posts: 15
Joined: Wed Mar 17, 2004 10:34 pm

Post by caddy331 »

om du kontaktar bilprovningen så kan du få tips på förstärkningar, sen kan det finnas på nätet lika så.
amazonen fanns även med ratt växel och hel soffa för amerika marknaden.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ett tips är att kolla in SFRO:s hemsida.
http://www.sfro.com
AVG
Bamazonraggaren
Posts: 14
Joined: Tue Mar 30, 2004 10:48 pm
Location: Osby
Contact:

Amazon cab!

Post by Bamazonraggaren »

Ska du ha öppningsbara dörrar eller en \"kiruna cab\"?

ska du ha öppningsbara dörrar så behöver du förstärka insidan av trösklarna från främre till bakre hjulhus, från torpeden & fram till rambenen vid kylaren, förstärka från golvet upp till a-stolparna samt förstärka mellan hjulhusen bak.

Gör du en kiruna cab så räcker det att du svetsar igen dörrarna runt om.

Jag skulle göra öppningsbara dörrar på min. hade förstärkt trösklarna å det gick att öppna å stänga dörrarna utan problem även med några av hjulen upphisade i luften. men det é inte tillräckligt enligt SFRO så jag la igen dörrarna.

SFRO besiktningen kostar 2000:- samt så måste du registrerings besiktiga bilen hos SBP efter det. Är nya regler sen årsskiftet att alla ombyggda fordon måste godkännas hos SFRO först.
Kongopontus
Posts: 8
Joined: Wed May 05, 2004 6:15 pm
Location: Sverige, Nyköping

Post by Kongopontus »

Jag tänkte ha öppningsbara dörrar, och sufflett. Den sistnämnda har jag ingen aning om hur jag ska bygga, men det är inte mitt största problem iaf. Det är förstärkningarna och vart dom ska sitta.
Men nu har jag iaf fått en hel del hjälp!
Det är sant!
Bamazonraggaren
Posts: 14
Joined: Tue Mar 30, 2004 10:48 pm
Location: Osby
Contact:

suflett

Post by Bamazonraggaren »

har hört att cabställningen från pontiac firebird ska passa till amazon efter lite modifiering. bara te att ut på skroten å mäta å kolla sig fram till en lämplig ställning.
Post Reply