frostpluggar i rostfritt
frostpluggar i rostfritt
Tjenare
Finns det frostpluggar i rostfritt att köpa till B20? Vem säljer?
/Mattias
Finns det frostpluggar i rostfritt att köpa till B20? Vem säljer?
/Mattias
P1800 -69 med turbokonverterad b20
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
er ikke å anbefale,da du vil få LEKASJE i blokket!!!! rustfritt 304 eller syrefast 316 vil jøre det at du får ionevandring,å støpejernsblokket er av dålier kvalitet enn 304 eller 316.....med litt jordfeil KAN du få hulltæring i blokket på 10 dager kjøp vanlige frostplugger,dem holler i minst 10år.....www.kgtrimning.com
Korrosion
Så sant som det är sagt, om du inte garanterat vet att materialen går ihop med varandra och inte vet om blocket kommer att agera offeranod eller ej, så tycker jag inte du skall chansa. Det finns en djupare anledning till att originalbrickorna inte är av rostfritt material, tro mig....
Då vi ändå är inne på rostfritt...
De där Polyurethan bussningarna som säljs (av KG) har rostfria innerrör och ytterskal, det är tänkt att man ska sätta dom mot vanliga \"järnet\" såsom bultar, länkarmar osv, är det alltså också helt förkastligt??
Kan man göra åt för att fpörhindra jonvandringen?
De där Polyurethan bussningarna som säljs (av KG) har rostfria innerrör och ytterskal, det är tänkt att man ska sätta dom mot vanliga \"järnet\" såsom bultar, länkarmar osv, är det alltså också helt förkastligt??
Kan man göra åt för att fpörhindra jonvandringen?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Rostfritt
Rostfria frostpluggar finns att köpa till marinvarianterna till B20.
Det här är ju egentligen fel forum men...
Jag har precis renoverat en marintopp och skall byta pluggarna. Efter att ha läst denna tråden så låter det som rostfritt är sämre eller blir det annorlunda i en båt som kyler med havsvatten.
Det här är ju egentligen fel forum men...
Jag har precis renoverat en marintopp och skall byta pluggarna. Efter att ha läst denna tråden så låter det som rostfritt är sämre eller blir det annorlunda i en båt som kyler med havsvatten.
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
tippe at på båten er det offeranoder i sink,der det er i kontakt med sjøvatn,men det er ikke sikkert at blokka ikke ruster på sine plasser for det ....klassiker er i mellom OLJEKANAL å vannkanal i botn av sylinderene. oljen står under trykk hele tiden,å kan derfor LEKKE olje i kjølevatnet.....
på dem uretanforingen til kg er det vel ikke nå større problem,da vi IKKE har nå sjøvatn tilstedet eller det kan jo forekomme till regn,nu å da...pluss at trur dæm er 304.....
på dem uretanforingen til kg er det vel ikke nå større problem,da vi IKKE har nå sjøvatn tilstedet eller det kan jo forekomme till regn,nu å da...pluss at trur dæm er 304.....
Rostfritt
Det här med korrosion är inte så lätt att förstå ibland, för att korrosion skall kunna uppstå så krävs det tre saker. 1) material av olika ädelhet. 2) materialen skall stå i kontakt med varandra. 3) en elektrolyt dvs. elektriskt ledande media.
Gjutjärn i sig kan om oturen är framme käka upp sig själv, beroende på blandningen av järn och grafit där grafit är väldigt \"ädelt\". Det brukar räcka med att man tillför en lämplig elektrolyt exempelvis saltvatten.
Rostfritt material är rostfritt beroende på materialets stora affinitet till luftens syre. Genom att bilda kromoxid på ytan så skapas det snabbt ett passivskikt som stoppar korrosionsangrepp. Rostfritt har dock en akilleshäl och det är dess dåliga motstånd mot kloridjoner vilket kan ge pitting i materialet dvs. nålsmala korrosions angrepp i ytan som kan sträcka sig tvärs igenom en plåt på flera mm (en klassiker!).
Kombinationen järn/grafit- rostfritt-havsvatten är rätt ruskig, lägg därtill eventuell aluminium alt mässing/brons i vattenpumpen, i det senare fallet även en gummiimpeller som i värsta fall i sig kan innehålla kol som färgämne och som därmed kan vara elektriskt ledande. Här finns således alla möjligheter till korrosions angrepp lite varstans i motorn och det är mer än underligt att saker och ting inte korroderar i den utsträckning dom borde göra.
Då det gäller KG´s bussningar så är nog risken större att de rostfria delarna förstörs under drift och detta beror på att uretangummit sakta men säkert gnuggar bort passivskiktet från ytan, men det tar många år. Det är dock en god sed att behandla YD på rostfria bussningar med Zinkromat primer innan man monterar dom, därmed minskar risken för spaltkorrosion mellan bussning och länk.
Är man osäker på något så är det väl bara att prova, det kan ju inte mer än gå åt eller hur.
Gjutjärn i sig kan om oturen är framme käka upp sig själv, beroende på blandningen av järn och grafit där grafit är väldigt \"ädelt\". Det brukar räcka med att man tillför en lämplig elektrolyt exempelvis saltvatten.
Rostfritt material är rostfritt beroende på materialets stora affinitet till luftens syre. Genom att bilda kromoxid på ytan så skapas det snabbt ett passivskikt som stoppar korrosionsangrepp. Rostfritt har dock en akilleshäl och det är dess dåliga motstånd mot kloridjoner vilket kan ge pitting i materialet dvs. nålsmala korrosions angrepp i ytan som kan sträcka sig tvärs igenom en plåt på flera mm (en klassiker!).
Kombinationen järn/grafit- rostfritt-havsvatten är rätt ruskig, lägg därtill eventuell aluminium alt mässing/brons i vattenpumpen, i det senare fallet även en gummiimpeller som i värsta fall i sig kan innehålla kol som färgämne och som därmed kan vara elektriskt ledande. Här finns således alla möjligheter till korrosions angrepp lite varstans i motorn och det är mer än underligt att saker och ting inte korroderar i den utsträckning dom borde göra.
Då det gäller KG´s bussningar så är nog risken större att de rostfria delarna förstörs under drift och detta beror på att uretangummit sakta men säkert gnuggar bort passivskiktet från ytan, men det tar många år. Det är dock en god sed att behandla YD på rostfria bussningar med Zinkromat primer innan man monterar dom, därmed minskar risken för spaltkorrosion mellan bussning och länk.
Är man osäker på något så är det väl bara att prova, det kan ju inte mer än gå åt eller hur.
Rostfritt
Som Lundin säger så är det en salig blanding av material. Gjutjärn, rostfritt, aluminium, mässing, koppar och till sist anoden av zink eller magnesium. Motorn är faktiskt i förvånansvärt gott skick trots kylning med sjövatten. Där man hittar ordentlig korrosion är i aluminiumlocket till kamdrivningen där även vattenpumpen sitter. Den var inte vacker.