Bosch fördelaraxel

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
McAxe
Posts: 12
Joined: Fri Sep 01, 2006 8:34 pm
Contact:

Bosch fördelaraxel

Post by McAxe »

Finns det olika dimensioner på axeln i en Boschfördelare??
Köpt ny rotor å den satt som en raggsocka på en nyfödd, skulle vara till en B18 dock, vet ej om jag har originalfördelaren, kan vara till en B20 oxå.

Alltså är det nån skillnad på B18 kontra B20´s Bosch fördelare?
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag kan inte svara på om dimensionen är olika, men det vet säkerligen andra här på forumet. Däremot har jag varit med om samma problem som du fastän min fördelare är original.
Jag vet dessutom att det har varit problem med tillverkning av rotorer på senare år, att de helt enkelt är kassa. Det kan stå Bosch, Lucas eller vad som helst på paketet men plastbiten är tillverkad i nån avkrok i Asien där kontrollen varit usel. Då har problemen emellertid varit att den inte fungerar rent elektriskt medans passform varit ok.
-anglofil-
McAxe
Posts: 12
Joined: Fri Sep 01, 2006 8:34 pm
Contact:

Post by McAxe »

Ja kanske var det en asientillvekad rotor som jag köpte, hade en minst sagt ryckig :shock: gång med total genomgång av bränslesystemet som följd, allt förgäves visade sig.. Eftersom tänddetaljerna var spiltter nya sökte jag ej felet där!! Rotorn levde sitt egna liv där inne vilket förklar det saken. Får leta upp en ny med bättre toleranser..
Kalle
Posts: 101
Joined: Mon Mar 21, 2005 12:17 am
Location: kronoberg

Post by Kalle »

Hej!
Det finns två diametrar på rotorn till B18.
De tidiga har en mindre diam. Volvo bytte 64-65 nån gång lite olika på olika utförande. Fördelare med vakumklocka har jag för mig kan dyka upp redan -64, förelare utan vakumklocka ändrades visst någon gång -65.
Mvh
Kalle
-68 Combi
-65 Sport
Post Reply