bättring...

Moderatorer
Post Reply
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

bättring...

Post by Tim »

Har försökt bättra på lite ytrost på min bruksbil men det går åt helvete..

slipat och grundat först med biltema primer sedan har jag lackat med biltemas bättringsfärg på det med färgen som jag lackar över primer löser den och det blir bara skit!!
som att lacken på vissa stället som inte flytar ut utan det blir stora porer...
Vad ska man rengöra lacken med innan.. fick höra att lacknafta funkar?

trodde att det berodde på att grunden inte torkat med blev samma sak när jag provade en dag efter.. jävligt irriterande.

ska man rengöra lacken innan med avfättning osv för att få bort vax osv.. har nyligen vaxat den... vad ska man rengöra med? prima med sinkprimer kanske? ja fattar inget..
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Förtunning använder jag för att rengöra plåtytorna. Lacknafta är lite fet och lämnar enn tunn fethinna, sen så kan det vara färgen du köpt som ställer till den skulle jag tro. jag tycker den är blaskig och att den blir svag (repas lätt)

Ska man lacka med sprayburkar så bör man grunda och lacka många gånger tunnt för att det ska hålla.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jag hjälpte min granne att fixa lackskador på en bil och vi använde biltemas lacker. Med samma resultat som du har fått.

Efter mycket möda fick jag bort porerna i lacken, efter det att jag la i färg med pensel på dessa ställen. Efter det slipade jag med 2000 papper (eller nått i den stilen). och polerade så skarven försvann. Hela lackjobbet blev totaltosynligt!
Tills det hade gått ett par månader. Hela ytan som var lackad med biltema färg crakelerade! Nu ser det förjäkligt ut rent ut sagt. lite pinsamnt iom att det var grannens bil...
Har sett samma sak på andra bilar som är målade med biltema.

Så mitt råd är att betala lite mer för en bra lack och få kvalite.

Tjaoo!
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Post by black_widow »

har själv använt biltamlack på min gammal moppe en gång.
Det står på burkarna att man ej bör använda biltemas lacker ihop med andra märken. Så om du köper biltemas färg ska du nog även använda alla andra produkter från biltema också ( primer, rostskydd o.s.v )
Men som sagt, bättre att lägga på några kronor och köpa bra färg. Jag har själv använt OKQ8:s ( tror den heter Auto K ) färg och den är kanon!!

lycka till!
:)
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

En annan sak at tänka på är att Biltemas Bättringsfärger kräver den grundfärg som är gjord för just bättringsfärgerna, det går alltså inte med grundfärg som inte är gjord för bättringsfärgerna (Biltema har två sorters grundfärg/primer, en för bättringsfärg och en för övriga färger).
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

Jag gillar inte BILTEMAS grejjer.. :roll:
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

kastade skiten och köpte orginalfärg på volvo samt crc:s zink primer....
och även kemisk ren bensin... nu ska det förhoppningsvis blir bättre.
då har man ju lärt sig att aldrig mer köpa färg från biltema... jag tänkte \"lack som lack\" men icke sa nicke :D
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

På min burk med biltemas primer står det väldigt tydliget att den inte får lackas över med biltemas färger.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

gjorde misstaget att lacka en moped med biltema färg och sen dess har jag inte köpt mer färg därifrån sen :? skiten tål ju ingenting, skavs av direkt :shock:

nej jag brukar alltid handla nuförtiden hos min lokala lackerare, han kan blanda ihop lackfärg på sprayburk till en rimligt pris. visst är den mycket dyrare än biltema men så får man vad man betalar för oxå.
och ska man ändå hålla på och bättra på en i annars redan hyffsad lack så kan man väl ändå kosta på lite för så ofta blir de ju inte man bättrar och håller på.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Biltema färgerna är så himla tun, det är mest lösningsmedel i det, så färglagren blir ju inte så tjocka.
Tim
Posts: 138
Joined: Sun Apr 23, 2006 7:37 am
Location: Umeå/Uppsala
Contact:

Post by Tim »

läste också på flaskan att det inte fick lackas över med en viss lack.
Men förstog det som att det bara var en specefik lack och inte alla deras lacker... skumt av biltema att sälja primer och lack som inte går ihop.. jävla skitföretag rent ut sagt!!
Amazon -62
-Igår kväll smidde jag tusen planer, i morse gjorde jag som vanligt...
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Post by JAKE »

Mm biltema färg är riktigt dåligt och ska man lacka mer än 40/40 Cm så behöver man typ 3 burkar för den inehåller inget piggment.. duger om man ska bättra på en folkrace bil
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re:

Post by Micke_ed »

JAKE wrote:duger om man ska bättra på en folkrace bil
Är inte kraven så höga där då menar du? :D :D :D
Post Reply