Dela på original Luftburk

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Dela på original Luftburk

Post by saabvol »

Hej

Har haft turen och få tag på en tidig luftburk till min Amazon 61/62 alltså inte den senare sk stekpannan. Denna tidiga burk är ju meningen att det ska gå ta i sär för att byta filter. Men den verkar till att rostat/nypt fast på något sätt. Är det någon som haft samma problem?

Mvh

Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Är det tuben som sitter uppe på b16 du menar?
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re:

Post by saabvol »

Micke_ed wrote:Är det tuben som sitter uppe på b16 du menar?
Hej Micke

Nej jag tror inte det. Denna har en rund underdel samt en överdel som är "koniskt oval". Denna satt på B 18 och som du skriver på B 16 också (tror jag).

Mvh

Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

nej de är en sådan här han menar
http://img224.imageshack.us/img224/2662 ... 122wp0.jpg

men hela överdelen ska ju kunna snurras runt, så värst hårt tycker jag inte de ska sitta. spruta på rostlösning och ta tag i underldel och överdel och prova snurra hela alltet. prova i värsta fall och slå försiktigt med gummiklubba på sidorna eller på kanterna.
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re:

Post by saabvol »

Amakombi wrote:nej de är en sådan här han menar
http://img224.imageshack.us/img224/2662 ... 122wp0.jpg

men hela överdelen ska ju kunna snurras runt, så värst hårt tycker jag inte de ska sitta. spruta på rostlösning och ta tag i underldel och överdel och prova snurra hela alltet. prova i värsta fall och slå försiktigt med gummiklubba på sidorna eller på kanterna.
Hej

Ja det är en sådan. Det hjälpte med rostlösning och gummiklubba.
Tack för hjälpen.
Mvh

Micke
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Jasså en sån! Dom skall vara fylda med olja. Annars kan det gå illa, eller kunde i alla fall. på den tiden det var mest grusvägar.

Fint skick på bilen föresten! Dax att byta framskärmar?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Micke_ed wrote:Fint skick på bilen föresten! Dax att byta framskärmar?
Inget ironiskt över den raden :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Nä... vadårå? Förstår inte riktigt vad du pekar på! :roll: :D
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

jodå de \"var\" fint skick på bilen :D därför skrotade jag den för den var så fin och speciellt skärmarna :D
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Micke_ed wrote:Jasså en sån! Dom skall vara fylda med olja. Annars kan det gå illa, eller kunde i alla fall. på den tiden det var mest grusvägar.
Dom finns i två varianter. Med "olja" eller med pappersinsats.
De med "olja" fanns bara monterade på fyrdörrars.

Har en sådan liggande någonstans men eftersom jag har två dörrar så vart man tvungen att finna en med pappersinsats. Så här ser min ut efter renovering.
Image

Janne

ps ja det är tungt att öppna dom.... ds
Last edited by QV on Fri Oct 09, 2009 10:20 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Re:

Post by saabvol »

QV wrote:
Micke_ed wrote:Jasså en sån! Dom skall vara fylda med olja. Annars kan det gå illa, eller kunde i alla fall. på den tiden det var mest grusvägar.
Dom finns i två varianter. Med "olja" eller med pappersinsats.
De med "olja" fanns bara monterade på fyrdörrars.

Har en sådan liggande någonstans men eftersom jag har två dörrar så vart man tvungen att finna en med pappersinsats. Så här ser min ut efter renovering.
Image

Janne

ps ja det är tungt att öppna dom.... ds
Hej

Blir nyfiken på färgen.
Var de silverfärgade hela tiden eller fanns de i svart också?

Mvh

Micke
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

I den jag har såg man silverfärg, så därför tror jag att den var silverfärgad \"original\". Just i detta fall så vart inget färgprov analyserat för det var inte tillräckligt bra kvalite på fläcken.

Om dom finns i svart vet jag inte. Dom är inte så vanliga att finna. Jag visade upp min med \"olja\" för nyren och det var den första som han hade sett och den manen har set många tillbehör till en Amazon.

När det gäller motorrummet i Amazon så finns det varianter på färger. Framvangsbalken och kupefläkten som två ex. men även fästvinkeln till motorkuddarna finns i mer än en färg.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Föresten

Fästet mellan topp och denna typ av luftburk skakar \"sönder\" (går av) så om dom är hela ta väl hand om dom.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Post by Pälle »

QV: Vilken färg målade du din burk med? Ser ut att vara väldigt nära originalfärgen! Står med en blästrad och grundad burk men vet inte vilken silverfärg jag ska ta.

Tacksam för tips!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply