bakaxel hållbarhet??
bakaxel hållbarhet??
E de non som har koll på vilken som är mest hållbar av :
ENV bakaxeln (plockas av framifrån)
eller
spincer bakaxeln (plockas av bakifrån)
Har hört att en av de ska va klen....men vilken!!
ENV bakaxeln (plockas av framifrån)
eller
spincer bakaxeln (plockas av bakifrån)
Har hört att en av de ska va klen....men vilken!!
Har varit med om att ta livet av ett antal ENV, samtidigt som jag tycker de har sina poänger.
Problemet med ENV är om man kör trimmat och sen står och spinner,
oftast spinner det bara på ena hjulet, då brukar diff-dreven skära och bakaxeln rasar.
Fördelen med ENV är däremot att den ofta satt på 122S och hade 4,56, vilket gjorde den till en perfekt axel om man satte i overdrive, allt under förutsättning att man kör som folk.
ENV har oxå mycket justermöjligheter då diffhuset även går att justera i sidled, samt det behövs inget specialvferktyg för att spänna isär axeln, bara att skruva loss.
Spiceraxeln är sammantaget trots allt en bättre axel, tycker dock inte man behöver rata ENV, speciellt inte om man har med originalmotor, t.ex B18D och dessutom kör som folk.
BTW:
Har faktiskt kört rally (special) med ENV och det höll faktiskt ganska länge.
Problemet med ENV är om man kör trimmat och sen står och spinner,
oftast spinner det bara på ena hjulet, då brukar diff-dreven skära och bakaxeln rasar.
Fördelen med ENV är däremot att den ofta satt på 122S och hade 4,56, vilket gjorde den till en perfekt axel om man satte i overdrive, allt under förutsättning att man kör som folk.
ENV har oxå mycket justermöjligheter då diffhuset även går att justera i sidled, samt det behövs inget specialvferktyg för att spänna isär axeln, bara att skruva loss.
Spiceraxeln är sammantaget trots allt en bättre axel, tycker dock inte man behöver rata ENV, speciellt inte om man har med originalmotor, t.ex B18D och dessutom kör som folk.
BTW:
Har faktiskt kört rally (special) med ENV och det höll faktiskt ganska länge.
4-link....
Va synd!!
Hade hoppats på ENV:n, den har ju 4:56 utväxling..kör hårdtrimmat.
Tänkte dra en tråd om 4-link.
E det non som har erfarnhet om detta? Ute efter bra 60 fot tider..
Tips, trix, Vinklar på övre resp undre, ect,
har lite egna ideer...
Tänkte behålla org plac av fjädrar, svetsa dit egna (öglor) med flera hål så man kan ställa om från stippen till bana, utnyttja org fästena om det går...har hört att man ska byta tillbaka till org fjädrarna, men gäller det även på en 64:a (fiskarna)..???
Hade hoppats på ENV:n, den har ju 4:56 utväxling..kör hårdtrimmat.
Tänkte dra en tråd om 4-link.
E det non som har erfarnhet om detta? Ute efter bra 60 fot tider..
Tips, trix, Vinklar på övre resp undre, ect,
har lite egna ideer...
Tänkte behålla org plac av fjädrar, svetsa dit egna (öglor) med flera hål så man kan ställa om från stippen till bana, utnyttja org fästena om det går...har hört att man ska byta tillbaka till org fjädrarna, men gäller det även på en 64:a (fiskarna)..???
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
-
- Posts: 10
- Joined: Tue Nov 04, 2003 9:56 pm
- Contact:
4-link budgetlösning
Rörklämma, några plåtbitar, en t-balk, en gängad stång 12mm och en svets...
-
- Posts: 14
- Joined: Tue Mar 30, 2004 10:48 pm
- Location: Osby
- Contact:
hmm....
när man sättar 4-link upphängning viket é bäst ju längre eller ju kortare stagen är? tänkte lite på att man kan använda sig av momentstag till tex 240 eller 740 om man sätter i hårdare bussningar. dom till 740 é ju rätt så kraftiga i aluminium.
-
- Posts: 10
- Joined: Tue Nov 04, 2003 9:56 pm
- Contact:
4-link budgetlösning
Mina övre stag är c:a 45 cm, och det funkar riktigt bra. Sen kan man säkert laborera med längre eller kortare, men jag tror att förhållandet i lutning mellan övre och nedre stag är viktigare..
Denna sida förklarar lite mer http://www.rpmnet.com/techart/4link.shtml
Denna sida förklarar lite mer http://www.rpmnet.com/techart/4link.shtml
-
- Posts: 10
- Joined: Tue Nov 04, 2003 9:56 pm
- Contact:
Vi får se imorrn...
Bilen på bilden är en 140, som kommer att gå en folkracetävling i morgon (15/5) i Laxå. Då får vi se hur bra det höll
Jag har nog c:a 130hk under huven. Steg3, okänd kam, dubbla solex 40
Jag kan ta lite fler bilder, men inte före helgen....
Jag har nog c:a 130hk under huven. Steg3, okänd kam, dubbla solex 40
Jag kan ta lite fler bilder, men inte före helgen....
Här kommer bilderna som jag lovade
Rörklammorna verkar hålla hur bra som helst, därimot så tog den rostiga golvet under baksätet stryk. Det sprack runt fästet på höger sida. Det blir en enorm kraft den måste ta i startögonblicket.
Jag har nu flyttat ut den understa hålet c:a 2 cm högre upp, för jag fick för mycket fäste, vilket gjorde att bilen hoppade i väg. Det går att lösa med att släppa ut luft i bakdäcken, men det kanske inte är nån lösning när man kör gatbil
På lördag blir det tävling och då har jag lagt på slicks. Om vädret blir bra med mycket sol, blir nog greppet i starten kanon