Fotomkopplare

Moderatorer
Post Reply
Pontus Fuchs
Posts: 12
Joined: Fri Mar 26, 2004 12:03 pm

Fotomkopplare

Post by Pontus Fuchs »

Hej,

Har ett ljusfel på min 59-a som jag tänkte mecka med i helgen. Endast heljus funkar och lampor/särkingar är ok så tanken hamnar ju direkt på fotomkopplaren. Var sitter egentligen anslutningarna till fotomkopplaren? I motorrumment eller inne i bilen? Hur kommer man bäst åt den?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det allra bästa sättet att felsöka elrelaterade problem är att skaffa ett elschema och sedan undersöka allting som påverkar saken i fråga. En multimeter kan ju vara bra för att undersöka alla inblandade ledningar/kontaktpunkter osv.

Här finns ett elschema till din 59:a med 6V...

Felet kan ju ligga i fotomkopplaren. De brukar rosta ganska friskt pga. den utsatta placeringen. Den är skruvad med ett par stjärnskruvar ned i golvplåten. Använd 5-56 och hav tålamod. Skruvarna kan ha rostat fast ganska duktigt.
Pontus Fuchs
Posts: 12
Joined: Fri Mar 26, 2004 12:03 pm

Post by Pontus Fuchs »

Tack,

Det elektiska har jag full utrustning och scheman på så det fixar jag. Var mest det mekaniska jag ville ha tips på. Skruvarna sitter alltså i golvplåten på insidan?

Schemat du gav mig länken till är förresten inte riktigt rätt till 59an. Min har en främre särkingsdosa till strålkastarna. Kan ta och scanna in det. Vet du vem som har servern som du gav mig länken till?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag tror att det är Lars Bd's teliakonto de ligger på?

Fanns det inte med 6V scheman bland de \"12st 12V scheman\" som också låg där? Jag har för mig att det är både 6V och 12V bland dessa 12 scheman i verkstadshandboken men kan ha fel?
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

D59471 wrote:Jag tror att det är Lars Bd's teliakonto de ligger på?
Ånä skyll inte på mig.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Förlåt Lars. Såg att det var du som postade adressen tidigare nämligen. :-)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det var inget ilsket \"ånä\" men jag kommer inte ihåg hur jag fick tag i länken.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Frågan är om omkopplaren går att ta isär. Bakelitplasten i botten på den bör ju var löstagbar, men efter 40 år...
Pontus: Klickar det när du trycker på den eller fjädrar den bara?
-anglofil-
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om jag vore dig skulle jag snarare testa med en annan begagnad fotomkopplar direkt för att se om felet ligger i fotomkopplaren. Annars är det ju bara att skruva loss fotomkopplaren och vika upp gummiflärpen som sitter i botten och ansluta en multimeter till stiften för att se om omkopplingen fungerar.

Skulle felet ligga i fotomkopplaren så kostar inte en ny en förmögenhet och bättre begagnade finns det gott om.
Pontus Fuchs
Posts: 12
Joined: Fri Mar 26, 2004 12:03 pm

Re: *

Post by Pontus Fuchs »

Henke 12136 wrote:Frågan är om omkopplaren går att ta isär. Bakelitplasten i botten på den bör ju var löstagbar, men efter 40 år...
Pontus: Klickar det när du trycker på den eller fjädrar den bara?
Jodå. Den klickar bra och allt. Tror själv bara det är glapp kanske i anslutningarna. Min fråga var ju egentligen bara hur man kom åt omkopplaren på bästa sätt vilket jag knappt fått svar på, men en massa annat hag jag fått svar på. :D
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re: *

Post by D59471 »

Pontus Fuchs wrote:Min fråga var ju egentligen bara hur man kom åt omkopplaren på bästa sätt vilket jag knappt fått svar på
1) Ta bort mattorna
2) Lossa två fastrostade stjärnskruvar
3) Vik upp gummiduken och lossa kablarna
4) Mät mot anslutningarna med "signalmätning" samtidigt som du kopplar i/ur för att se om den leder riktigt

Om du behöver fler tips i felsökande får du nog specificera frågorna lite mer tydligt. Följ kablarna från omkopplaren så ser du vart de leder om inte elschemat visar det tillräckligt tydligt?
Pontus Fuchs
Posts: 12
Joined: Fri Mar 26, 2004 12:03 pm

Post by Pontus Fuchs »

Tjena,

Ok. Nu i efterhand så inser jag att frågan var dum. Jag hade fått för mig att den satt illa till, men det var ju hur enkelt som helst att komma åt. Mycket riktigt jag det glapp i den. Hade ingen ny till handa så jag borrade upp den (bakelitbaksidan var gjuten på plats) och fixade till den. Får duga tills jag trillar över en ny.
roZZer
Posts: 107
Joined: Mon Feb 16, 2004 6:51 am
Location: V-ås
Contact:

Post by roZZer »

Fixade mitt alldeles nyss. Hade samma fel. Men det vart en sniklagning så länge. Kontaktspray fixade biffen!

Funderar på att sätta det på blinkersspaken istället. Är det bara att byta relä?
666th SPC
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ja, om du har 12V så kan du ta ett hel-halvljusrelä från en 140:a.
AVG
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Re:

Post by Rookien »

Arne wrote:Ja, om du har 12V så kan du ta ett hel-halvljusrelä från en 140:a.
Annars kostar ett nytt 250 hos volvo köpte nytt för 4-5 veckor sen...
Måste erkänna att jag älskar dessa små saker och vill ha dom även i nyare bilar.
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
Post Reply